Ik heb een vraagje, of andere ouders dit herkennen en misschien weten wat het is: Zodra ik mijn -nu 12 weken oude- dochter op bed leg, begint ze woest met haar hoofd heen en weer te bewegen en wrijft ze met haar beide handen over haar gezicht. Vooral over haar wangen en voorhoofd en langs haar neus, alsof het erg jeukt. Daarbij verdwijnt de speen bij elke maai uit haar mond. Het vervelende is dat ze zichzelf zo lang wakker houdt dat ze oververmoeid raakt, terwijl ik haar wel op tijd neerleg! Inbakeren helpt niet, ze blijft haar hoofd heen en weer bewegen. Verder is ze wel een heel tevreden baby, nieuwsgierig, lacht veel, drinkt goed (al is ze soms ook heel wild aan de borst), genoeg plasluiers... Herkent iemand dit? Wat zou het kunnen zijn?
Doet ze dat alleen als ze moet slapen? Heeft ze een droog gezicht of wat rode vlekjes dan zou het eczeem kunnen zijn.vaseline lanette kan dan helpen. Schudden van hoofd kan ook wijzen op pijn. Door het liggen komt er meer druk. Tandje? (Onze uk was 2.5 maand )Iets met de oren?
Er zijn ook kindjes die juist door heel hard 'nee schudden' (die beweging) in slaap vallen. Dat wrijven in haar oogjes kan ze ook doen juist omdat ze zo moe is!
Bedankt voor de antwoorden Dat doet ze als ik haar neerleg in de wieg of het ledikantje. Ook als ze nog geen vermoeidheid signalen vertoond, maar het wel ongeveer tijd is voor het middagslaapje. Voorheen sliep ze dan binnen 10 minuten. Geen droge huid of vlekjes, maar eczeem en allergieën komen wel in de familie voor! Ik zal het mondje in de gaten houden. (Al kreeg ik zelf pas met 20 maanden mijn eerste tand, dus ik verwacht het eigenlijk niet zo vroeg.) Hoe kan ik zien of er iets met de oren is? Dat nee schudden om in slaap te komen wist ik niet! Ze wrijft alleen niet echt in haar ogen, maar over de wangen. Om te voorkomen dat ze zich helemaal open klauwt geef ik haar een spuugdoekje om mee te wrijven.
Mijn dochter heeft t ook een poosje gedaan, ben er is bij gaan zitten en op den duur zag ik haar oogjes wegdraaien en zakte ze weg. Is overigens maar heel kort geweest hoor. Denk een week of 6. Ik gaf haar ook een spuugdoekje en nu een knuffeltje, dat draait ze idd ook in haar gezichtje. Mijn hand pakte ze ook wel is, ook die deed ze dan over haar gezichtje... Ik hoop dat het gewoon is wat mijn dochter ook deed..dan wordt het vanzelf rustiger.
Ik herken heel veel in jouw vraag. Ons zoontje doet dit ook sinds 2 weken. Ik blijf er ook bij zitten en probeer zijn handjes weg te houden van het gezichtje en de speen vast te houden. Want als het speentje uit gaat begint hij te huilen. Hij gaat dan vaak een soort van spelen met mijn handen/vingers (wel met zijn ogen dicht) Ik vind het soms erg vermoeiend en ik zit er soms wel 45 min naast. Hij is heel moe maar valt gewoon niet in slaap door het wrijven. Ik heb al een paar keer zijn mondje bekeken, maar zie nog geen tandjes of tekenen dat er een gaat doorkomen. Ik lees dus even mee voor de mogelijke tips die gegeven gaan worden.
Ik weet niet of een inbakerzakje nu nog zou helpen en of het handig is die nu nog aan te doen? Strak instoppen met handjes onder het dekentje is misschien wel een optie, dan kan ze wel met haar hoofdje schudden maar niet haar speentje uitwrijven.