Genoeg melk maar weinig kolven

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Vlinderbloem, 15 feb 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    Hoi,

Zoals de titel aan geeft heb ik genoeg melk. Niet meer zoveel als in het begin (toen had ik erge overproductie) maar echt nog zat om mijn dochter van een maand oud te voeden.
    Nu geef ik steeds 1 borst per keer om de overproductie een beetje tegen te gaan en daar heeft ze ook echt genoeg aan.
    Nu kolf ik 1 keer per dag na een voeding de andere borst ook leeg. Deels om een voorraadje aan te leggen, deels om borstontsteking te voorkomen. Maar nu merk ik dat de opbrengst de afgelopen dagen echt beduidend minder is. Vorige week haalde ik ik ongeveer 100 ml uit een borst en dat is al niet denderend veel begrijp ik, maar nu haal ik nog maar 50 ml uit 1 borst. Dat is toch weinig?
    Is het zo dat je naarmate je kindje ouder wordt ook meer melk hebt, en hoeveel zou dat dan "moeten" bij een kindje van 1 maand oud? Ik weet hoeveel ze moet drinken hoor, maar ik vraag me af hoeveel je zou moeten kunnen kolven..
    Pfff onzekerheden... :rolleyes:

Groeten van Vlinderbloem

2. Nemo

Nemo Niet meer actief

Het is niet zo dat je een bepaalde hoeveel "moet" kolven. Bij de ene vrouw gaat het gewoon veel makkelijker dan de andere.
    Ook de ene of de andere voeding of dag gaat het per vrouw makkelijker/moeilijker.
    Zeker als je gaat zitten met de gedachte dat je perse een x aantal hoeveelheden ml's "moet" kolven gaat dat vaak niet werken.
    En bedenk dat de hoeveelheid ml's die je kolft geen bewijs is van hoeveel melk je hebt. Een kindje krijgt altijd meer melk uit de borst dan jij met je kolf.

Krijg je trouwens wel een goede tsr ?

3. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Of is het zo (kijkt nemo vragend aan ;) :)) dat de overproductie aan het veranderen is in goede vraag=aanbod productie, dat daardoor het kolven minder is? Daar moest ik aan denken namelijk.

Verder eens met Nemo hoor ;)!

4. princesje83

princesje83 Fanatiek lid

1 apr 2008
    1.402
    0
    0
    regio rotterdam
    hier begon ik ook aan te denken idd.

aangezien kindje maar 1 borst leeg drinkt en de "rest die over blijft" maar 1x wordt gekolft ipv iedere voeding, lijkt mij idd dat de vraag-aanbod-regel hier wel op kan gaan..

5. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    Hmm. zoiets dacht ik zelf ook la een beetje, maar de borst die ik kolf zou dan toch nog vol moeten zitten? Omdat ik de een geef en en de ander kolf?

Ingewikkelde materie hoor!
    Bedankt voor jullie antwoorden alvast, meer reacties zijn altijd welkom!

6. Nemo

Nemo Niet meer actief

Als je dit elke dag doet dan zien je borsten dit als extra voedingsmoment en zullen daarvoor ook extra melk maken.

Maar hoe het ook zit er is geen "moeten" kwa hoeveelheid ml's ;)

7. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Tja idd de borsten zien dat kolven natuurlijk idd gewoon als vraag van het kindje!

8. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    Ok dat snap ik wel, maar er is toch wel een "gemiddelde" bij kinderen van 5 of 6 weken oud? Hoeveel haalt "de gemiddelde" vrouw eruit rond die periode? Ik maak me gewoon zorgen dat ik niet voldoende kan kolven. misschien doe ik wel iets fout ofzo..

9. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Tja hoe graag je ook cijfertjes zou willen zien, iedereen is gewoon anders, het valt niet te zeggen. Ligt bijv aan de opslag van je borsten en het geen je kindje drinkt per voeding. Ene kindje drinkt bijv 80cc per voeding en het andere kindje 160cc. Dat is gewoon heel verschillend.

Het beste kan je gewoon naar je kindje kijken, groeit ze goed, is ze tevreden, genoeg plasluiers, etc, dan zit het met je productie helemaal goed! Kolven is gewoon een heel andere techniek en is ook moeilijker om de melk op gang te brengen zegmaar, omdat een klein lief meisje aan je borst veel meer hormoonreactie geeft dan een koude herrie makende kolf ;)! Snap je?

Maar ik heb dus ook echt geen idee wat ik kolfde toen ik begon met kolven rond de 7-8 weken. Ik denk dat het 80cc-100cc per voeding is geweest. (ik kolfde dan ipv een live voeding te geven, dus niet als extra kolf moment ;)).

