Sterilisatie

Discussie in 'Anticonceptie' gestart door Zonnestralen, 20 mei 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.963
    7.893
    113
    Vrouw
    Hoe zit dat bij mannen? En verschilt het nog per methode?
     
  2. Flamingooo

    Flamingooo Niet meer actief

    Ik heb het nog even nagekeken en op thuisarts.nl staan de volgende cijfers:
    Koperspiraal 0,1 tot 1%
    Hormoonspiraal 0,1 tot 0,2%
    Sterilisatie man 0,1%
    Sterilisatie vrouw 0,5 tot 2%

    Ik zat uit mijn hoofd dus niet helemaal goed. Maar ik vind het toch bizar dat vrouwelijke sterilisatie dus zoveel onbetrouwbaarder is dan een spiraaltje... 2% is natuurlijk nog steeds niet heel veel. Maar wel 20x meer kans dan mannelijke sterilisatie. En 10 tot 20x meer dan hormoonspiraal.

    Ik lees niets over verschil in methodes. Maar ik heb me er nog niet super erg in verdiept.
     
  3. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.963
    7.893
    113
    Vrouw
    Misschien is het beeld vertekend door de essure methode (geen idee of ik het juist schrijf). Daar waren problemen mee.
     
  4. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.578
    4.623
    113
    Wij wisten na de laatste gewoon zeker dat het zo genoeg was. En ik kan mij écht niet voorstellen dat een leven lang hormonen slikken goed kan zijn voor een vrouw! Vaak begin je als puber van een jaar of 15? En dan tot de overgang? In bíjna alle anticonceptie zitten zware hormonen of er zijn bijwerkingen.

    Heel veel mannen in mijn omgeving laten zich helpen. Voor mannen is het een eenvoudige ingreep van nog geen 20 minuten! Lokale verdoving. Voor vrouwen echt een buikoperatie. Daarbij heeft de vrouw jarenlang hormonen moeten slikken, zwangerschappen, bevallingen en herstel daarvan ondergaan. En dan komt een man daarna aan met dat hij liever niet wil? Beetje makkelijk als je het mij vraagt... Gelukkig nemen veel mannen die ik ken wel hun verantwoordelijkheid.
     
  5. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.578
    4.623
    113
    De gyneacoloog gaf bij ons trouwens ook aan dat het voor mannen een eenvoudige ingreep is. Het is echt routinewerk (wachtkamer zat vol). Lokale verdoving, weinig kans op bijwerkingen en een paar dagen ongemak waarvoor je pijnstillers mag gebruiken. Veel minder kans op complicaties van bij vrouwen.
     
  6. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.963
    7.893
    113
    Vrouw
    Ik vind dat niemand een ingreep tegen zijn zin in moet laten uitvoeren of zich daar gedwongen toe moet voelen. Ik heb de mazzel dat mijn vriend deze verandwoordelijkheid op zich neemt als ik een go geef. Fysiek is het voor vrouwen zwaarder maar het geestelijke is makkelijker voor degene die zich er klaar voor voelt om het te ondergaan.

    Tot we erover uit zijn gebruiken we condooms. Wetende dat daar toch vrij makkelijk iets mis mee kan gaan. De hormonen wil ik echt niet. Wel hebben we de duidelijke afspraak gemaakt dat als er een vierde komt, er direct een afspraak gemaakt gaat worden voor sterilisatie.

    Ik blijf er veel over denken en kom er nog steeds niet echt uit. Wat mij wel opvalt is dat jullie er zekerder over waren dan ik. Ik hoopte en beetje op een argument of reden die de doorslag zou geven. Terwijl ik nu zekerder ben dat we niks definitiefs moeten doen voor wij daar beiden helemaal achter staan. Mijn vriend is neutraal over een vierde. Drie of vier vind hij beiden prima.
     
  7. Elsa86

    Elsa86 VIP lid

    30 jun 2014
    6.463
    3.449
    113
    Als ik gesteriliseerd wordt, wordt er een gedeelte van de eileider weggehaald of de complete eileider, de kans lijkt me dan echt wel 0,0 procent dat je nog zwanger kunt raken. En anders zeg ik echt ‘Hoe dan?’

    Als ik geen ks zou krijgen, zou mijn man zich laten helpen. Maar ik zou hem daar absoluut niet toe dwingen.
     
  8. Flamingooo

    Flamingooo Niet meer actief

    Ik zou dit toch even navragen. Wat ik tot nu toe vind is die kans echt niet 0,0. Hoe het precies zit weet ik niet. Maar ik heb ook gelezen dat er na vrouwelijke sterilisatie verhoogde kans is op een buitenbaarmoederlijke zwangerschap (wellicht juist omdat er geen eileiders meer zijn en het dus makkelijker op de verkeerde plek komt?). Ik heb al een buitenbaarmoederlijke zwangerschap achter de rug, dat is al verhoogde kans, dus krijg zelf steeds meer twijfels of een sterilisatie het wel is voor mij... ga na de bevalling sowieso een adviesgesprek aanvragen hierover.
     
  9. Elsa86

    Elsa86 VIP lid

    30 jun 2014
    6.463
    3.449
    113
    Oh tuurlijk. Die buitenbaarmoederlijke zwangerschap klinkt wel erg logisch, omdat het eitje wel springt toch?
    Ik denk dat ik het dan wel even weer ga navragen als ik weer bij de gyn kom. Wil natuurlijk wel de voors en tegens weten.
     
  10. Bubblez

    Bubblez Niet meer actief

    @Flamingooo en @Elsa86

    Als je je eierstokken weg laat halen kun je écht niet meer zwanger worden. Want dan is de bron met eitjes weg. Dus kunnen ze ook niet springen ;)

    Dat is tevens niet "normaal" dat ze dat weghalen. Ze plaatsen het liefst clips, filshie clips. Die klemmen je eileiders af.
    Bij uitzondering knippen ze het door, maar liever niet gaven ze bij mij aan omdat dat weer aan elkaar kunnen groeien.

