Lichamelijke klachten en zwangerschap

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door lelie0, 21 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lelie0

lelie0 Lid

18 mrt 2013
    90
    0
    0
    Hallo,

Ik zit met een vraag over zwangerschap en lichamelijke klachten. Zelf heb ik in 2011 (nu een jaar en 3 maanden geleden) een auto ongeluk gehad en hier heb ik blijvend rugletsel aan overgehouden. Hier heb ik dagelijks last van. Ik heb moeite met tillen, bukken, (trap)lopen en nog wat meer dingen die lastiger zijn geworden sinds het auto ongeluk. Ik heb wel een kinderwens. Tillen zit mij hierom het meest dwars, bij zo'n een of twee kilo tillen voel ik al mijn rug. Het word in ieder geval een zwangerschap waarin ik heel veel rust moet nemen en niet veel kan doen. Mijn vraag is of je extra begeleiding kunt krijgen bij de zwangerschap en je lichamelijke klachten en of er iemand iets soortgelijks heeft of heeft gehad.

Ik hoor het graag van jullie:)

Groetjes

2. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    Je kan.sowieso fysio krijgen en.waarschijnlijk een medische indicatie.
    Het kan.natuurlijk altijd dat het te zwaar word en.tijdelijk in een rolstoel komt maar daar zou.ik me niet door laten tegen houden.

Ga anders eens naar een huisarts voor advies

3. lin80

lin80 Fanatiek lid

7 apr 2008
    2.798
    1
    0
    Heb je het hier al met je arts over gehad. Als ik het zo lees klinkt het niet verstandig om aan kinderen te beginnen (daar bedoel ik niet mee dat je het niet moet doen, maar je moet er wel extra goed over nadenken en weten wat de gevolgen zijn.) Als jij nauwelijks 2 kilo kan tillen, hoe ga je dat dan doen met je kindje. Die zul je meerdere malen per dag op moeten tillen. Dingen als tillen, bukken enz....... zul je ook erg vaak moeten doen. Heb je daar dagelijkse hulp voor, want dat is wel belangrijk. Je zou eens kunnen vragen om ergo-therapie (heb je vast ook al gehad vanwege de rugklachten) en om je dan de juiste tiltechnieken te leren voor het tillen van een kindje. Dit is namelijk heel wat anders dan een doos of ander "dood" ding. Een kindje is beweeglijk en kan dus ineens omdraaien op je arm of zichzelf loswrikken. Tijdens de zwangerschap zou je vanaf het begin naar een fysiotherapeut kunnen gaan om je te begeleiden. Dan kun je de klachten zo snel mogelijk aanpakken zodat je er zo min mogelijk door belemmerd wordt.
    Maar ik zou eerst eens in gesprek gaan met je arts, die weet precies wat jij nog wel en niet kan en wat voor jou verstandig is. Daarna kun je zelf de beslissing maken wat je daar mee gaat doen en uitzoeken hoe je dat in de toekomst ziet.

4. Minerva

Minerva Niet meer actief

Fysiotherapie! Ik heb een paar jaar geleden ook een auto-ongeluk gehad met o.a. rugletsel en ik heb de afspraak dat zodra het niet meer gaat, ik direct bij mijn grote vriend die fysiotherapeut terecht kan ;)

5. lelie0

lelie0 Lid

18 mrt 2013
    90
    0
    0
    Oke, als ik zo de mogelijkheden hoor denk ik dat het wel gaat lukken:) Tijdelijk in een rolstoel terecht komen vind ik niet erg, maar juist een goede tip:) Daar had ik zelf nog niet aan gedacht. Ik laat me daar zeker niet door tegenhouden:)
    Dankjewel voor je tips:)

6. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Maar hoe zie je dat dan na de zwangerschap?

7. Chaii

Chaii Niet meer actief

Ik wou net zeggen...
    Ik had namelijk een 'gezonde' rug voor mijn 2de zwangerschap en ondervind nu na mijn 2de echt grootse problemen aan mijn rug en bekken. :(

8. mw21

mw21 VIP lid

24 okt 2010
    5.173
    168
    63
    Zorg
    't Westen
    Idd zou meer inzitten over daarna.... wil je niet ontmoedigen maar toen zijn mijn rugklachten verschrikkelijk erg geworden

Tillen tillen en nog eens tillen. ..

