Ik voed mijn dochter op verzoek wat neer komt op overdag om de 2-3 uur en snachts om de 3-4 uur. Op zich prima en ben blij dat ze snachts maar 1x komt en daarna weer in slaap valt. Alleen nu las ik dat je vanaf 6-8 weken je kindje een slaapritme moet geven. Om dezelfde tijd naar bed en dan iedere dag hetzelfde slaapritueel. Nu is mijn vraag hoe je dat bij een kind dat je op verzoek voedt. Ze clustert namelijk ook erg vaak tussen 20..00-24.00 uur. Soms wel ieder uur dat ze wil drinken. Het lukt dan ook niet om haar vroeg op de avond in haar wiegje te leggen. Ze krijst alles bij elkaar en is uiteindelijk alleen nog te troosten met de borst. Het komt er dus op neer dat ze tegelijk met ons na de laatste voeding naa bed gaat. Dit is tussen 2300-24.00 uur. Op zich is dit voor ons geen probleem maar ik krijg vaak de opmerking dat ons kindje laat op is en eerder in bed moet liggen. Heb je wellicht tips?
Hoi, Het is inderdaad goed om een dag-nacht ritme aan te gaan houden. 1 waar jullie je ook prettig bij voelen. Houd je kindje overdag beneden, daar waar licht en geluid is. Laat haar bijvoorbeeld slapen in de wandelwagen. Dan na de voeding van 20:00 toch in haar bedje leggen. Kies een ritueel die jullie fijn/leuk vinden. Bijv. kort verhaaltje/ badderen,luier, borstvoeding, nog even knuffelen en dan naar bed. Dit zal een aantal avonden niet gemakkelijk gaan gezien het ritme nu, maar oefen het gewoon. Je kindje mag best wel 5-10 minuutjes huilen, dat is niet erg. Maar laat je kindje niet helemaal overstuur raken. Het is oefenen en niet dwingen. Groetjes Saskia