Lijkt me echt moeilijk, als je deze keuze echt MOET maken. Dat maakt het natuurlijk wat anders dan dat je de vrije keuze voor jezelf hebt. Ik heb pas een spiraaltje laten plaatsen. Ik vond het erg vervelend, eigenlijk ook redelijk traumatisch (oa door een slechte jeugd waarschijnlijk) en ik weet niet of ik het een 2e keer zou laten doen wij hebben voor deze ac gekozen, omdat we sowieso te jong zijn voor sterilisatie, maar we zijn echt te vruchtbaar voor iets wat minder betrouwbaar is. De 1e was door de pil heen, dus daar zitten we niet nog eens op te wachten. maar ja, ik moet zeggen dat ik er achteraf toch ook wel blij mee ben dus ik heb gemengde gevoelens hierover. In jouw geval zou je misschien eerst voor een spiraaltje kiezen, zodat je wat extra bedenktijd hebt? Dan is in de tussentijd de kans dat je opnieuw zwanger raakt erg klein en het voelt misschien ook wat minder definitief. Dan kun je er alsnog voor kiezen om het spiraaltje opnieuw te laten zetten, of om toch voor sterilisatie te gaan. Of misschien dat je partner zich alsnog bedenkt, wie weet. Heel veel succes met je keuze en hopelijk heb je hier wat aan
Ik zou voorlopig ook voor een spiraaltje gaan. Dan ben je op dit moment gerust en hoef je niet meteen een beslissing te nemen. Ik heb overigens wel altijd horen zeggen dat de operatie bij de man minder "definitief" en heftig is dan bij de vrouw. Dat ze in veel gevallen nog kan "teruggedraaid" worden (stel: nieuwe partner ...). Er zijn overigens wel veel artsen die weigeren een sterilisatie te doen voor je 30 à 35. Tenzij er heel zware redenen mee spelen.
Misschien nog een hele andere (vreemde?) kijk op je verhaal ts, maar wat als je kinderwens toch nog een keer komt... Ik begrijp heel goed wat de risico's NU zijn, dat je op basis daarvan de keuze maakt om niet meer zwanger te worden lijkt me heel verstandig en mi de enige juiste optie. ...maar wellicht zijn er over een paar jaar zulke ontwikkelingen geweest dat de baarmoederwand wel te monitoren valt, of dat ze er een soort 'zak of matje' over de huidige scheur kunnen plaatsen wanneer je zwanger wilt worden, zoals een soort zwaluwstaartje maar dan meer rekbaar (ik roep maar een iets hoor). Of dat ze meer weten over de risico's en hoe ze die kunnen verkleinen? Misschien dat je keuze dan wel anders wordt? Alleen al daarom zou ik nu niet voor steriliseren kiezen. Overigens, ik denk dat dit soort drastische keuzes niet door pas bevallen vrouwen met gierende hormonen gemaakt moeten worden ( ben er zelf ook 1)