10. Nemo

Nemo Niet meer actief

En mischien is dat het hem nou wel net. Dat jij je zorgen maakt of je wel genoeg kolft.
    Als je gespannen bent heeft dat invloed op je tsr. Oxytocine (het hormoon wat zorgt voor de tsr) doet nu eenmaal het beste zijn werk als je ontspannen bent.

Bijv. ik kan heel gemakkelijk kolven. Maar heb ook wel eens "moeten" kolven. Ik wilde snel een flesje vol want dan kon ik weg. Nou een bodempje melk kreeg ik in het flesje écht niet meer. Kwam ook omdat ik gespannen was ik "moest snel even" een flesje vol kolven. Tja dat werkte gewoon niet. Als ik rustig ga zitten zonder gespannen te zijn hoeveel te "moeten" kolven heb ik wél zo een flesje vol.

11. Nemo

Nemo Niet meer actief

Nog enkele tips dan:

-Een positieve houding ten opzichte van het afkolven heeft een gunstige invloed op de toeschietreflex en daarmee ook op de hoeveelheid afgekolfde melk. Over het algemeen zul je meer melk kunnen afkolven als je kort maar vaak kolft, dan wanneer je er enkele keren per dag langere tijd mee bezig bent.
    -Je kolft af zolang het prettig gaat en de melk blijft stromen. Zodra aan beide kanten de melk weer druppelsgewijs komt, is het beter om te stoppen of te wisselen van borst. Dit kun je tijdens één kolfsessie gerust meerdere keren doen. Borstcompressie (zacht met de hand ver van de tepelhof druk op de borst uitoefenen) of licht met je hand richting de tepel strijken tijdens het kolven kan de opbrengst verhogen.
    -Kijk naar een foto van je baby, luister naar een opname van zijn geluiden of zorg dat je iets anders bij je hebt wat je aan je baby doet denken.
    -In een rustige, warme en comfortabele omgeving gaan zitten. Evt. met een kopje warme thee/koffie o.i.d. erbij.
    -Masseer je borsten voordat je gaat afkolven of draai met je vlakke hand
    rondjes op je tepels
    -Als je melk alleen wil toeschieten als je baby drinkt, kun je overwegen je andere borst te kolven tijdens het voeden van je kinde. Oke vergt wat oefening ;)
    -Mischien werkt afleiding goed voor je ? Kolven terwijl je computert of tv kijkt ?
    -Warmte op de borst voor het kolven werkt ook bevordelijk.
    -Evt. is er een synthetische vorm van Oxytocine in neusspray vorm. Dit heet Syntocinon en kun je van je ha op recept krijgen.

12. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    Bedankt voor de tips Nemo, ik ga misschien inderdaad wel een beetje te krampachtig te werk. Ik zal proberen wat ontspannener te zijn en je tips ter harte te nemen!

Jij ook bedankt voor je reactie Bolbuikje!

13. jes1

jes1 Fanatiek lid

26 jun 2007
    1.015
    0
    0
    Ik kolf ook en ik had ook terugloop. Ik ging toen 3 dagen om de 2 uur kolven. Nu kolf ik weer om de 3 uur en haal er 120 cc uit (dubbele kolf). Ik ga tegenwoordig lekker beneden aan tafel zitten met een tijdschrift opengeslagen voor me. Als er visite is zit ik even boven te relaxen.

14. princesje83

princesje83 Fanatiek lid

1 apr 2008
    1.402
    0
    0
    regio rotterdam
    even ter indicatie: toen ik begon met werken zo'n drie weken terug kolfde ik op mijn werk uit beiden borsten 120 ml bij elkaar. Dus ook maar zo'n 60 per borst. Toen was mijn ventje 3 maanden oud, dus al wat ouder dan jou kleintje. Hij vond het toen genoeg voor een hele voeding.

Nu drinkt hij zoveel als er in zijn fles zit.. dus ik moet nu uitkijken dat ik hem niet te veel geef. Kolf nu meestal rond de 160 ml uit twee borsten maar als ik 200 n zijn fles doe drinkt hij het ook op, maar met 160 ml is hij ook tevreden.....
    Bv moet je gewoon niet te nauw nemen ;)

15. San79

San79 Fanatiek lid

10 apr 2008
    2.212
    0
    0
    Den Haag
    Ik kolf 90/100cc, dus zo´n 50 cc per borst. Luca krijgt als ik werk 3 flesjes van 90 en is daar tevreden mee.

Deel Deze Pagina