Starten met kolven

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Lelie44, 7 aug 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lelie44

Lelie44 Actief lid

6 apr 2017
    384
    267
    63
    Mijn dochtertje is nu 5 weken oud en ik wil dit weekend starten met het af en toe geven van de fles. Daarom ben ik vanmorgen begonnen met kolven.

Jammer genoeg kwam er in totaal maar 5cc uit (dubbele elektrische pomp). Toen ik later de douche uit stapte stroomde het er wel uit :( jammer dat dit gelijk het putje in loopt.

Wat is nu het beste moment om weer te proberen? Vandaag tussen de voedingen door of morgenochtend pas weer? Ik voed haar nog de hele dag zelf.

En stel dat het kolven niet lukt, kan ik haar dan dit weekend evt 1x kunstvoeding geven?

2. Yasmientje14

Yasmientje14 Fanatiek lid

10 jun 2014
    1.442
    263
    83
    Wat je het beste kan doen is 1 borst laten drinken en gelijktijdig de andere kolven ivm toeschietreflex.
    Warme thee drinken tijdens kolven helpt hier ook

Lelie44 vindt dit leuk.
  3. MiMully

MiMully Fanatiek lid

18 jan 2013
    2.405
    5
    38
    Vrouw
    Kwaliteitsmanager
    Noorden van het land
    Vooral direct na de ochtendvoeding kolven.
    Vaak zijn je borsten na die voeding nog het volst.

En kijk even goed naar je borstschelp. Is dit de juiste maat of te klein en drukken ze daardoor misschien je melkklieren dicht.
    Vaak zijn de schelpen die je bij de kolf krijgt, niet geschikt.

Lelie44 vindt dit leuk.
  4. Mammie79

Mammie79 Actief lid

28 aug 2014
    291
    95
    28
    Wat ik deed was net iets voor de volgende voeding kolven en dit als voeding geven. Was dit niet genoeg de kleine daarna nog lekker aanleggen.
    Succes!

Lelie44 vindt dit leuk.
  5. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.696
    4.304
    113
    noord holland
    En gun jezelf 'rust', kolven moeten je borsten soms gewoon leren.
    Als het je teveel stress oplevert omdat je graag wil oefenen met een flesje lukt het misschien niet goed. Je zou ook met de hand kunnen kolven. Bijv. smorgens je tweede borst. En al heb je 10 ml, gewoon oefenen met een flesje hoor. Sowieso is om het drinken van een flesje te oefenen het beter om elke dag 20 ml te oefenen dan 1 keer per week een hele fles.
    Blijven oefenen, dan lukt het vaak steeds beter.

6. Yasmientje14

10 jun 2014
    1.442
    263
    83
  7. Lelie44

Lelie44 Actief lid

6 apr 2017
    384
    267
    63
    Gaat een stuk beter, dank voor de tips!. Ik heb de massageschilden die er los bij zaten weggelaten waardoor ik veel makkelijker een vacuüm creeer.

Ik vind het alleen wel een gedoe. Ik krijg nu na de ochtendvoeding zo’n 35 cc in een flesje (10 min kolven), lijkt me nog wel weinig. Maar heb ook geen zin om de hele dag na iedere voeding te gaan kolven om aan het eind van de dag toch aan 80 cc te komen... en ik moet eerlijk bekennen dat ik ook niet elke dag kolf, probeer het om de dag aan te houden. Of zou de opbrengst hoger worden als ik het wel dagelijks doe?

Wat ik me nog wel afvraag, zou de sterkte van het vacuüm nog van invloed zijn op de hoeveelheid die je kolft? Durf m nu niet te hoog te zetten, ben bang voor pijnlijke tepels. En de melk stroomt nu ook wel?

En hoe zit dat eigenlijk met ‘iets warms drinken tijdens het kolven’? Ik heb mn beide handen nodig om die flesjes vast te houden :roflmao:

8. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    35 ml naast het fulltime aan de borst voeden is prima hoor! En is ruim genoeg om je kindje te laten wennen aan drinken uit een flesje. Vergeet niet dat je straks gaat kolven ipv live voeden en dat als je kindje niet gedronken heeft je automatisch veel voller zit en waarschijnlijk ook heel wat meer gaat kolven.

Ik kolfde ook een uurtje na ochtendvoeding en kwam dan op 35-40 ml in 10 min, waarmee ik mijn dochter dan liet oefenen. Toen ik daadwerkelijk moest, kolfde ik op mijn werkplek makkelijk 80-160 ml per kolfbeurt (ongeveer 15 min)...

En gedoe, tja. Dat is het wel, maar het went :thumup:!

Lelie44 vindt dit leuk.
  9. Yasmientje14

10 jun 2014
    1.442
    263
    83
    Voor je productie is het idd beter om die hoeveelheden te kolven die jij beschrijft. ik kon makkelijk 200 ml kolven naast het live fulltime kolven maar dan kamp je met overproductie en het is echt een kwestie van vraag en aanbod. Dus zoals hierboven vermeld is het idd zo dat je dan op je werk kolft en als het goed is precies wat ze nodig heeft. Je kan een keer voor je eigen gemoedstoestand 10 minuten voor je verwacht dat ze bij jou wilt komen drinken kolven om dan te zien hoeveel je eruit krijgt. Als je nu echt per se een voorraadje wilt kolven dan kolf je steeds zoveel mogelijk en als je dit bijv. 3 dagen volhoud dan zul je zien dat op dag 4 je productie opeens enorm gestegen is en je prima met een kolf buurt 100 - 200 ml zult kunnen kolven, de vraag is of je dat wilt.

Wat betreft een warme drank om jet toeschietreflex op te wekken, ik dronk dan net voor de voeding een paar slokjes en als ik tijdens de voeding ook wat wilde drinken liet ik 1 borst even los om weer te drinken. Het hielp bij mijn eerste enorm de warmte en ik had net als jij als ik in de douche stond dat het eruit spoot, nu bij de tweede heb ik dat niet meer en werkt een warm drankje wel ontspannend en wekt het ongeveer de helft van de tijd een TSR op maar bij mijn eerste hielp het altijd.

Wat ook nog helpt bij het kolven is om druk te geven op je borst dus erin te knijpen ofzo weet niet hoe ik het moet beschrijven anders duurde het bij mij ook langer (erg ongeduldig hier).

Lelie44 vindt dit leuk.
  10. Ffion

Ffion Fanatiek lid

23 okt 2017
    1.750
    2.475
    113
    Vrouw
    Ik heb een kolfbustier van PumpEase aangeschaft. Superhandig! Ik kan dus dubbelzijdig handsfree kolven :thumup:.

Deel Deze Pagina