Hoe vertel je dit?!

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Luiwammes, 14 dec 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Luiwammes

Luiwammes Niet meer actief

Ik heb sinds kort weer contact met mijn biologische vader.

Ik heb hem al heel erg lang niet gezien.
    Sterker nog mijn dochter heeft hem nog nooit gezien en weet ook
    niet van zijn bestaan af, dit omdat ik niet wist of ons contact ooit nog zou komen.
    Toch heeft hij nu contact gezocht en wilt heel graag zijn kleinkind ontmoeten.

Ik heb hem wel verteld dat dit wellicht nog even gaat duren ( het in het echt zien dan ) omdat zij niet weet van zijn bestaan.

Ik wil haar nu langzaam gaan voorbereiden hier op en haar vertellen over hem.

Maar hoe pak ik zoiets aan?

2. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.245
    11.826
    113
    Je kind is drie zie ik. Dat is in dit geval een voordeel vind ik. Ik zou gewoon een keer een ontmoeting regelen en daar verder niet te veel woorden aan vuil maken.

3. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Op die leeftijd zou ik buiten de deur ergens gaan drinken/spelen en zeggen dit is een meneer die mama van vroeger kent.

4. podiki25

podiki25 Fanatiek lid

18 mei 2012
    3.897
    124
    63
    Tandheelkunde
    Barcelona
    Nou, mijn zoontje is bijna 3 en ik zou in jouw situatie heb gewoon zeggen dat dit de papa van mama is hoor. Mijn vader is gestorven, hij heeft hem nooit gekend. Maar hij vraagt ook nog niet naar zijn andere opa. Ik denk dat als je het nu gewoon verteld ze er nog niet zo ondersteboven van zijn. Gewoon zeggen dat mama ook een papa heeft, dat jullie die gaan bezoeken en dat het haar 2de opa is. Als er vragen zijn komen die wel achteraf.

5. mel78

mel78 VIP lid

12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Ik zou er niet te veel aandacht aan geven. Kinderen denken niet als volwassenen. Een kind van 3 zegt vast oh hallo, en gaat door met spelen. En komen er vragen, geef je antwoord.

6. babyhope

babyhope VIP lid

23 jun 2009
    16.199
    1.082
    113
    Vrouw
    Mama
    somewhere
    Je dochter is 3. Niet verwarrend hoor.
    Zeg zoals het is.
    Hoi meid dit is je opa.
    Ook al wil ze niet bij hem komen of zo dat maakt niet uit.
    Ik zou wel vanaf het begin zeggen dit is opa .. En dan zijn naam erachter. Opa piet bijvoorbeeld.

7. Superjollie

Superjollie Fanatiek lid

13 feb 2011
    1.821
    72
    48
    Groningen
    Zo zou ik het ook doen. En eventuele vragen eerlijk beantwoorden, zonder al te veel details.

8. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Wil je dat ze hem ook leert kennen als opa? Dan zou ik inderdaad gewoon tegen je dochter zeggen dat jij ook een papa hebt en dat jullie er een keertje naar toe gaan. Ik verwacht dat je dochter er nog niet echt vragen over gaat stellen. Op die leeftijd vinden ze alles wat mama zegt prima.

9. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik zou gewoon zeggen dat het je vader is. Weet niet of er een andere opa (jouw stiefvader) in beeld is? Dan is het wel een beetje gek voor haar misschien omdat haar opa jouw vader is. Maar weet dus niet of de sitatie zo is.

10. Luiwammes

Luiwammes Niet meer actief

Ik heb inderdaad een stiefvader. Zij ziet hem als opa en weet eigenlijk ook niet beter dan dat dat mijn "vader" is.

11. Brinta

Brinta Fanatiek lid

9 apr 2013
    2.145
    191
    63
    Zuid holland
    Ik denk dat je je onnodig te druk maakt.
    Je kindje is pas 3 jaar oud, die maakt het vast niet uit dat ze opeens drie opa's heeft.
    Ik zou wel buitenhuis afspreken, want een voor haar vreemde man in haar vertrouwde omgeving kan misschien wel raar voor haar zijn.

12. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Dat maakt het wel wat lastiger al denk ik dat het bij een kind van 3 wel meevalt.

Ik heb een stiefmoeder maar geen contact met mijn biologische moeder. Mijn jongste had het er een tijdje terug over dat ik dan uit oma's buik was gekomen. Heb toen verteld dat dat niet zo is, dat ik uit de buik van een andere mevrouw ben gekomen en dat oma mij heeft opgevoed. Oudste weet nog van niets, wil ik volgend jaar wel gaan doen. Had ik misschien eerder moeten doen, maar had er zelf niet zo bij stilgestaan. Ze maakt zich wel snel druk, dus ik wil het vertellen als het een wat rustigere periode is.

13. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Oké. Dat maakt het inderdaad iets lastiger..:)

14. Niekepiek

Niekepiek Niet meer actief

Hier een aantal weken terug dezelfde situatie ingegaan.
    Ik vond het ook lastig en wist ook niet goed hoe ik ze voor moest bereiden.
    Uiteindelijk heb ik gezegd dat we naar de papa van mama zouden gaan en er verder niet te veel aandacht aangeschonken.
    Gewoon luchtig en open er in gaan.
    We zijn bij hem thuis geweest, mijn broertje en zusje waren er ook.
    In het begin was het even spannend maar mijn vader had ook een cadeautje voor ze en dat brak het ijs.
    Het is toch allemaal wat nieuw en vreemd maar als je er zelf gewoon luchtig instaat en er niet niet te veel spanning van maakt of er om heen draait dan komt het allemaal goed.
    Ik vond het woordje "opa" ook lastig maar ik wist ook niet hoe ik het anders moest benoemen, het is dus gewoon "opa huppeldepup" geworden, gewoon lekker makkelijk.
    Ze gaan graag naar hem toe en hij vind het ook fantastisch.

15. wachtend

wachtend Niet meer actief

Hier hetzelfde aan de hand. Zoon is 3 en nu sinds een jaar weer contact. Hij is zelf heel duidelijk ik heb 2 opa's en oma's (moeder en stiefvader) en schoonouders.
    Ik ben ook heel duidelijk geweest naar mijn vader toe dat hij hem eerst netjes meneer (achternaam) noemt en dat we het aan zoon overlaten wat hij gaat zeggen. Dit heb ik gedaan om zoon te beschermen. Ik wilde niet dat hij na een paar maanden weer uit zijn leven verdwijnt omdat er weer ruzie is en hij weer de opa en oma moet missen.
    Wij laten aan zoon verder over of hij hem opa en oma gaat noemen of dat het bij meneer en mevrouw blijft.

16. Kolibrie

Kolibrie VIP lid

29 jun 2008
    5.767
    423
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Ik zou eerst een aantal keer zelf met je vader afspreken zonder kind erbij en praten. Ik neem aan dat er niet zonder reden geen contact was? Pas als dat goed gaat zou ik hem voorstellen aan je kind.

17. toetie

toetie Fanatiek lid

14 dec 2010
    2.310
    7
    38
    noord brabant
    hier hetzelfde alleen dan met moeder ze is langsgekomen en we hebben het gewoon geen naam gegeven dat groeid er vanzelf wel in nu is het oma maar had ik er geen goed gevoel over gehad dan had het ook gewoon naamloos gebleven

Deel Deze Pagina