Inderdaad, de "problemen" in Nederland? Pff niets vergeleken met daar, zeg dan gewoon ik geef het niet omdat ik niet willen geven.. maar zulke dingen vind ik altijd zo maf!
Helemaal mee eens. Ook de mensen die werken bij deze organisaties moeten betaald worden. Of moet dat dan allemaal vrijwillig? Dan blijft er niets van die organisaties over natuurlijk. Oke, het hoeven geen topsalarissen te zijn, maar die mensen moeten ook ergens van leven. Grote organisaties leiden zoals kwf of wereld natuurfonds bijv. doe je niet 'even' hoor, dat zijn topfuncties! Het organiseren alleen al van dit soort hulp kost gruwelijk veel geld. Maarja, als niemand iets doet, komt er nooit hulp. En NL shit vergelijken met de oorlogen en wat mensen daar meemaken, echt daar kan ik níets van begrijpen.
Nee. Ik kan eerlijk gezegd het geld zelf ook wel goed gebruiken, we hebben het zelf momenteel niet breed... Misschien egoïstisch, maar zo is het gewoon...
Nee ik geeft niets. Ik vind het heel erg wat er allemaal gebeurd. Maar het gebeurd regelmatig dat het geld daar niet eens terecht komt. Wel geef ik aan zo n collecte bus als ze aan de deur komen. En ligt er dan ook nog aan voor wat.
Ja, ik doneer regelmatig aan dit soort goede doelen. Vind de vergelijking met de armoede in Nederland raar. Mensen in die landen hebben echt niets. En vrezen voor hun leven. Dat is toch echt niet te vergelijken met ons land. En ja, ik heb meer medelijden met die mensen dan met iemand in Nederland die naar de voedselbank moet. Hoe erg dat laatste ook is.
Slachtoffers van oorlog of natuurrampen hebben vaak tekort aan basis levensbehoeften als water, voedsel en medicijnen. Naar mojn weten overlijdt er in nederland niemand vanwege tekort aan die zaken. Dat betekent niet dat er niet gegeven moet worden aan mensen in nederland, integendeel. Maar het is niet of nl of buitenland. Soms kan ook beiden.
Neen, ik steun geen landen waar nog dagelijks geschoten wordt. Als het er ooit wel stabiel wordt, zal ik er es over nadenken. Bovendien heb ik ook niet graag dat van mijn bijvoorbeeld 10 euro maar 1 euro ter plaatse geraakt omdat de overige 9 blijven plakken bij grote bonzen en administratie. Daarnaast: Ik steun andere projecten, waarvan ik weet dat elke cent ter plaatse geraakt.
Ik zeg toch, hoeft geen topsalaris te zijn. Maar een jan modaal salaris is in zo'n functie ook niet op zijn plaats hoor. Dat schijnen heel veel mensen niet te snappen.
Het ligt eraan wat voor goede doelen zijn en waarom het geld nodig is. Van sommige doelen is het vooraf al bekend dat er weer bommen van gekocht worden, of dat het bij de grote leiders van het land terecht komt. In onze kerk (wereldwijde organisatie) is een tak speciaal voor de zending en ondersteuning (bouwen ziekenhuizen in India enz). Dit wordt bijna volledig gerund door vrijwilligers of door mensen met een klein salaris. Hier wil ik graag aan geven. Zoals met de aardbeving in Haïti weet je dat de mensen er niet zelf voor gekozen hebben. Bijna iedereen in dit soort gebieden (ook oorlogsgebieden)heeft het slechter dan wij, ik geloof dat zij de steun goed kunnen gebruiken.
Nee, ik steun niks meer, jaren gedaan totdat ik erachter kwam dat 80% niet op de bestemming aankomt en direct met alles gestopt. Ik ben vrijwilligster van 2 dierenstichtingen en dan weet ik zeker dat ik iets goeds doe!
Nederland in de penarie? Serieus...jij gaat NL vergelijken met wat er met de Yezidi's gebeurd of in Gaza? Apart...ja, wij steunen en we zouden graag veel meer willen doen. Ook al komt er maar 1 euro aan...beter iets dan niets.
Nooit. Ben vast een bitch. Ik vind het heel erg hoor wat daar gebeurd. Maar ik zie dat hele doneren als iets commercieel wie zegt mij dat er ook iets mee gebeurd?
Nee ik steun niet deze doelen maar ja ik geef wel geld op een directe manier. Heb nog schoonfam wonen in afrika waar ik geld aan geef en dan kunnen er kindjes naar school of er word eten gekocht voor mensen die t niet hebben. Een direct resultaat dus
Ik maak niet specifiek met dit soort rampen over, maar steun wel diverse doelen die regelmatig ook in dit soort gebieden actief zijn. Met name gericht op kinderen. (Unicef, warchild en edukans staan op mijn vaste lijst.) Ik vind de opmerking "Andere landen zouden NL ook niet steunen." eigenlijk alleen maar getuigen van een groot gebrek aan kennis van de geschiedenis. Op dit moment heeft Nederland geen noodhulp nodig in deze vorm en hoeven er dus geen inzamelingsacties te houden. Wij hebben gelukkig al tientallen jaren geen grote rampen meer meegemaakt waarbij we de financiële steun van andere landen nodig hadden. Maar toen we dat wel nodig hadden (eind jaren 40, begin jaren 50 - na de Tweede Wereld Oorlog en de Watersnoodramp) kwamen andere landen wel degelijk over de brug met geld, goederen en personen voor noodhulp. En ook nu na onze recente 'ramp' (niet helemaal het juiste woord misschien) met MH17 is er vanuit het buitenland veel steun geweest en worden we zeker niet aan ons lot overgelaten om het zelf maar op te zoeken. Al komt die hulp dan niet in de vorm van geld (want dat hebben 'we' niet nodig) maar wel in de vorm van experts, steun voor de VN-resolutie e.d. We benne op de wereld om mekaar te hellepe nietwaar.
Ik geef wel wat als ze voor de collecte aan de deur komen, maar bij veel stichtingen is het nu (de enige) optie om vaste donateur te worden en daar hameren ze zo op dat het averechts werkt bij mij. Ik help liever mensen persoonlijk, waarvan ik weet dat ze er financieel niet zo goed voor staan. Of ik doneer speeltjes/voer/medicatie voor dieren aan een stichting die zich daarvoor inzet. Ik wil gewoon zeker weten dat het goed aankomt.
Nee. Ik vertrouw grote organisaties voor geen stuiver. Alle directeuren stinkend rijk, .. nee, ik doe niet mee.