Combinatieklas 1-2

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door sillies, 19 mei 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sillies

sillies Fanatiek lid

15 aug 2013
    3.182
    1.393
    113
    Onze dochter gaat volgend schooljaar naar een combinatiegroep 1, 2. Nu zit ze een half jaar in een aanvangsgroep. Ik vraag me af of ze nu een heel jaar groep 1 moet doen, daarna nog een jaar groep 2 en dan naar groep 3. Of kan ze na een jaar ook doorstromen naar groep 3 (mocht ze dat kunnen natuurlijk). Ik vind 1,5 jaar voor groep 1 veel te lang voor haar, maar nu naar groep 2 is weer te snel.
    Ik had het aan de juf moeten vragen, maar dat kwam er niet van.

2. Kyra73

Kyra73 Fanatiek lid

24 okt 2013
    1.568
    455
    83
    Het ligt eraan wanneer ze geboren is. Mijn jongste is van dec. 2011, heeft een half jaar in groep 1 gezeten, nu dan bijna een jaar groep 2 gedaan en gaat straks door naar groep 3. Dus het kan wel.

3. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Zoontje is ook van december en zit ook in een combiklas 1-2 en hier doen ze in principe niet aan overgaan of blijven zitten in 1-2. Als ze er aan toe zijn krijgen ze werkjes op groep 2 niveau en wat ze lastiger vinden krijgen ze langer op groep 1 niveau zeg maar. En hier zijn de kinderen die voor 1 januari nog 5 zijn bespreekgevallen wat betreft het overgaan naar groep 3...

4. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.134
    8.867
    113
    Ligt aan wanneer ze geboren is. Meestal worden kinderen geboren tussen 1/10 en 1/1 individueel bekeken en blijven alle kinderen geboren na 1/1 nog in de kleuterklas (een enkeling daargelaten, als blijkt dat een kind echt niet meer in een bepaalde groep thuishoort). Maar vaak lopen de taakjes van groep 1 en 2 wel erg door elkaar en is er ook veel extra werk mogelijk als het 'gewone werk' niet voldoende is.

5. Duda

Duda Actief lid

13 nov 2009
    408
    8
    18
    utrecht
    Mijn kinderen zij van januari 2011 en zitten dus aan de andere kant van de grens. Ze hebbenzijn anderhalf jaar over groep 1 gedaan, zitten nu in groep 2 en gaan naar de zomer naar groep 3.

6. Hippo89

Hippo89 VIP lid

11 dec 2012
    7.373
    343
    83
    Vrouw
    Mijn zoon is van feb en heeft dus bijna 1,5 jaar gekleuterd,

Iedereen van december en januari mocht over naar groep 2.... Omdat hij erg slim was zei de juf dat ze hem ook wel naar groep 2 durfde te doen als wij dit wouden, wij hebben dit afgeslagen en hem gewoon in groep 1 gelaten voor nog een jaar

Hij was ook echt slim ( vinden wij haha ) in groep 1 rekende hij 38+47 al uit door het onder elkaar op te schrijven ( niet uit zijn hoofd ;) ) maar hij was ook echt nog erg kinds, die slimmigheid boeide hem niet zo veel en extra uitdaging op sommige vlakken had hij niet nodig, vriendjes en spelen en bouwen en grapjes maken was iets dat hij liever deed,

Toen hij in groep 2 zat zei die juf ook
    Nog dat ze blij was dat hij nog een jaartje groep 1 deed gewoon volgens zijn leeftijds lijn zeg maar, omdat hij er zelf niet mee zat,

Groep 3 ging super snel en leerde hij nog meer, nu zit hij in groep 4 en doet sommige dingen mee met groep 7, vooral rekenen is echt een sterk punt van hem , hij rekent 13x18 uit binnen 20 seconden. Ook lezen en taal is een sterk punt, maar die extra uitdaging heeft hij nog steeds niet nodig .... Hij vind het juist wel makkelijk en fijn dat hij zo vlot klaar is haha

1 kindje van januari is toen overgegaan naar groep 2.... Dit kindje zit nu weer bij hem in de klas omdat dit kindje een steeds grotere achterstand op liep

Punt is .... Kijk straks naar je kindje, misschien is zelfs 1,5 jaar wel te kort voor je kindje, 1,5 jaar lijkt lang maar vliegt voorbij en dat half jaartje extra kan je kindje ook net dat extra's mee geven voor de volgende groep. Is je kindje echt zo snel en verveeld ze zich en heeft ze echt extra werkjes nodig om bij de les te blijven kun je het er altijd over hebben met de juffen en als ze van voor januari is gaan ze vaak wel over naar de volgende groep

7. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Mijn oudste is van februari en zit nu in groep 1, straks dus 1,5jr groep 1, dan naar groep 2. Maar ze doet nu werkjes van groep 2, zit in de 'oudste kleuter-kring' etc. Ze werken hier heel erg op hun eigen niveau, dus sommige kindjes in groep 2 doen groep 3 taakjes en zitten soms bij groep 3 in de klas. Voor mijn dochter werkt dit nu prima, ze heeft zich korg verveeld omdat ze het idee had zich te moeten gedragen als 'groep 1'-kleuter, maar de juf heeft dat super goed opgepikt en nu zit dochter gewoon prima op haar plek.
    Na de zomer gaan de oudste kleuters naar groep 3, ik ben wel benieuwd hoe dat voor haar zal zijn, maar zij is dat echt 'oudste oudste' (dus de oudste van de groep 2-kleuters) en dat vindt ze ook wel spannend ;)

8. Wen86

Wen86 Fanatiek lid

12 apr 2011
    2.165
    178
    63
    Over het algemeen doen de 0 groep kids 1,5 jaar groep 1 inderdaad, mits het kind laat zien dat het door kan.

9. sillies

sillies Fanatiek lid

15 aug 2013
    3.182
    1.393
    113
    Ik heb juist het idee dat de meeste nu doorstromen naar groep 2.

10. sillies

sillies Fanatiek lid

15 aug 2013
    3.182
    1.393
    113
    Oke. Dit bedoelde ik inderdaad. Dus mocht ze kunnen kan ze werkjes van groep 2 doen, ze zitten dan niet vast aan groep 1 werkjes. Sociaal emotioneel is ze nog een echte groep 1 kleuter.

11. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Tenzij ;)

olleke vindt dit leuk.
  12. sillies

sillies Fanatiek lid

15 aug 2013
    3.182
    1.393
    113
    Ik begrijp eigenlijk weinig van de indeling van de klassen, mn dochter zit nu een half jaar in de 0 groep, maar daar zitten ook kinderen die een paar maanden geleden 5 jaar werden. Waarom zitten zij dan niet in een combinatieklas?

13. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier is de grens 1 november, de november t/m januari kinderen worden per leerling bekeken en in de meeste gevallen blijven die nog een jaar in groep 1.

14. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Misschien zodat de 0 groep nooit te klein is? Dus een paar kindjes om het een basis te geven, anders stromen kinderen in een heel klein groepje in.

15. sillies

sillies Fanatiek lid

15 aug 2013
    3.182
    1.393
    113
    Vandaar... Niet dat ik hoopte dat ze naar groep 2 ging, maar begreep niet waarom de kinderen die van oktober zijn wel doorgaan.

16. Wen86

Wen86 Fanatiek lid

12 apr 2011
    2.165
    178
    63
    Ja klopt. Drukke dag gehad met mijn 31 kleuters. Ben kapot hihi

17. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Formeel is er eigenlijk geen grens meer, die grens mogen scholen zelf bepalen. "Vroeger" was 1 oktober de grens. Nu lijkt vaak 1 januari de grens te zijn.

Maar in principe staat het scholen vrij om naar het kind te kijken, en dan te besluiten wanneer hij/zij toe is aan de volgende groep samen met de ouders. Het hangt van het beleid van de school af hoe dit in de praktijk vormgegeven wordt.

18. dds

dds Fanatiek lid

1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Een "goede" school en een "goede" juf kijkt niet naar de leeftijd maar naar de ontwikkeling van een kind.
    Ze observeert en registreert vaardigheden en analyseert de boel. Dan pas kan de juf zeggen of een kind in groep 1, 2 of 3 hoort.

louan en MiaMaria vinden dit leuk.
  19. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Vaak heeft school een richtlijn, waarbij een juf daar eventueel van af kan wijken.

Hier is de grens 1 januari. Kindjes die voor 1 januari jarig zijn doen 1 jaar of iets minder groep 1. Kindjes die na 1 januari jarig zijn starten in groep 1 (groep 0) en gaan zodoende nogmaals naar groep 1.

Beide jongens gaan dus 1,5 jaar naar groep 1 en daarna 1 jaar naar groep 2. Alles heeft zijn voor en nadelen, maar ik zie voor sowieso mijn oudste de voordelen in van 2,5 jaar kleuteren. 1,5 was voor hem echt te kort geweest ;)

20. sillies

sillies Fanatiek lid

15 aug 2013
    3.182
    1.393
    113
    Maar in groep 2 kleutert ze ook nog. Ik ben een voorstander van kleuteren, maar niet perse in groep 1. In groep 2 leren ze toch wat meer.

Deel Deze Pagina