GSM gebruik limiteren?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door LeentjeWolkje, 7 jan 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. LeentjeWolkje

LeentjeWolkje Actief lid

22 jul 2020
    170
    291
    63
    Vrouw
    Mijn oudste dochter is 14 en helemaal vergroeid met haar GSM. Ze gebruikt 'm voor youtube, school en contact met vriendinnen. Vind ik allemaal prima. Maar nu ze een vriendje heeft, is het alleen maar erger geworden en lijkt het wel of ze elk moment met hem aan de telefoon hangt. Bijna elke seconde uit haar leven weten ze van elkaar wat ze aan het doen zijn. Soms skypen ze elkaar gewoon om even te laten zien wat ze uit het raam zien.

Ze gebruikt haar telefoon ook voor school en werkt samen met vriendinnen aan projecten via haar telefoon dus het is gewoon erg lastig om "werk" en " privé" van elkaar te scheiden. We kunnen niet zeggen dat ze bijvoorbeeld niet mag whatsappen, want dan kan ze ook niets meer vragen aan haar vrienden over schoolwerk.

Hoe pakken jullie dat aan? Een gelimiteerd aantal minuten per dag op de gsm? Is dat niet wat "kinderachtig" voor een 14 jarige?

2. Dompiewompie

Dompiewompie Fanatiek lid

2 jul 2018
    1.168
    1.489
    113
    Vrouw
    Wat zou ze anders moeten doen op de momenten dat ze met haar gsm bezig is?

Ik heb geen kinderen in puberleeftijd maar wel een broertje en ik merk dat het voor hem heel moeilijk is dat hij niet met vrienden kan afspreken en hij dat sociaal contact ook online gaat zoeken.

Mijn ouders hebben voor hem de regel niet tijdens gezinsmomenten (dus tijdens het eten, wandeling, etc). Voor de rest laten ze hem maar even doen. Anders zit hij toch ook maar te vervelen.

3. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.147
    8.879
    113
    Lastig... Ik zou inderdaad tenminste verwachten dat de telefoon tijdens 'gezinsmomenten' weg is en ook in de nacht. Verder vind ik 'anders vervelen ze zich' persoonlijk geen goed argument: dan gaan ze maar wat anders doen. Juist die continue stroom van iets wat je hersens 'vermaakt' is naar mijn mening niet goed. Het is misschien een dooddoener, maar hij klopt wel: van vervelen wordt je creatief. Zodra de continue stroom van social media ed stopt, ga je vanzelf iets anders doen (soms na een periode van 'afkicken'). En als ze anderen gaan vervelen, dan hebben ze aan mij een slechte, dan is het voor mij helemaal snel klaar. :oops:

In deze periode van lockdown zou ik wel wat soepeler zijn dan normaal, tenzij ze ook gewoon fysiek af kan spreken, dan zou ik dat stimuleren.

Misschien kun je op Netflix ook eens de documentaire the Social Dilemma met haar kijken?

4. Dompiewompie

Dompiewompie Fanatiek lid

2 jul 2018
    1.168
    1.489
    113
    Vrouw
    Maar beeldbellen met vrienden is toch niet hetzelfde als op sociale media zitten? In normale tijden zouden tieners ook met een groepje samen rondhangen en het over niks hebben. Nu kan dat niet fysiek dus dan maar via de telefoon.

Ik denk dat het voornamelijk moeilijk is omdat we altijd te horen hebben gekregen dat beeldschermen zoveel mogelijk beperkt moesten worden en nu met Corona verloopt alles via beeldschermen. Dus dat gaat dan even tegen ons gevoel in.

Voor veel pubers is ‘alles’ weggevallen. Niet meer naar school, geen sport, geen feestjes, etc. Dat is al moeilijk en als ze dan thuis ook nog eens niet mogen bellen met vrienden ‘want verveel je maar eens dat is goed voor de creativiteit’ dan denk ik dat dat heel moeilijk is voor een puber.

Uiteraard zijn er grenzen. Ze moet ze niet meteen alles laten vallen zodra ze een melding krijgt, niet midden in de nacht bellen, etc.

Eventueel kan je samen een schema opstellen wanneer ze mag bellen en ook samen bedenken wat ze kan doen naast op haar gsm zitten?

5. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.349
    36.206
    113
    Ik doe niet zo moeilijk hoor bij mijn 13 jarige en er zit dus geen limiet op. Tijdens het eten geen telefoon en na 22.00 uur gaat hij uit, maar verder moet hij dat helemaal zelf weten.

Knuffelmonster en Neuzeke vinden dit leuk.
  6. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.256
    4.486
    113
    Hier tijdens het eten geen telefoon en na 20 uur niet.

Knuffelmonster vindt dit leuk.
  7. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.147
    8.879
    113
    @Dompiewompie: Ik weet hoe het zit met pubers (ik heb er zelf één en zie ze in mijn werk ook veel). Toch zou ik niet akkoord gaan met 24/7 beeldbellen/whatsapp/enz. Ook omdat ik zie dat de meeste kinderen/jongeren mede daardoor tot niets anders meer komen en op het moment dat die mobiel even uit beeld is, opeens toch best creatief blijken te zijn qua vermaak. Ik heb het dus niet over niet bellen ed, maar over er grenzen aan stellen, precies hetzelfde als jij dus. ;)

Mammavantwee en Dompiewompie vinden dit leuk.
  8. Jottie

Jottie Fanatiek lid

17 apr 2015
    2.098
    873
    113
    groningen
    Hier bij de oudsten vind ik het prima, mits ze zich houden aan de afspraak nl. Tijdens het eten telefoon weg, savond s geen telefoon mee als ze op bed gaan.
    En ik wil normaal met ze kunnen praten, dus tijdens een gesprek geen telefoon

9. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.282
    25.751
    113
    Bij mijn 15-jarige zit er geen limiet op (ook niet toen ze 14 was). Wordt ook lastig want ze heeft zowel haar iPad als iPhone voor school nodig. We hebben eigenlijk vrij simpele regels: geen telefoon bij het eten en geen telefoon na bedtijd (op de kamer dus). En voor de rest regelt ze het eigenlijk zelf wel.

10. Tafellamp

Tafellamp Actief lid

17 sep 2019
    252
    103
    43
    Vrouw
    Onze 14 jarige mag alleen op zijn eigen kamer met zijn telefoon, hij heeft geen tijdslimiet. hij heeft wel een beperking op YouTube, dit mag alleen in het weekend. Meneer ontwikkeld nogal een heftige verslaving aan YouTube.

11. Mammavantwee

Mammavantwee Niet meer actief

Zelf geen kinderen van die leeftijd, maar m'n zus heeft een tijdslimiet bij m'n nichtje van 13. Ik vind dat alleen maar goed, ze zei zelf van de week dat ze schrok hoe snel die tijd voorbij is en hoelang ze dan zonder dat ze het in de gaten heeft achter haar telefoon zit. Is ook een stukje besef bij de pubers.

Begrijp dat het nu in deze tijd best lastig is, maar continue met telefoon lijkt me echt niet nodig.

Deel Deze Pagina