Mijn zoontje is nu 10 weken en krijgt volledige bv. Hij is 6 weken te vroeg geboren dus ik heb de eerste 2 weken veel moeten kolven. Bij mijn eerste kindje erge overproductie gehad, ik heb nu nog veel melk, maar het is op dit moment goed op elkaar afgestemd. Nu zijn we aan het oefenen met flesjes al een tijdje, gisteren heeft hij een hele voeding uit de fles gedronken en ik gekolfd. Ongeveer 10 min. Dubbelzijdig Tot m'n beide borsten soepel aanvoelde. Nu het probleem, 2-3 uur later stuwing in beide borsten, zoontje drinkt er 1 leeg, de andere wil hij niet meer. Ik wordt snachts wakker van pijnlijke stuwing in m'n andere borst (met de hand wat afgekolfd toen) deze heeft hij uiteindelijk wel leeggedronken. Maar wel met krampjes en last van z'n reflux tot gevolg... Ik ga volgende week een dagje weg en moet straks weer werken dus meer kolven...hoe pak ik dit aan zonder meteen weer stuwing te krijgen met als gevolg dat m'n zoontje moeilijker drinkt? Ook met het ook op snel teveel melk...normaal drinkt hij 1 borst leeg, de andere soms niet, 3, 5 of 10 min. Het ging zo goed, en zie er nu tegenop om meer te moeten kolven!
Ik zou niet meer gaan kolven dat je zoontje drinkt. Je kan elke dag een voeding extra kolven om in de vriezer te bewaren en verder je zoon gewoon laten drinken wat hij nodig heeft. En niet meer nakolven. Hoe meer je kolft, hoe meer melk je aanmaakt. En als dit meer is dan je zoontje nodig heeft krijg je stuwing. Het zal ook wel weer afnemen als je er mee ophoudt, maar moet dan wel door een paar dagen met stuwing doorbijten
Overleg met een lactatiekundige, je hebt overproductie en dat is weer recht te trekken, maar wel met begeleiding. Ik ging bijvoorbeeld blokvoeden maar hoe lang die blokken zijn is voor iedereen anders. In elk geval niet te veel kolven. Bij stuwing alleen de grootste druk en geen hele voeding en dan bij voorkeur met de hand en niet met de kolf.
Maar wanneer ik een dagje wegga of ga werken zal ik de voedingen die ik mis toch moeten kolven. Nakolven doe ik sowieso niet, een voorraad heb ik al in de vriezer. Het gaat er mij meer om hoe ik het aan moet pakken wanneer ik de voeding niet live kan geven. Volgend weekend ga ik een middag en avond weg en zal ik 3 voedingen die ik mis moeten kolven, dit wil ik natuurlijk doen zonder teveel stuwing en overproductie... Nu is de productie ook weer wat bijgetrokken van die ene keer kolven gisteravond. De lactatiekundige kan ik ook nog eens bellen ja.
Als je weg gaat elke voeding die hij krijgt zelf ook een voeding kolven, bij voorkeur zoals hij hem zou drinken dus of maar 1 borst of beide borsten net hoe jij voedt. Lotte drinkt ongeveer 120ml dus ik kolf dan rond de 130-140ml, er zit vaak wel meer in maar dat kolf ik bewust niet.
Oké, dan kolf ik de volgende keer de hoeveelheid die hij drinkt en niet veel meer. Gisteren niet eens zoveel gekolfd, maar waarschijnlijk dan toch teveel voor mij. Lastig zo, zeker omdat hij moeite heeft met drinken wanneer ik stuwing heb.
Ja als het zo snel stroomt is het moeilijk drinken, ik heb het nog wel eens ondanks dat ik niet kolf. Als je stuwing hebt even met je hand kolven tot het niet meer zo hard stroomt en dan pas aanleggen is wel fijn of even een andere houding zoals biological nurturing maakt ook verschil.
Heb biological nurturing ook al uitgeprobeerd, dit moeten we nog een beetje oefenen omdat hij regelmatig klein aanpapt en ik zo moeilijk bij kan sturen. Als hij ligt duwt hij m'n borst plat, en meer naar de zijkant hangt ie weer aan m'n tepel... Maar we blijven oefenen. Ook al drinkt hij liggend ook nog redelijk snel. Hopelijk gaat t kolven volgend weekend beter, dus zonder extra stuwing en meer productie. Ik durf t bijna niet meer te proberen.