Hey iedereen, Mijn dochtertje van 22 maand toont zeer veel interesse in het potje. Rijpheidssignalen zijn er duidelijk en al van 16 maand zet ik haar regelmatig op het potje. Af en toe zat er een plasje in of eens stoelgang. Super fijn! Naarmate de maanden vond ze het gewoon leuk om er op te zitten, om haar knuffels erop te zetten., maar wou er niets meer op doen... Ook toiletbezoekjes met de mama vond ze heel leuk. Ze keek dan mee hoe ik het deed, en kwam dag tegen de pipi/kaka zeggen. Gisteren besloot ik om dan toch aan de zindelijkheid te beginnen. Filmpjes bekeken op you tube, veel over gebabbeld... Luier uit, spelen en Heel veel ongelukjes gehad, waarvoor ik nooit boos ben geweest. En op het einde van de dag had ik door wat haar pipi signalen waren en zei ze ook dat ze pipi moest doen. Maar ze weigerde telkens pipi te doen in het potje. Er gewoon opzitten is geen probleem maar als ze pipi moest doen stond ze op en werd ze wat lastig. Ze wilde niet. Maar ze moest zo dringend dat ze af en toe een klein beetje liet lopen op de grond. Dan zei ze steeds oei oei oei. Ze wist dat dit verkeerd was Is dit een teken dat het toch te vroeg is? Vandaag wou ik niet verder doen puur om het feit dat ik twijfel of ze er klaar voor is. Maar ze vraagt telkens naar het potje. Niet geven, is hier drama... hier had ik geen zin in dus zette ik het potje in de living. Ze zit er dan op, leest boekjes maar van zodra ze pipi moet doen, komt ze eraf en wil niet... Iemand tips, raad, advies... Dank jullie alvast
Ik zou nog even wachten, uk toonde ook optijd interesse maar echt plassen wou hij niet meer. We hebben het gestopt en met net 3 luier uit gedaan, stapel onderbroeken en makkelijke broeken/pyjamabroekjes en 3 dagen wassen en daarna zindelijk. Poepzindelijk ging trouwens sneller, potje weggedaan en hij ging op de wc. Heeft ook nooit verkleiner gehad, potje vond hij echt niks.
Als je merkt dat ze moet plassen op het potje zetten en boekje gaan lezen zodat ze ontspant. Filmpjes kijken werkte hier ook, iets te goed uiteindelijk, want het ging op gegeven moment andersom. Zeggen dat hij moet plassen, om filmpjes te mogen kijken. Poepen gaat wel bijna allemaal op de pot (tegenwoordig wc zelfs). Daar ben ik mee begonnen door als ik hem zag poepen, de poep in het potje te gooien en hem er daarna op. En dan steeds als ik de signalen zag, zeggen dat hij even moet wachten en op de pot moet. Dat ging steeds beter en geeft het nu soms zelf aan. Hij is net 2. Hij is trouwens nog niet zindelijk. Plast wel regelmatig op de pot. Wilde deze week de luier gaan uitlaten, maar heeft oorontsteking. Dus nog maar ff weekje wachten.
Je kan ook nog eens met haar een ander potje kopen. En dan duidelijk maken dat deze is om te plassen. Het kan zijn dat ze de andere nu meer als speelgoed ziet.
Je zou bovenstaande tip inderdaad kunnen proberen, een nieuw potje kopen wat echt is voor de plasjes en geen speelgoed en anders zou ik gewoon nog even wachten. Hier gemerkt dat zindelijk 'maken' wanneer ik dat wilde en het mij wel een goed moment leek, totaal niet werkte. Ging dan ook gepaard met heel veel ongelukjes. Uiteindelijk voor mezelf gezegd, voor z'n 3e verjaardag komt er vanuit mij geen initiatief meer, dit was toen hij 2,5 was. Met 2jr en 8mnd gaf hij het zelf aan en was binnen een dag zindelijk. Gaat natuurlijk niet bij elk kind zo, je moet ook je eigen kind wel een beetje kennen en hierop inspelen natuurlijk, maar onze zoon laat zich dus niet zo makkelijk sturen. Met die 2jr en 8mnd had ik na een poepbroek even z'n luier uit gelaten, dat deden we wel af en toe een ochtendje, dan kon ik ook zien hoever hij was en hij vond het niet erg. Op die ochtend plaste hij in z'n broek, hij vond het verschrikkelijk en vanaf toen deed hij alle plasjes en grote boodschappen netjes op de wc. In het begin met wc verkleiner, maar al snel gewoon zonder. Hier is hij trouwens nooit op het potje geweest, leek mij maar onhandig en ingewikkeld en onze zoon had altijd juist interesse voor de wc, legde dan zelf de verkleiner er op en maakte duidelijk dat hij op de wc wilde, maar hij heeft ook een periode gehad dat hij echt niet wilde, gewoon laten gaan en na een paar maanden kwam de interesse weer.