Sterk vermoeden lager iq, wat mee doen?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Sparky, 9 jun 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sparky

Sparky Niet meer actief

Wij hebben zeer sterk het vermoeden dat dochter van (bijna) 6 een lager iq heeft.

Maar wat moeten wij hier mee doen?

Op school gaat ze nog even door met klauteren, ze gaat met veel plezier naar school en is serieus maar kan gewoon niet meekomen.

Mijn angst is dat ze constant overschat gaat worden. Als ze namelijk begint te praten dan klinkt ze zoooo wijs! Weliswaar over ditjes en datjes, maar iedereen denkt gelijk dat ze heel erg slim is omdat ze zo goed praat. Maar inhoudelijk begrijpt ze heeeel veel dingen niet of niet goed. Lastig om nu te omschrijven maar ze voldoet aan veel dingen die wijzen op een lager iq.

Moeten we dit gaan laten testen? Of wachten tot de school ermee komt?
    We lopen in een intensief thuistraject bij GGZ vanwege autisme (met hoog iq) bij zoon en faalangst bij dochter. We kunnen dus makkelijk de stap naar een iq test zetten.
    Toch voelt het ergens dan wel weer een beetje dubbel om te vragen. Alsof ik mijn dochter als dom wil bestempelen.... wat ze uiteraard niet is want zij heeft andere dingen waar ze in uitblinkt en ik vind dom sowieso een nietszeggend woord.

Wat zouden jullie doen als je dit vermoeden zou hebben?

2. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Wat voor indruk heeft de school? Wat krijg je mee van de leerkrachten?

Want je schrijft of je moet wachten totdat de school mee komt. Hieruit haal ik dat de school dus nog niet aan de bel heeft getrokken?
    Op basis waarvan heb je dit vermoeden?

'niet alles snappen' en een laag iq hoeven helemaal niet hand in hand te gaan. Mijn zoontje is getest en heeft een bovengemiddeld iq, maar op sommige vlakken lijkt het alsof er stro tussen zijn oren zit.

Ik vraag me dus af waar je dochter vastloopt, en hoe dat zich uit. Zit ze nog in groep 2, of al in groep 3? Hoe gaat het op school?

3. Sparky

Sparky Niet meer actief

Ze zit in groep 2. De juf merkt het ook. Dat ze slecht leert. De wil is er wel maar het lukt haar gewoon niet. Nou is het nog groep 2 natuurlijk.. ze gaat nog een jaar kleuteren en ze hoopt dat het dan beter gaat. Over laten testen heeft ze het verder niet gehad. Maar ze herkende duidelijk dat ze achter loopt op de rest.

Ook de thuisbegeleidster kan zich vinden in het vermoeden.

En de behandelaar had het er vorig jaar al over, maar toen zag ik het zelf nog niet zo goed. Was natuurlijk ook alleen nog maar spelen wat ze deed. En heel eerlijk dachten we vaak dat ze zich dommer voordeed zodat we haar hielpen met dingen. Maar nu met ook de wetenschap dat ze op school achter loopt en duidelijk moeite heeft met leren maakt dat we serieuzer ernaar zijn gaan kijken.
    Toevallig had ik vlak voor het laatste gesprek op school een aantal maanden geleden nog tegen vriend gezegd dat ik sterk het vermoeden kreeg dat ze minder slim is dan iedereen denkt. En vriend zag dat ook. En bij dat gesprek kwam de juf er ook mee. Ze durfde het bijna niet te zeggen omdat ze vaak ziet dat ouders daar niet aan willen en wad blij dat ik zelf ook al een vermoeden had.

4. nicole18

nicole18 Fanatiek lid

20 nov 2013
    4.615
    1.156
    113
    ik zou haar wel laten testen, niet om haar als dom te bestempelen maar om haar op de juiste manier te kunnen benaderen en haar niet te overvragen.
    ik denk dat het voor haar zelfvertrouwen goed is om op de juiste manier behandeld te worden, als ze steeds overvraagd word zal ze hier onzeker van worden wat niet de bedoeling is natuurlijk.

5. Kolibrie

Kolibrie VIP lid

29 jun 2008
    5.767
    423
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Als je dat vermoeden hebt, zou ik een verwijsbrief aan je huisarts vragen voor een kinderpsycholoog. Deze kunnen IQ testen afnemen.

Edit: sorry lees nu dat je al in een behandeltraject loopt. Ik zou het toch vragen dan.

