Steun jij?

Discussie in 'De lounge' gestart door Riette89, 15 aug 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Steun jij Deze doelen

1. Ja

2. Nee

3. Anders

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. Juffie1984

Juffie1984 VIP lid

16 nov 2007
    10.986
    116
    63
    Wij steunen goede doelen. Niet altijd de grote goede doelen van tv acties maar meestal kleinere doelen die vanuit onze kerk ondersteund worden.
    Daarnaast doet onze kerk veel voor de minimagezinnen in de buurt en gaat speelgoed, kleding enz daar naar toe.
    Ik ben heel dankbaar dat wij in zo'n welvarend land als Nederland mogen leven. Ik ben me er natuurlijk van bewust dat er ook in Nederland mensen zijn die relatief in armoede leven. Zij moeten gebruik maken van schuldsanering, voedselbank enz. Maar deze voorzieningen zijn er wel in Nederland. Daarnaast komen mensen in aanmerking voor uitkeringen enz. Ik begrijp best dat het moeilijk is om daarvan rond te komen maar als je kijkt naar bijvoorbeeld de yezidi's nu in Irak. Die mensen hebben niets. Gaan dood als er niemand ze helpt. Daarbij leven ze ook nog eens in angst:( Die mensen hebben gewoon hulp nodig:(

2. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Onderschat het niet, maar het is wel van een andere orde.:(

3. TinaTeenslipper

TinaTeenslipper VIP lid

5 jun 2013
    7.016
    546
    113
    indirect geven we allemaal. gedeelte van iedereen zijn belastingcenten gaat naar ontwikkelingshulp.

4. AnneThamar

AnneThamar Niet meer actief

Nee ik geef niet per see aan goede doelen, jaren wel gedaan. Maar we hebben het nu niet breed. We geven wel eens wat. Als vrienden of kennisen van de kerk naar het buitenland gaan. Verder geven we ook wel voedsel oid of houdbare spullen. Ook doen we vrijwilligerswerk. Ik denk altijd maar, als we zelf problemen krijgen dan zouden wij het ook fijn vinden dat anderen ons zouden helpen.

5. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    #85 Debaky, 16 aug 2014
    Laatst bewerkt: 16 aug 2014
    Ik vind het om te kotsen dat men elkaar niet respecteert vanwege de andere denkwijze.

Niet iedereen kijkt naar de wereld zoals jij dat doet. Er zijn hier ook zat gezinnen die amper rekeningen kunnen betalen, toren hoge schulden hebben, zich niet aan kunnen melden bij de voedselbank omdat er een stop is. Moeten wij daar onze ogen voor sluiten omdat er aan de andere kant van de wereld ook erge dingen gebeuren? En nogmaals, natuurlijk is het niet te vergelijken met wat er bijvoorbeeld in de gaza gebeurt maar ik vind niet dat wij onze ogen moeten sluiten voor wat er hier in Nederland gaande is.

6. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Hoezo is dat maf?

Natuurlijk is het heel erg wat er daar gebeurd maar mag ik daarom dan niet de mensen hier helpen? Nee het is hier niet het zelfde wat er daar gebeurt maar dat maakt het niet minder erg dat er hier ook zat gezinnen zijn met veel problemen.

Ik vind het maf dat sommige mensen hier nog steeds hun ogen voor durven te sluiten.

7. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63

Je hebt gelijk dat er genoeg gezinnen zijn in Nederland die flink in de problemen te zitten, alleen op ZP al lees je dat regelmatig. Nu ook weer minstens één topic in de lounge hierover. En beide is schrijnend maar idd niet te vergelijken met de echte problemen van mensen elders in de wereld, ik wil het toch wel wat meer relativeren.

Wanneer mensen hier vet in de shit zitten is het toch echt in het meerendeel van de gevallen (uitzonderingen daargelaten, I know!) vanwege domme of verkeerde keuzes die ZIJ gemaakt hebben in het verleden. Ook dat lees je dan weer hier op ZP.

Mensen in Gaza, Syrië, Irak, Oekraïne en ga zo maar door, die hebben überhaupt nooit een keuze gehad maar zijn veelal overgeleverd aan een corrupte dictatoriale overheid en regerings 'leiders'. Overmacht dus. Ik begrijp dat het voor veel mensen een 'ver van mijn bed show' kan zijn als ze zelf niet veel van de wereld gezien hebben of geen familie hebben in dergelijke gebieden. Ik heb wèl met eigen ogen echte armoede en ellende gezien en dan veranderd je wereldbeeld meteen. Ik weet 300% zeker dat deze mensen stuk voor stuk zouden tekenen voor een 'makkelijk' leven in NL, ook al zou dat voedselbank en schuldsanering betekenen.

Overigens sluit het één het ander niet uit, ik help mensen in NL net zo goed als ze in de problemen zitten en daar zelf niks aan hebben kunnen doen en ik weet dat ze er alles aan doen om hieruit te komen.

8. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    In de tijd waarin wij nu leven is dat echt niet meer zo vaak het geval.

Mij zal je het ook allemaal nooit zien vergelijken met wat er in de Gaza bijvoorbeeld gebeurt. Ik vind het alleen erg jammer dat veel mensen nog steeds hun ogen sluiten voor wat er hier aan de hand is.

Ik help de mensen hier dus in Nederland, als ik namelijk 10 euro stort naar een instantie dan wil ik dat die 10 euro naar dat gene gaat waar hun wat voor willen doen. Ik wil niet dat er maar 1 euro heen gaat en 9 euro in het bedrijf wordt gestort. En dan kan je zeggen iedere euro is er 1 en daar hebben jullie echt gelijk in maar ik wil niet mee financieren aan de dure auto die de hoge piet weer wilt kopen. Dat de werknemers betaald moeten worden dat snap ik maar er blijft gewoon nog teveel aan de strijkstok hangen in mijn ogen en daar wil ik niet aan mee werken. Dan besteed liever geld uit aan het maken van een voedsel pakketje en die geef ik dan aan een gezin hier in Nederland.

9. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

geven is een andere definitie...

10. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Begrijp je punt. Ik ben al enkele jaren weg uit NL maar begrijp dat sommige bezuinigingen echt z'n weerslag hebben op bepaalde groepen zeer kwestbare mensen in de samenleving. Zoals ik ook op ZP las dat sommige kinderen niet meer naar school kunnen omdat ze bvb bezuinigd hebben op vervoer in het speciaal onderwijs. Ook dat vind ik onbegrijpelijk en schrijnend, maar nog steeds relatief.

En ja, ik wil ook dat zoveel mogelijk van mijn centen op de goede plek terecht komen. Dus vandaar liever kleine organisaties (m.u.v. KWF e.d.) en rechtstreeks hulp bieden. :)

11. miss84

miss84 Bekend lid

2 okt 2013
    943
    0
    0
    NULL
    NULL
    Zojuist iemand aan de deur can het orde kruis hiervoor.

Wat is nou echt een goede organisatie waar van je zeker weet dat t geld echt goed terecht komt?

12. Prinsessa

Prinsessa Niet meer actief

Wat jij denkt moet je zelf weten, dat die vergelijking in dit topic gemaakt wordt vind IK belachelijk. Eigen volk eerst (alsof het dus gelijk staat aan elkaar) vind ik in dit geval een drogreden.

Dat hoef jij mij niet te uit te leggen, ik ken mensen die voldoen aan de situatie die jij schetst en ja dat vind ik erg, maar van een totaal andere orde. En wie heeft het over de ogen sluiten? Ik niet hoor, dat is wel erg zwart wit gedacht.

13. Prinsessa

Ja, 100% mee eens!

14. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Ik heb duidelijk aangegeven dat ik het niet vergelijk met elkaar. Ik vind alleen mijn eigen volk op dit moment belangrijker ja omdat ik weet dat als ik 10 euro heb die 10 euro ook echt in zijn geheel aankomt waar ik wil dat het aankomt.

En ik vind het niet zwart wit gedacht hoor, jij zegt dat je er van kotst als andere liever eerst hun eigen volk willen helpen ipv geld geven aan de goede doelen.

Nogmaals, ik vind het enorm erg wat er allemaal gebeurd aan de andere kant van de wereld, ik gun het niemand om zo te leven maar ik geef mijn geld uit aan de mensen hier in Nederland die het ook goed kunnen gebruiken. Daar kom ik gewoon eerlijk voor uit en schaam mij daar absoluut niet voor.

15. Prinsessa

Jij reageert op mij hoor, ik heb mijn eerste reactie niet aan jou persoonlijk gericht, die vergelijking wordt wel degelijk in dit topic gemaakt.

Ja, dat vind IK voor mezelf inderdaad totaal niet te begrijpen, dat neemt niet weg dat ik het vervelend vind voor mensen die moeilijk rond kunnen komen of dat ik daar niets voor doe of wil doen.

16. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Wat helpt het overigens om bijvoorbeeld nu 10 euro aan Syrië of Gaza te geven voor bijvoorbeeld scholenbouw ... als die school eens ze gebouwd is gewoon terug omver geschoten wordt?

Nee, da's voor een stuk niet de schuld van de mensen (al moeten al die "soldaten" wel ergens vandaan komen), maar het is wel een feit dat mijn 10 euro dan voor niks is gegeven.

Of geld geven voor eten ... dat dan nooit op de plek geraakt waar het moet zijn, door de nog steeds dagelijkse gevechten.

Kijk naar de vliegtuigcrash in Oekraïne ... daar raken de onderzoekers zelfs nauwelijks op de plek van de ramp zonder beschoten te worden. Laat staan dat ze kunnen zoeken naar de achtergebleven lijken.

