Mijn baby lag als sterrenkijker, maar na het 2 uur wegzuchten van persweeën is zij toch normaal geboren met alleen een knip. (Geen vacuümpomp, geen tang). De verloskundige noemde het een sterrenkijker, maar de verpleegkundige noemde het een voorhoofdsligging. Is dat nu hetzelfde of niet? Ik heb op internet gelezen dat een voorhoofdsligging eigenlijk niet normaal geboren kan worden. Ik ben benieuwd hoe het nu zit... De gynaecoloog zei bij de nacontrole dat ik vermoedelijk wel heel veel ruimte in het bekken heb, omdat ik de bevalling toch zelf gedaan heb met deze afwijkende ligging.
hoi een kind in voorhoofdsligging kan inderdaad niet gewoon geboren worden, dan is er altijd een keizersnede nodig. Een sterrenkijker is een kindje dat met het achterhoofd naar achteren ligt in plaats van naar voren. Als het kindje wordt geboren "kijkt" het dus niet in het matras maar naar boven, naar de sterren. Normaal pers je 1-1,5 uur op je eerste kind, bij deze ligging mag dat iets langer zijn. Keurig dat je het zelf hebt gedaan met alleen een knip! Mirjam
Dank je wel, wat een snelle reactie!! Ik heb 42 minuten op haar geperst, maar wel met een oxytocine infuus dat weer opnieuw aangezet was en 4 man om me heen die me aanmoedigden en zeiden dat ik beter en effectiever moest persen! Maar het is gelukt! PS: met 2 uur wegzuchten bedoelde ik dus dat ik 2 uur persweeën had, totdat ik zelf volledige ontsluiting had en mocht gaan meepersen, dat was dus 42 minuten. Het moest toen snel gebeuren, omdat ze niet tevreden waren over de harttonen.