9. lelie0

lelie0 Lid

18 mrt 2013
    90
    0
    0
    Ik denk dat het wel mogelijk is. Met extra rust verwacht ik het wel te redden. Het is inderdaad een goeie tip om tiltechnieken te leren voor mijn kindje, maar daarnaast kan mijn man het kind ook tillen, het ging mij vooral om de tijd dat ik het kindje draag als het in mijn buik zit. Maar dit verwacht ik wel te redden met hulpmiddelen zoals, wat edelweiss aangaf, een rolstoel. Dankjewel voor je tips om fysiotherapie te nemen, daar kan ik wel wat mee:)

10. lelie0

lelie0 Lid

18 mrt 2013
    90
    0
    0
    Oke, goed om te horen van iemand die hetzelfde meegemaakt heeft dat fysiotherapie werkt:) Dan ga ik dat zeker doen, dankjewel:)

11. lelie0

lelie0 Lid

18 mrt 2013
    90
    0
    0
    Kijken hoe het op dat moment is, dan met extra rust en misschien oefeningen of tijdelijk in een rolstoel.

12. lelie0

lelie0 Lid

18 mrt 2013
    90
    0
    0
    En veel rust nemen, ik heb wel constant last van mijn rug maar de ene keer meer als de andere keer. Met rust word de pijn minder, als ik voldoende rust neem en mijn rug ook extra rust geef door niet te lopen maar zo lang een rolstoel te nemen denk ik dat de pijn langzaam weer word zoals het 'normaal' is

13. lin80

lin80 Fanatiek lid

7 apr 2008
    2.798
    1
    0
    Maar is jouw man altijd thuis dan zodat hij het kindje kan tillen? En extra rust na de bevalling kun je wel vergeten, de eerste tijden ga je niet eens weten waar je de rust moet zoeken.;) Daar zou ik banger voor zijn dan voor de zwangerschap, want die tijd zou je zelfs nog volledig in bed door kunnen brengen als dat zou moeten. Niet dat dat leuk is, zeker niet, maar het zou wel kunnen. Na de bevalling heb je een kindje wat zeker meer dan 2,5 kilo weegt en alleen nog maar zwaarder gaat worden. Die minstens 7x per dag voeding moet hebben in het begin en dus minstens 7x getild moet worden, tel daar nog de nodige huilpartijen bijop dan kom je op tientallen keren per dag uit. Ik heb het idee dat je er wat te makkelijk over denkt.

14. marieke3

marieke3 Fanatiek lid

11 dec 2009
    1.785
    0
    0
    purmerend
    Sowieso zou ik op tijd naar fysio of manuele therapie gaan.
    Ik heb 3 versleten tussenwervelschijven en daar heb ik veel pijn van maar tijdens mijn zwangerschap helemaal niet. Dat kwam doordat mijn baarmoeder mijn rug bol duwde volgens de manueel therapeut. Na mijn zwangerschap had ik weer net zo veel pijn als ervoor en het wil wel eens gebeuren dat ik mijn kleine niet uit bed krijg omdat ik te veel pijn heb maar ook daar wordt je inventief in en mijn kleintje heb ik al vroeg geleerd om zichzelf op te trekken en ook dingen zoals trap op trap af kon ze al snel. Je moet de kinderen iets eerder zelfstandiger maken met meehelpen. Nu moet ik wel zeggen dat ik buiten schooluren de mazzel heb dat mijn oudste dochter haar uit bed kon tillen als het me echt niet lukte en dat scheelt veel.

15. EdelHertje

EdelHertje Niet meer actief

Ik zou persoonlijk eerst beginnen met fysiotherapie, nog voordat je een eventuele kinder wens verder zal doorvoeren.

Vind het ook "apart" dat je hier uberhaupt nog niet mee begonnen bent aangezien je er al een tijd last van hebt.

De fysiotherapeut zal jou dan ook advies kunnen geven over wanneer jou lichaam eraan toe is en hoe dit allemaal gaat tijdens de zwangerschap en na de bevalling.