De bevolking moet bovendien een héél krachtig signaal geven aan zijn leiders en aan de andere troepen in 't land van "Stop, deze oorlogen willen we niet!".
    Maar in veel van die landen zie je dat net de leiders die al jaren oorlog voeren steeds herkozen raken (denk aan Assad en Syrië, Hamas en Gaza, maar ook een boel Afrikaanse landen zoals Kongo).

Ik geef hier met veel plezier jaarlijks een bedrag aan mijn nicht die al 15 jaar ontwikkelingswerk doet in Guatemala. Ik weet dat als ik het op haar rekening stort, elke cent naar haar project gaat.

Maar ik geef niet aan "bodemloze putten" waar het nog steeds oorlog is. Jammer voor de mensen aldaar, maar het moet eerst een tijd stabiel zijn voor ik geld wil geven voor bijvoorbeeld de heropbouw van scholen.

En ik geef ook niet aan organisaties waarvan ik weet dat 9 van mijn 10 euro hier in West-Europa blijven hangen aan "algemene kosten en personeelskosten".

Ik werk zelf in een Vlaamse organisatie (rond gehandicapten) die voor een stukje draait op giften. Maar daarnaast krijgen we echt wel subsidies om het personeel te betalen!
    We werken met 200 plaatselijke afdelingen die volledig draaien op vrijwilligers. Daarnaast zijn er een aantal secretariaten waar mensen terecht kunnen met vragen / problemen / ... en waar landelijke acties worden voorbereid.

Onze giften dienen niet voor het personeel te betalen, maar om acties op poten te kunnen stellen en om bijvoorbeeld nieuwe computers op 't secretariaat te kunnen betalen. Als we een brief rondsturen met de vraag om giften (1 keer per jaar doen we dat naar iedereen die in 't verleden gestort heeft + 1 keer per jaar staat die brief ook in ons maandblad dat alle 20.000 leden krijgen), melden we ook steeds het doel van de giftenactie. Willen mensen niet dat we hun vragen vlot kunnen oplossen door nieuwe pc's of ons oud gebouw dat wat vernieuwd moet worden, dan is dat hun keuze.

De meeste giften die we binnen krijgen zijn uiteindelijk voor de werking van de plaatselijke afdelingen. Als die nationaal gestort worden (krijgen ze een fiscaal attest), dan gaat daar exact 1,5 euro "werkingskost" af. Van 20 euro gift krijgt de afdeling er dus 18,5. Van 100 euro gift, krijgt de afdeling er 98,5.
    Die 1,5 euro is net genoeg om 1 bedankingsbrief te sturen + het fiscaal attest (dan hebben we het papier + de inkt + het werk dat we erin steken om dat allemaal bij te houden niet gerekend).

17. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Jammer is als je favoriete fles wijn uit de handel wordt genomen. Jammer is het wanneer de film uit verkocht is waar je heen wilt...

In oorlog leven is niet jammer. Vermoord, verminkt, verkracht worden is niet jammer. Honger, werkelijk honger lijden is niet jammer..

Jammer is het wanneer mensen door een individueel schandaal niet de moeite nemen zich te verdiepen in 1.000 andere goede doelen. Jammer is het wanneer er voorwaarden gesteld worden aan barmhartigheid.

18. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Wacht even.. ik lees het nog een keer.. dus bij jullie gaat het goed? Of niet goed... wat is het nou? Als 98,5% aan de daadwerkelijke afdeling wordt besteed waar zorg wordt verleend dan is het toch goed?

19. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Assad is al jaren aan de macht. Hij wordt elke keer terug gekozen door "de mensen aldaar".
    Ze weten al jaren hoe hij is, maar kiezen er elke keer terug voor.

De andere troepen komen ook van "onder de mensen".

Is het dan zo onlogisch dat ik geen oorlog steun, Cygnet?

Voor Gaza kan ik hetzelfde tikken, net zoals voor 10 Afrikaanse landen.

Ik stort bovendien jaarlijks een bedrag aan een ander land en mijn budget kent echt wel een einde.

20. Strandbal

Strandbal VIP lid

3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    De armoede verglijken van nederland en daar in gaza etc. vind ik ook nergens op slaan. Ja natuurlijk zijn hier arme mensen maar dan nog heb je een dak boven je hoofd met een tv en internet etc. Hier zijn genoeg organisaties die hulp bieden en er is toch wel een verschil of je vlucht voor oorlog en daardoor dakloos bent zonder eten of dat je in een schuldsanering zit.

Zelf ben ik geen lid van een organisatie maar aan collectes geef ik wel altijd of als een collecte bij de supermarkt staat. Denk trouwens ook dat ik voortaan bij de eenmalige acties ook een steentje bij ga dragen. Al is het maar een paar euro.

Deel Deze Pagina