6. Sparky

Sparky Niet meer actief

Dat denk ik nu ook. Ook op school enzo. Dan zit ze straks in groep 3 niet met dat probleem als blijkt dat het echt zo is. Dan weten ze al gelijk hoe en wat. Juist ook vanwege haar grote faalangst. Weet niet of ik wel moet wachten. Dan komt ze straks eerst zelf heel duidelijk te weten dat ze minder 'kan' op leergebied en ze gaat juist in zelfvertrouwen omhoog het laatste jaar.

7. Sparky

Sparky Niet meer actief

Daar lopen we al dat scheelt. Alleen ligt de nadruk vooral op zoontje omdat daar de meeste zorgvraag was in het begin en daarnaast het aanpakken van de faalangst bij dochter.

Waarschijnlijk gaan we maandag vragen of een iq test mogelijk is, dan komt er weer iemand van het ipg.

8. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Denkt de juf dat je dochter echt niet meer kan dan wat ze laat zien, of heeft ze net een andere aanpak/ extra uitleg nodig?
    Hebben jullie geprobeerd om met haar te werken thuis? Waarin loopt ze achter? Of loopt ze over het algemeen achter in cognitieve obrwikkeling?

9. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Een disharmonisch profiel, met daaruit voortvloeiende overvraging is funest. Ik zou dat dus absoluut willen weten om haar in bescherming te kunnen nemen als dat nodig zou zijn.

10. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Tja je lijkt zelf redelijk overtuigt te zijn.
    Met een iq-test weet je het zeker.
    Ook als het vooral een leerproblerm is... Zegt die iq-test iets.
    Namelijk dat ze het echt wel kan.. Alleen dat je we verder moet zoeken naar de oorzaak waarom het niet lukt.

Ik denk... Dat het in ieder geval geen kwaad kan.
    Heb je gelijk... Dan wil je dat tenslotte ook graag weten.
    Als je dochter continu slimmer wordt ingeschat dan ze kan waarmaken is de kans dat ze zich dom gaat voelen relatief groot.
    En dat lijkt me niet wenselijk en ook niet nodig :)
    Zoals je zelf al zegt: ieder zn kwaliteiten.

11. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    Het hoeft niet meteen een laag ik te zijm. Onze dochter heeft een normaal iq van 100 tot 110 ongeveer, zelfs redelijk hoog nog omdat ze zoveel problemen heeft.

Bij haar heeft ze hetzelfde probleem als jouw dochter, ze is niet dom dus! Maar het ligt eraan dat ze niet alles jan verwerken als het binnenkomt waardoor het moeilijk is voor haar om iets te doen of begrijpen. Als het nogmaals rustiger word verteld komt het wel binnen. Maar soms ook niet...

Ze is dus niet 'dom'. Maar het verwerken van de informatie duurt langer waardoor ze niet alles op pikt en kan onthouden.

12. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Lijkt me heel fijn om te weten.
    Dan weet je ook hoe je er mee kunt omgaan tenslotte.

13. Sparky

Sparky Niet meer actief

Ja dat is het ook. Zelf weten we wel dat we bepaalde dingen niet van haar hoeven te verwachten. Maar anderen niet omdat iedereen denkt dat ze slim is omdat ze zo goed praat. Sowieso voldoet ze niet aan dat plaatje en ik ben bang dat ze constant overschat gaat worden.
    Wat de reden ook is.
    Maar ook voor ons is het denk ik toch heel fijn om te weten waarom ze zo is om de juiste aanpak te vinden om haar te stimuleren. Elke oorzaak zal zijn eigen aanpak nodig hebben denk ik.

14. tuc

tuc Niet meer actief

Ik denk dat ik het ook wel "officieel" zou willen weten...kun je een praktisch voorbeeld noemen waaruit voor jou lijkt te blijken dat haar iq lager is?

15. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Ik zou het op zich ook graag willen weten.

Het kan ook zijn dat ze een grote kloof heeft tussen verbale en performale intelligentie. Haar iq wordt dan daartussen gesteld. Bij kinderen is het wel dat deze kloof door de jaren steeds kleiner zal worden. Kinderen ontwikkelen zich niet synchroon waardoor deze kloven ontstaan.

Na het onderzoek zou ik persoonlijk niet stellen dat ze nou eenmaal niet meer 'kan'. Keerzijde van overschatten is het onderstimuleren van kinderen. Als er niet meer van haar gevraagd wordt zal ze ook niet geïntrigeerd worden om het maximale uit zichzelf te halen. Kinderintelligentie is op deze leeftijd volop in ontwikkeling en kan op een juiste manier heel goed gestimuleerd worden.

Deel Deze Pagina