16. Zinaa

Zinaa Fanatiek lid

28 mei 2010
    3.719
    22
    38
    Een kennisje van mij heeft ook blijvende rugklachten en heeft voor haar baby aangepaste meubeltjes. Een ledikantje die aan de zijkant open kan bijvoorbeeld en een verhoogde commodo (waardoor ze dus helemaal recht kan staan). Er zijn dus wel aanpassingen te verzinnen waardoor het makkelijker wordt.

Ik heb mijn zoon gekregen toen ik nog een 'gezonde' rug had. Als ik nu terugdenk aan het vele tillen (vooral gesleep met de maxi cosi etc) kan ik me nu bijna niet voorstellen dat ik weer een baby krijg (heb een flinke hernia gehad). De wens is er wel, maar of het ooit haalbaar zal zijn? Moeilijke keuzes...

17. lin80

lin80 Fanatiek lid

7 apr 2008
    2.798
    1
    0
    Idd, dat is ook wat ik bedoel met mijn vragen en waarom ik denk dat ze het onderschat. Het komt zo ontzettend op je rug aan een baby, de zwangerschap is dan helemaal het probleem nog niet, de echte problemen komen vaak pas daarna. Er zijn idd aangepaste meubeltjes te koop, maar dan nog ontkom je niet aan het tillen en aangezien TS al last krijgt bij het tillen van 2 kilo, dan gaat een baby echt problemen geven. Het is niet dat ik haar van het krijgen van een baby af wil praten, maar je moet wel vantevoren enorm goed over bepaalde zaken nadenken. Sommige dingen zijn niet te voorzien, dat besef ik me ook, maar in dit geval weet ik zeker dat ze tegen bepaalde problemen aan zal lopen, dus moet je er nu over na denken hoe je die op gaat lossen. Daarbij blijft het ook geen baby, maar het wordt ook een ondernemende dreumes die weg gaat lopen, gevaarlijke dingen uit gaat halen en zo lang ze niet goed lopen nog steeds zo nu en dan getild zullen moeten worden. Bedenk nu de oplossingen, want ik weet uit ervaring dat je geen recht hebt op hulp van de gemeente zolang je een gezonde partner hebt. Dan zal het dus op jou aankomen en dat moet je wel aankunnen. (of beter gezegd, je rug moet dat aankunnen.) Daarom zo snel mogelijk in gesprek gaan met een arts die verstand heeft van jouw rugklachten en zorgen dat je vooraf een zo goed mogelijk beeld hebt van wat je te wachten staat en welke aanpassingen eventueel nodig zijn.

18. glimworm

glimworm Niet meer actief

Het zal echt een hele aanpassing worden.
    Als ik al naar mezelf kijk, ik heb niet echt veel last van klachten, ja soms wat bekkenpijn, ik ben iemand van aanpakken en als ik een dag heb dat ik me super voel dan weersta ik de verleiding niet om daar flink gebruik van te maken en teveel hooi op mijn vork te nemen.
    Die rekening die krijg ik daarna wel hoor, das geen pretje.:$

19. Uk2011

Uk2011 Niet meer actief

Even een korte positieve reactie tussendoor... .
    Acht jaar geleden een ongeluk gehad, twee jaar revalidatie en heel wat jaren (nogsteeds) fysio.
    Op een gegeven moment groen licht gekregen om onze kinderwens in vervulling te laten gaan, omdat ik stabiel was. Tijdens de zwangerschap werden de klachten juist minder, hoewel er wel voor gewaarschuwd wordt dat door het weker worden van het bekken je meer problemen kunt verwachten.
    Na twee jaar kan ik zeggen dat het niet altijd makkelijk is geweest, maar dat mijn rug beter is dan voor de zwangerschap. Het kan dus wel!
    Hormonen doen gekke dingen met je lijf... Maar overleg ajb wel met een fysio of het haalbaar is in jouw geval.

20. Lilly156

Lilly156 Fanatiek lid

9 dec 2012
    1.698
    0
    0
    Wat vervelend maar kan me voorstellen als je zon grote kinderwens hebt dat je er toch voor wilt gaan.

Ik zou in ieder geval starten met Cesar therapie. Is speciaal voor rug- en nekwervels en je leert een goede houding aan. Tevens kun je bepaalde spieren gaan 'trainen' , zonder gewichten om het beter te maken. Fysiotherapeut doet veel goor jou, cesartherapie is meer begeleiding en doe je meer zelf.

Deel Deze Pagina