Bevalplan

Discussie in 'De bevalling' gestart door boys, 3 feb 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. boys

    boys Lid

    11 mei 2018
    77
    12
    8
    Vrouw
    Op dit moment ben in bijna 34 weken zwanger, tijd voor een bevalplan.. naast de standaard punten zoals waar? Met wie? Houding?.. etc etc.. Vraag ik me af of er bijzonderheden zijn die niet op de standaard lijstjes staan maar die voor jullie bevalling heel veel verschil heeft gemaakt.

    wat zetten jullie erop?
     
  2. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.145
    15.214
    113
    Hier ga ik er in zetten zo min mogelijk snoeren/aan bed gebonden zijn (medisch ivm eerdere ks). Laat mij maar douchen tot bijna het eind ;)

    Aankleden/douchen/kindverzorging op mijn tijd en niet "snel nog even voor dienstwissel"

    Verder zit ik te denken aan
    - meekijken via spiegel
    - zelf kind aanpakken
    - zelf navelstreng doorknippen
    - zelf/samen met man kijken wat het is (geslacht blijft verrassing)

    Maar nog niet met man besproken dus kan nog veranderen ;)
    Niet echt heel bijzonder volgens mij maar misschien heb je er wat aan
     
  3. Leni88

    Leni88 Bekend lid

    16 sep 2014
    802
    398
    63
    Vrouw
    Ik had er zelf bijvoorbeeld in staan dat ik alleen het hoognodige medische personeel erbij wilde hebben, geen proefkonijn zijn voor studenten.
    Vrouwelijke vk studentes vond ik wel ok.

    En mag je man bijvoorbeeld aan het voeteneinde kijken tijdens de laatste fase? Daar zouden jullie samen ook kunnen overleggen (wij wilden het allebei totaal niet)

    Wil je dat iemand foto's maakt, bv meteen na de geboorte (dit zijn wij vergeten, erg jammer achteraf)
     
  4. mamamilou

    mamamilou Niet meer actief

    Ik lees even mee.
     
  5. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.913
    3.335
    113
    T enige wat ik had was dat ik niet gehecht wilde worden door een stagiaire.
     
    Ysabella en Leni88 vinden dit leuk.
  6. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.110
    3.377
    113
    Vrouw
    ik had als kern zo natuurlijk en zo rustig mogelijke bevalling/omgeving
    bevallen op baarkurk of in bad
    zelf navelstreng doorknippen
    ik vond huid op huid contact belangrijk
    borstvoeding
    dat alles gezegd, uitgelegd, overlegd en verteld wordt
    navelstreng laten uitkloppen

    uiteindelijk werd het een spoedsectio na 4 dagen inleiden.
    schrijf dus ook op wat je in geval van een sectio wil. wat als je kind richting nicu/kinderafdeling moet.
    bij mij kon midden in de nacht, ondanks de spoed nog een gentle sectio worden gedaan
    dochter kon maar even bij mij doordat het met mij niet goed ging
    ze is toen huid op huid bij mijn bevalpartner (ik ben alleenstaand) gegaan
     
  7. Emma86

    Emma86 VIP lid

    25 jun 2012
    5.158
    2.055
    113
    Vrouw
    Nederland
    Ik wilde geen pijnbestrijding. Had erin gezet dat ze me er maar doorheen moesten helpen.

    Rust tijdens de bevalling, absoluut geen bezoek.

    Navelstreng uit laten kloppen.

    Baarkruk in de buurt (dat was mijn eis bij de 2e haha. Ding stond heel mooi klaar en goed gebruik van gemaakt).

    Bij niet vorderen ontsluiting me in verschillende posities helpen (staan, hangen, even lopen bijvoorbeeld). Je weet van te voren echter niet wat je wel en niet prettig vindt of aankan.

    Borstvoeding sowieso direct na bevalling.

    Zelf kijken wat het geslacht is, op het moment dat wij er aan toe waren. Klinkt raar maar bij de eerste gebeurde er zoveel en moest ik echt even op aarde landen. Pas na een kwartier gekeken, toen de verpleegkundige vroeg hoe onze baby heette.

