Eva was ook een sterrenkijkertje. De ontsluiting ging heel snel, in ongeveer 6,5 uur. Wel had ik met 5 cm al persdrang, maar gelukkig had ik 1,5 uur later al 10 cm ontsluiting. Toen ik mocht gaan persen bleek dat ze een sterrenkijkertje was, ik moest toen op de baarkruk, toen is Eva gedraaid. Ik hoor ook wel eens dat iemand op handen en knieeen moet gaan zitten om het kindje te laten draaien. Omdat haar hartslag telkens iets te laag werd (het ging te snel) moest ik weer gaan liggen en na een uurtje persen (waarvan de helft wegzuchten vanwege haar hartslag) is ze geboren. Ze was 4350 gram en ik ben niet gescheurd of geknipt. Hier na de 20 weken in principe geen echo's meer. Ik heb met 34 weken dan een groeiecho gehad, maar omdat de baby nog niet is ingedaald kunnen ze dan nog niet zien of het een sterrenkijkertje gaat worden. Ik heb misschien met 38 weken nog een echo en als ze dan (gedeeltelijk) is ingedaald zullen ze er wel naar kijken.
Hoi, Hier ik ook een flinke baby van 4160 die tijdens de bevalling als sterrekijker lag. Ontsluiting tot 9 cm ging snel en ook rustig. Alleen kreeg ik toen geen persweeen. Ze is vlakvoor volledige ontsluiting zelf gedraaid (ik moets op mijn zij gaan liggen...dat waas ook geen leuk gevoel, dat draaien...). Doordat ze niet helemaal draaide (met de schoudertjes niet helemaal) en ze best groot was voor een eerste kindje, was het persen moeizaam en is ze uiteindelijk met een flinke knip maar zonder andere hulpmiddelen geboren. De gyn vertelde mij dat kindjes tot tijdens de bevalling om de as kunnen blijven draaien. Met de liggingsecho met 36 weken lag ze dus ook wel goed. Ook vertelde hij dat als je kindje gedraaid ligt dat je of te vroeg persweeen krijgt of geen persweeen zoals ik. Met infuus en op eigen kracht ben ik gaan persen. Helaas had ze in het vruchtwater gepoept en daar kwamen we pas achter toen ze geboren werd. Dus moest ze vijf dagen in de couveuse en kreeg e antibiotica. Dat heeft dan verder weer niets met sterren kijken te maken En nu is Mara een geweldige mooie gezonde en tevreden baby en kijk ik goed op de bevalling terug.
Mijn zoon was ook een sterrekijker. Daardoor heeft het lang geduurd voordat hij ingedaald was en eruit wou . Maar een keer ik persweeen kreeg was hij er met 2 minuten! En een klein knipje.
Iedereen heeft, zoals ik al dacht, een andere ervaring hiermee. Eigenlijk is elke zwangerschap/bevalling verschillend en moeten we gewoon afwachten. Bedankt voor de reacties!
heb niet alles gelezen.. de eerste was bij ons een sterrenkijker en was er bij de 2de weer bang voor.. die lag nl ook zo.. ze vertelde mij dat op het moment dat de weeën beginnen de baby draait in een lekker houding.. dus kan nog veranderen...
Mijn dochter was ook een sterrenkijkertje ook wij wisten dit niet van tevoren, het ging allemaal zo snel en omdat hartslag van die kleine meid met elke wee zo erg zakte heb ik tijdens bevalling nog een echo gekregen waaruit bleek dat madam een sterrenkijkertjes was, ik heb zoals ze het noemen een stortbevalling gehad, in 2 uur tijd was ze er, we waren net 45 minuten in het ziekenhuis vanwege ontlasting in het vruchtwater. Maar flinke knip gekregen en ook nog ingescheurd door schoudertje, maar het was alles waard, kleine meid woog maar 5,5 pond!! Ik heb ook tijdens de hele bevalling (nou ja 2 uur) enorme persdrang ervaren, toen ik mocht persen was ze er met 3 x persen uit!
Hmm hier ook mindere berichten; 1e lag in AAA (sterrenkijker) 21 uur verschrikkelijk pijnlijke weeën, ruim 2 uur geperst, uiteindelijk spoedks (en toen bleek dus dat het een sterrenkijkertje was). Omdat ik de 2e bevalling niet nog eens op zo'n manier wilde meemaken, goede afspraken gemaakt, waaronder max 1 uur persen. Weeën waren minder pijnlijk overigens (te doen) en na 1 uur persen eiste mijn man een echo, waarop de ass.gyn zei; daarop kunnen we niets zien. Mijn man riep; haal dan zo'n ding die je in haar muts stopt, dan kun je het vast wél zien. En ja hoor; de man moest met schaamrood op de kaken vertellen dat hij een neus zag (dus geen bovenkant hoofdje). Het werd weer een keizersnede. Nu moet ik er wel bijzeggen; beide lagen in AAA (je hebt AA en AAA) dus ze konden niet draaien, en...ze waren nogal aan de zware kant; mijn dochter 4300gr en mijn zoon 5300 gr. dus dat die laatste met een ks geboren is...vind ik wel best!! Stel dat ik die door het geboortekanaal had moeten persen....autsj...
Hier ook een sterrenkijkertje bij onze eerste. Gewone bevalling gehad, lange aanloop, toen heel snel van ong 3 cm naar VO en maar een kwartierje hoeven persen. Wel flink ingescheurd helaas, maar kwam ook omdat het snel ging en haar schoudertje er moeilijk door kon. Mn tweede geen sterrenkijker, wederom lange aanloop toen ineens snel van 4 cm naar VO en 10 min persen. Twee kleine scheurtjes en een schaafplekje... Dus tsja geen idee of het erger si of moeilijker is met sterrenkijkertje...