Lage rugpijn ea vragen

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Assepoester, 9 sep 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Assepoester

Assepoester Bekend lid

24 jul 2006
    927
    0
    16
    Leeuwarden
    Allereerst wilde ik graag een vraag stellen over lage rugpijn. Ik ben nu 27 weken zwanger van de tweede en heb sind een week ongeveer regelmatig last van een golvende, knijpende pijn in mijn onderrug. Met golvend bedoel ik dat de pijn opkomt, even blijft hangen en weer afzakt. Je hoort wel over oefenweeen, maar ik vroeg me af of er ook zoiets als oefen-rug-weeen bestaan (van de eerste heb ik trouwens geen wee gehad, ze is met een keizersnede gehaald ivm stuit). Bovendien hoor/voel ik het zo nu en dan 'knakken'in mijn heupen/bekken als ik beweeg.

Mijn tweede vraag gaat over het roken van een waterpijp. Het gaat dan om de zogenaamde 'herbal molasses' wat uit suiker en vruchtenconcentraat bestaat. Er zit 0% teer en 0% nicotine in en is ook geen tabak. Je rookt het via een waterpijp die als volgt ongeveer werkt: je doet de molasse in een kommetje die je afdekt met een stukje aluminiumfolie waar wat gaatjes in zijn geprikt. Daarbovenop ligt een kooltje te branden. Door een slang zuig je de hitte van het kooltje (de molasse wordt dus niet rechtstreeks verbrand) door de molasse heen, wordt door het water onderin gefilterd en komt als rook door de slang bij de roker terecht. Deze rook is ook een stuk koeler dan de rook van sigaretten.
    Zou je dit als zwangere mogen doen? Mijn vriend heeft namelijk net zo'n ding gekregen en 3 jaar geleden waren we beide enorme rokers. Het kriebelt nu dus enorm om het uit te proberen, zeker omdat er dus geen schadelijke stoffen als teer en nicotine inzitten. Helaas is er nog erg weinig onderzoek naar gedaan, maar schijnt wel in cafe's ed te mogen omdat het dus geen tabak is. Aan de andere kant, alles wat geen zuurstof is door je longen laten gaan zal vast niet erg goed voor je zijn, de vraag is dan ook of er iets bij de baby terecht komt en zo ja, wat dan? Hoe dan ook, ik wilde graag toch vanuit verloskundig oogpunt een mening vragen. En anders is het nog even geduld hebben voor ik buiten mag aanschuiven ;)

2. Assepoester

Assepoester Bekend lid

24 jul 2006
    927
    0
    16
    Leeuwarden
    Vriend en ik hebben het nog een aantal keer over de waterpijp-kwestie gehad en hij heeft liever niet dat ik het doe en ik twijfel zelf ook omdat er nog zo weinig over bekend is. Dus daar heb ik al over besloten dat het net zo makkelijk is om nog een paar maanden te wachten. Niettemin ben ik nog wel benieuwd naar wat jullie mening erover is :p

3. Assepoester

Assepoester Bekend lid

24 jul 2006
    927
    0
    16
    Leeuwarden
    Daarnaast ben ik ook nog erg benieuwd naar jullie antwoord over mijn rugpijn.

Deel Deze Pagina