    Geen onnodige ingrepen omdat het protocol is. Bij de eerste wilde ze er een katheter in drukken, heb ik toen geweigerd. Het was ook echt niet nodig.

    Zou ik weer mogen bevallen dan zou ik er nog in zetten dat ik minimaal een uur bloot op bloot wil liggen.

    Bij nr.2 wilde de placenta niet komen (en flinke weeën). Omdat ik bij nr. 1 veel bloed had verloren kreeg ik een spuit na 30 minuten. Ik had op zich nog wel even terug gewild op de baarkruk om de placenta te baren.

    Tijdens de bevalling en direct erna mogen (moeten) er foto's gemaakt worden.
     
  8. 1Hanneke

    1Hanneke Fanatiek lid

    4 apr 2014
    1.698
    423
    83
    Vrouw
    Capelle aan den IJssel
    Dat mijn man de baby aan wil kleden.
    Ik weet niet meer zeker of ik dat niet in het plan had gezet of dat ze het in het ziekenhuis niet gelezen hadden, maar schijnbaar willen mannen dat meestal niet zelf en hadden ze dat in het ziekenhuis dus gewoon snel gedaan, zonder hem erbij te betrekken. Achteraf wel jammer. 2e bevalling thuis ging alles relaxter dus lukte dit wel.
    En dat ik alleen een knip wil bij foetale nood, niet om een scheur te proberen te voorkomen ofzo. Meeste VK zijn er geloof ik wel terughoudend in... Maar ik ben niet overtuigd dat knippen scheuren voorkomt of dat dat minder erg is dus doe maar gewoon niet :rolleyes:
    Dat ze de navelstreng uit laten kloppen, al is dat meer standaard nu volgens mij.
    Dat ze de placenta een beetje tijd geven zo mogelijk en niet al na 5 min aan de navelstreng gaan trekken... o_O
     
  9. NdNk

    NdNk Fanatiek lid

    8 mrt 2012
    2.321
    1.421
    113
    Vrouw
    Bijvoorbeeld:
    Geen knip
    Alles in overleg!
    Geen kunstvoeding, alleen moedermelk
    Aanleggen binnen een uur na geboorte
    Huid op huid
    Navelstreng uit laten kloppen
    Halve lotus bevalling
    Als er met jou iets is, dan kindje bij papa...als het met kindje verder goed gaat
    Rust
    Zo weinig mogelijk ingrepen
    Geen pijnbestrijding/wel pijnbestrijding
    Vrijheid om bevalhouding te kiezen
    Bevalbad eventueel

    Etc etc.
     
  10. paula1984

    paula1984 Niet meer actief

    Laagdrempelig ruggenprik.
    Geen co assistenten.
    Geen onnodige mensen in m'n kamer tijdens ontsluiting en uitdrijving.
    Zelf het geslacht bekijken na geboorte.
    Navelstreng 5 min uit laten kloppen.

    Dit was met de 3e en is gelukkig op alle punten gelukt :)
     
  11. Maritiem

    Maritiem Fanatiek lid

    8 jul 2015
    1.394
    1.285
    113
    Mijn/ons plan bestaat vooral uit we zien het dan wel... wel 2 punten die voor mij belangrijk zijn erin te zette

    1. Geen ruggenprik als pijnbestrijding, bij eventuele keizersnede Max 2x proberen te zetten en anders onder narcose... (eerste bevalling verliep het niet zo soepel met de prik zetten)

    2. Persen wil ik zelf aangeven hoe en wat, ik heb astma en je “moet” dan 3 keer achter elkaar in een wee ofzo, nou dat trek ik niet hoor. Dus laat me maar lekker zelf bepalen, mijn lijf verteld het me wel

    o en ik bedenk net 3
    Als het weer een medische bevalling is waarbij ik de eerste nacht moet blijven wil ik zelf wel de flessen geven s nachts, bij de eerste deden ze alles even snel zelf, sindsdien staat het in mijn plan...
     
