Helpende niveau 2

Discussion in 'De lounge' started by Rooibos, Oct 28, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Rooibos

Rooibos Niet meer actief

Hoi,

wie van jullie is helpende niveau 2? Kun je me wat meer vertellen over je taken, salaris en de opleiding?

2. Ik volg de opleiding niveau 1 en heb deze bijna afgerond. Ik weet dat dit een competentiegerichte opleiding is. Wat betreft salaris en taken dat verschilt erg in de organisatie. Volgens mij is het voornamelijk steunkousen aanbrengen en wassen . Misschien dat er nog dames zijn die hier meer over kunnen vertellen ?

3. BLiS

BLiS VIP lid

Jan 29, 2009
    27,768
    1
    38
    Female
  4. miffy

miffy VIP lid

Jun 15, 2011
    7,746
    418
    83
    Gastouder en Verzorgende IG
    friesland
    als helpende is het voornamelijk het wassen van mensen, die je zonder tillift kunt helpen
    en steunkousen aantrekken enz
    je mag geen medische dingen uitvoeren

ik volg op dit moment de opleiding
    en het is allemaal competentie gericht leren waarbij je veel zelfstandig moet uitwerken

5. Rooibos

Rooibos Niet meer actief

IS het wel te doen die opleiding of is het pittig?

6. miffy

miffy VIP lid

Jun 15, 2011
    7,746
    418
    83
    Gastouder en Verzorgende IG
    friesland
    ik vind de opleiding opzich wel goed te doen,
    maar ik had moeite met aanpassen op deze leerwijze
    en ik zit op een school die gewoon niet goed is en de leerwijze zelf amper snapt
    en dat maakt het soms wel moeilijk.......

7. BLiS

BLiS VIP lid

Jan 29, 2009
    27,768
    1
    38
    Female
    Ligt er natuurlijk helemaal aan hoe je er zelf in staat qua vooropleiding en vermogen.
    De opleiding is zeker te doen, pittig kan ik het niet noemen.

8. mama 1984

mama 1984 Fanatiek lid

Apr 20, 2007
    3,151
    0
    36
    Helpende niveau 2 is voornamelijk het wassen en aankleden van clienten en de steunkousen aantrekken.
    Wat opleiding betreft voor nu weet ik het niet... is voor mij ondertussen al 10 jaar geleden.
    Salaris is afhankelijk van het bedrijf maar je zit geloof ik zo in schaal 20 of 25.

Ik heb zelf mijn diploma Helpende niveau 2+, dan mag je iets meer zoals ogen druppelen, medicijnen aanreiken, medicijnen uitzetten, oppervlakkige rode wonden...
    Op het moment werk ik niet als helpende niveau 2+ maar als verzorgende en mag ik ook zwachtelen en insuline spuiten (doormiddel van interne cursussen)

9. Rachel1984

Rachel1984 Fanatiek lid

Feb 22, 2006
    4,343
    0
    36
    Pedagogisch medewerkster
    Cuijk
    Ik ben helpende en mag wel medicijnen doen, heb daarvoor een cursus gevolgt via de thuiszorg zelf. Taken zijn, mensen wassen, aankleden, steunkousen aandoen en voor mij dan medicijnen geven.

10. catharin

catharin Fanatiek lid

Jan 5, 2010
    1,072
    2
    38
    NULL
    NULL
    Ik werk als helpende in een ziekenhuis en wordt ingezet op diverse verpleegafdelingen.

11. belinda203

belinda203 Bekend lid

Mar 23, 2008
    784
    0
    0
    verzorgende I.G.
    Odijk
    Ik werk in een verzorgingshuis en daar mogen ook de niveau 2 plus GEEN medicijnen delen,spuiten of wondverzorging doen bij open wonden vanwege de riisico's en de verantwoording als er wat fout gaat. Het kan wel zo zijn dat dat per instelling verschilt uiteraard.

12. Bluesky

Bluesky VIP lid

Oct 1, 2007
    5,941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Bij ons ook niet, maar er zijn wel helpende die medicinale zalven mogen smeren en ogen mogen druppelen. Het verschilt heel erg per instelling. In principe mag je als helpende alleen ondersteuning bieden bij de verzorging, dus wassen, aankleden eventueel schoonmaken enz.

Het is dus helemaal afhankelijk van welke werkgever je hebt, of je meer mag of niet.

Helpende zitten bij ons altijd in schaal 25. Ook zou je bij ons slaapdiensten moeten doen. Dan werk je van 19.00 tot 23.00 mee op 2 afdelingen, daarna ga je naar bed en ben je oproepbaar tot 7.00. De keren dat je echt uit bed moet zijn op jaarbasis echt op 1 hand te tellen, het is puur vanwege de veiligheid omdat anders de gewone nachtdienst alleen is.

13. IngiePingie

IngiePingie Niet meer actief

Ik mocht als helpende vrij veel.. Geen medicatie qua pillen en spuiten enzo.. Maar zalven en druppelen mocht ik wel.. Licht idd ook net aan de instelling..
    Bij sommige heb je ook echt de pech dat je alleen voor de huishoudelijke klussen in wordt gezet :S of de echt "rot" klusjes.. Dat was in iedergeval bij een aantal van mijn toenmalige klasgenoten zo..
    Die zijn ook gauw veder gegaan om ander papiertje er bij te halen.. Want als helpende mag je vrij weinig(vind ik zelf)
    Opleiding is goed te doen.. Alleen heb ik zelf totaal niks met de manier van leren nu.. Geef mij maar gewoon een boek enzo.. :S

14. Rooibos

Rooibos Niet meer actief

Bedankt voor alle reacties. Ik ga me er binnenkort verder in verdiepen.

15. Mirella80

Mirella80 Bekend lid

May 25, 2011
    554
    0
    0
    Amersfoort (Netherlands)
    Ik ben ook helpende 2, ben zelfstandig ondernemer en mijn salaris is behoorlijk goed, wil nu nog wel verder gaan voor verzorgende IG

16. Rooibos

Rooibos Niet meer actief

Hoelang hebben jullie over de opleiding gedaan?

17. MamavanEL

MamavanEL Niet meer actief

Ik ben Helpende2 in de Thuiszorg wat vaak ieta anders is als in een v-huis.
    Steunkousen, wassen, aankleden etc... Erg leuk binnen de Thuiszorg.
    Heb ondertussen een aantal certificaten gehaald waardoor ik ook medische handelingen mag verrichten.

Share This Page