    Het Weghalen van je eierstokken en/of baarmoeder doen ze voor zover ik weet enkel bij medische oorzaak. Want als je een of beide weghaalt veranderen je hormonen en kom je in de overgang. Dat is vaak niet gewenst :)
     
  11. Elsa86

    Elsa86 VIP lid

    30 jun 2014
    6.463
    3.449
    113
    @Bubblez bij mij geen medische noodzaak, maar de gyn vertelde toch echt dat ze bij een eventuele sterilisatie dit zouden doen. Ik moet zeggen dat ik wel steeds meer begin te twijfelen. Dus ik wil nog wel met de gyn de voor en nadelen goed bespreken .
     
  12. Flamingooo

    Flamingooo Niet meer actief

    Haha dat snap ik ja :p. Maar volgens mij had @elsa het niet over eierstokken, maar over eileiders.

    Ik mis zelf een eileider (die is dus weggehaald samen met een buitenbaarmoederlijke zwangerschap die zich daar bevond) maar heb wel nog allebei mijn eierstokken. Ik mis de rechter eileider en toch zijn zowel mijn dochter als deze zwangerschap ontstaan uit een eisprong uit de rechter eierstok (buitenbaarmoederlijke zwangerschap was voor de zwangerschap van mijn dochter). Dat komt natuurlijk omdat de linker eileider het overneemt en dat gebeurt in principe niet als ze allebei verwijderd zijn/dicht zijn gemaakt. Maar ik ben er zelf gewoon nog niet over uit. Heb me er ook echt nog niet voldoende ik verdiept hoor.

    Heb jij de clips of is er iets weggehaald?
     
  13. Gewooniemand

    Gewooniemand Niet meer actief

    Ik ben gesteriliseerd, geestelijk kan ik gewoon niet meer kinderen aan. Depressies gehad dus ik was er klaar mee. Eerst de essure gehad, die raad ik dus zeer af ik werd er nog depressiever van en nog veel meer klachten (overgang etc).
    Uiteindelijk een gewone operatie gehad, ik herstelde snel het verschilt per persoon dus je kunt niet vergelijken.
     
  14. Elsa86

    Elsa86 VIP lid

    30 jun 2014
    6.463
    3.449
    113
    Helemaal overheen gelezen, maar ik bedoel inderdaad eileiders. De eierstokken laten ze wel zitten.
     
  15. Bubblez

    Bubblez Niet meer actief

    Oh ze gaan een stukje eileider weghalen?

    Dat kan wel ja. Dat deden ze hier ook wel bij uitzondering. Maar dus niet standaard.

    Waar twijfel je aanM
     
  16. Bubblez

    Bubblez Niet meer actief


    Ik heb de clips :)
     
  17. Elsa86

    Elsa86 VIP lid

    30 jun 2014
    6.463
    3.449
    113
    Mijn grootste angst is dat ik enorm veel spijt ga krijgen. We willen echt geen 5e, maar als ik me laat helpen, kan ik er voor mijn gevoel niet echt meer over nadenken. Bijvoorbeeld als de jongste 2 jaar is.
     
  18. Bubblez

    Bubblez Niet meer actief


    Bij twijfel moet je het nooit doen. Zo simpel is datm
     
    Flamingooo vindt dit leuk.
  19. Elsa86

    Elsa86 VIP lid

    30 jun 2014
    6.463
    3.449
    113
    Nee dat ga ik ook zeker niet doen. Gelukkig vind mijn man het ook geen probleem om zich te laten helpen.
     
    Bubblez vindt dit leuk.
  20. Pyaar

    Pyaar Actief lid

    14 jan 2019
    456
    629
    93
    Vrouw
    wat leuk dat er een onderwerp is over sterilisatie! :) ik ben nu zwanger van ons derde kind. Hierna is het echt klaar. Laat ik het zo zeggen. Ik ben er klaar mee zwanger te zijn, en kinderen opvoeden is ook best een klus 24/7 en 365 dagen per jaar...o_O Het zal voor iedereen anders zijn hoeveel kinderen hij/zij wil en hoeveel kinderen hij/zij geestelijk aankan.

    Dat gezegd hebbende. Ja mijn man wil nog wel graag een vierde, maar ik ben na deze derde echt klaar. Zo voelt het voor mij. Ik moet er tenslotte weer zwanger bijlopen en ik voel me deze derde keer al als '' dit is de laatste keer ''. Dus nee. Pech voor hem. Straks heeft hij er 3 en daar kan je ook meer dan tevreden mee zijn.

    Dat brengt me tot de discussie dat het voor een man makkelijker is de sterilisatie te ondergaan. Nou.. ik ga niemand dwingen tot sterilisatie, of het voor de een nou makkelijker is of niet. Hij wil niet, nou zijn goed recht. Ik wil wel, mijn goed recht. :p

    Ik moet me nog inlezen, nog langs de dokter gaan etc. ik ga het wel aanhalen bij de medici deze zwangerschap dat ik er hierna ' klaar mee ben' ..:D Voor zover ik nu aan informatie online gelezen heb, zou ik kiezen voor dichtbranden eileiders. Ik wil geen onnatuurlijk materiaal als clips e.d. in mijn lijf. Ook wil ik een novasure behandeling, zodat ik hopelijk nooit meer of maar heel weinig hoef te bloeden. :rolleyes: Maar .. ik moet alles nog met de dokters bespreken, en het nog maar voor elkaar lullen. :roflmao: Lullen als Brugman.
     

Deel Deze Pagina