  12. boys

    boys Lid

    11 mei 2018
    77
    12
    8
    Vrouw
    Wat een mooie tips zitten er tussen, ik heb hier zeker wat aan! Dank jullie wel.:)
     
  13. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Ik had erin staan dat ik alleen wanneer echt nodig getoucheerd wilde worden. En dat ik de navelstreng wilde laten uitkloppen voor er afgenaveld werd.

    Eerste hebben ze zich keurig aangehouden. Hele bevalling van 36u maar 3x getoucheerd. Uiteindelijk een ks gehad dus navelstreng is niet uit geklopt helaas.
     
  14. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.145
    15.214
    113
    Wat ik nog vergat: placenta de tijd geven om er uit te komen ipv "gelijk" spuit om het zo snel mogelijk te doen
     
  15. Paris91

    Paris91 Fanatiek lid

    22 jul 2017
    1.345
    1.249
    113
    Vrouw
    - Geen co-assistentes of stagiaires
    - Geen mannelijke verloskundige / verpleegkundige
    - een vaste verpleegkundige en verloskundige (natuurlijk muv wisseling van de wacht)
    - Alleen toucheren wanneer noodzakelijk
    - Bij handelingen graag eerst uitleggen wat ze gaan doen en waarom.
    - Coaching bij het persen
    - Als pijnbestrijding een ruggenprik
    - Huid op huid contact bij moeder. Indien complicaties bij moeder: dan huid op huid contact bij vader.
    - Vader blijft bij de baby als er een evt ingreep nodig is bij moeder.

    Deze is meer voor mijn man:
    Pas familie inlichten wanneer ik helemaal gehecht, gedoucht en een beetje bijgekomen ben.
     
  16. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.112
    113
    Vrouw
    Ik had niets ingevuld. Liep ook zo anders dan gehoopt dat elk plan ook zinloos was ivm foetale nood. Kind weer in leven krijgen was prio. Gouden eerste uur ook gemist, maar wel een ademende baby ervoor teruggekregen gelukkig
     
    Louise11110 en Maan14 vinden dit leuk.
  17. MFE

    MFE Actief lid

    23 mei 2016
    396
    207
    43
    Zowel bij de eerste als de tweede een minimaal bevalplan. Dingen als wel of geen ruggenprik had ik geen idee van. Ik kon de pijn niet inschatten dus bij de meeste dingen had ik zoiets... we zien het wel.

    Bij nummer 2 was er 1 wens en dat was thuisbevallen. Dit is gelukkig gelukt! :)
     
  18. Ahava

    Ahava Fanatiek lid

    27 mei 2011
    1.138
    201
    63
    Zelf aanpakken en zelf de navelstreng doorknippen heb ik bij de derde gedaan, was mooi!

    Meekijken via spiegel lijkt me dan weer niets...

    Bij de vierde boeide een bevalplan opeens niet meer, terwijl ik er bij de derde echt op stond, haha.
     
  19. LesGra

    LesGra Bekend lid

    2 jun 2017
    529
    350
    63
    Vrouw
    Ik wilde juist door een stagiaire gehecht worden! Dan zit er iemand bovenop en die moet het wel netjes doen. Voor een ervaren vk ben je gewoon een routine en gaat het meer op de 'automatische' piloot.
    Een ruggenprik wilde ik alleen door een echte dokter. Niet op mijn bevalplan geschreven, maar ter plaatse aangegeven toen mijn rug werd gebruikt als tekening..
     
    Kyra73 en Fristi2012 vinden dit leuk.
  20. Leni88

    Leni88 Bekend lid

    16 sep 2014
    802
    398
    63
    Vrouw
    Laatste alinea is inderdaad ook zeer belangrijk!!
    Maar sommige (opdringerige) schoonmoeders komen al naar het ziekenhuis zodra man ze inlicht dat de weeën zijn begonnen :roflmao:
     

Deel Deze Pagina