Nog 2 weken en dan is de jongste een half jaar. Net als met de oudste ben ik van plan om langzaam over te stappen op KV. Maar op een of andere manier zie ik nu veel met beren op de weg. Ik zie nu al op tegen het gevogel met de flessen, hoeveel aan te maken, de hoeveelheid voedingen die ineens bepaald moeten worden... Dochter zit nu nog op 6 soms 7 voedingen en dan moet ik dat allemaal in 5 flessen proppen? En ze komt ook nog vaak onregelmatig en heb het gevoel dat ik haar dan in een heel ander ritme moet drukken. Ik zie er gewoon wat tegen op. De oudste was met de bv al heel regelmatig en toen stapte ik van 5 bv's gewoon over op 5 kv's maar dit is een heel andere drinker. Misschien nog maar even niet stoppen dan? Kan, maar ik kijk ook er wel weer naar uit dat mn lijf weer helemaal zichzelf wordt ofzo. Bah, ik twijfel zo. Zijn er meer moeders die zo twijfelen over de overstap? Of bij wie het kindje ook nog veel/onregelmatig aan de borst dronk en wel zijn overgestapt?
Met je oudste ben je met 6 maanden gestop, en.heb je de combi borstvoeding-vaste voeding waarschijnlijk niet meer meegemaakt. Als je twijfelt, kijk dan eens hoe het gaat als je een eetschema op de rails hebt. (fruit boterham groente). Niet dat ze volgepropt moet worden, maar meer de eet-momenten. De kans is groot dat ze dan zelf een voeding laat vallen, en er wat meer structuur in komt. Mijn ervaring:na 6 maanden wordt het allemaal wat makkelijker. Als je eenmaal je draai hebt gevonden met de vaste hap, loopt het gewoon lekker
Ik wilde inderdaad precies schrijven wat Zoe al schrijft! Met 6md begint de bijvoeding wat op gang te komen, gaat je kindje vanzelf een voeding later vervallen en wordt de BV een stuk minder belastend. Ten minste dat is mijn ervaring (heb mijn dochter een jaar gevoed). Als je twijfelt zou ik zeker nog niet stoppen, kijk het nog eventjes aan, kijk hoe het gaat lopen als je kindje wat meer bijvoeding gaat eten en er wat meer natuurlijk ritme komt, dan kan je altijd nog switchen naar KV. Succes met het maken van je beslissing! ps. wat is je overweging om wel te willen stoppen?
Bedankt voor jullie reacties. Zo lang ik twijfel moet ik inderdaad niet stoppen, dat kan altijd nog en opnieuw beginnen met bv niet. Ik heb de combi vaste voeding en bv inderdaad niet mee gemaakt met de oudste en ben nu van plan om nog even door te gaan en te kijken hoe dit verder gaat. Wilde in eerste instantie afbouwen omdat ik dacht er wel "klaar" mee te zijn. vorige keer vond ik het fijn om mijn lijf weer helemaal voor mezelf te hebben ofzo.. Maar merk nu dat ik het deze keer toch anders ervaar.
Hey, Hier ook een twijfelaar. Ons kindje is nu volgende week 6 maanden. We zitten nu op 4 bv momenten per dag, bijv. 7.00 / 11.00/ 15.00 / 19.00 uur en slaapt dan door tot de volgende ochtend. We zijn sinds vorige week begonnen met de groente hapjes. Hier nog niet echt een vast ritme in, wanneer we dit geven. Wat zijn jullie tips ? En wanneer zijn jullie begonnen met brood / en of andere voeding naast de BV ?
Waarom eigenlijk stoppen, langvoeden is zo ontzettend heerlijk, en het wordt alleen maar makkelijker (voed zelf al bijna 2 jaar).... . Maar de beslissing is aan jou natuurlijk, wil je mijn mening niet opdringen.
Ik moet er persoonlijk absoluut niet aan denken om een kind ouder en groter dan een jaar of één nog aan de borst te hebben. Brrrrr. Sorry, maar echt de ribbels krijg ik ervan. Mijn persoonlijke streven is 6mnd BV en dan afbouwen. Succes TS
Het wordt inderdaad steeds makkelijker! Hier voedde ik voor de bijvoeding en erna (+ wat extra voedingen uiteraard op andere tijdstippen), werd langzaam nog alleen na de bijvoeding, tot die verviel en we toen op zo'n 5-6 uitkwamen. Daar viel er weer eentje af en toen nog maar zo'n 4 per dag. Zelf gaven we bijvoeding op de rapley methode. Eerst groente (wortel, sperziebonen, bloemkool en broccoli), later ook fruit. Ze ging dat vrij snel zelf eten. Broodkorst introduceerden we vrij snel na die 6 maanden aangezien ze enorm last had van doorkomende tanden die allemaal tegelijk kwamen en gaf dan een bevroren broodkorst. @ Hilly: het is heel anders als je echt borstvoeding geeft. Je groeit er in mee. Waarom zou een kindje met 6 maanden wel aan de borst kunnen, maar met 9 of 12 maanden niet. Dan wordt het niet in ene vies Maar misschien moet je eerst eens borstvoeding gaan geven.
Top dat je van plan bent om borstvoeding te gaan geven. Hoe dat voelt, dat weet je pas als het zover is. Jammer dat je er "de ribbels" van krijgt, de gedachte om een kindje van een paar maanden ouder te voeden. Je groeit er in mee, het gaat vanzelf. Ieder z'n ding. En respect voor elke keuze.
Ook als je nog even door gaat met voeden wordt je weer meer jezelf. Ik voed mijn dochter nog steeds zelf (arme Hilly, die zal nu wel flink de "ribbels" krijgen van me hihi) en zo rond negen maanden merkte dat ik me weer meer mezelf begon te voelen. Ook het aantal voedingen wordt vanzelf minder als ze meer vaste voeding gaan eten, dus heb je meer tijd voor andere dingen.
De ribbels Vind ik wel een leuke uitdrukking. Het grappige is dat een kindje heeeel geleidelijk groeit, en je er zelf ook in groeit. Ik begin nu een soort van langvoedster te worden, had ik ook niet echt van mezelf verwacht. Maar weet je, het kind wat ik nu aan de borst heb is dezelfde als die ik in juni 2013 voor het eerst aanlegde. Alleen een beetje groter en minder hulpeloos Wie weet Hilly, denk je over een jaar met een glimlach terug aan je "ribbels" . Maar misschien ook niet, en ook dat is ok. Borstvoeding is een heel persoonlijk iets en heeft vele gezichten! Nancy, als je vandaag niet wil stoppen, stop dan vandaag niet. Wil je morgen ineens stoppen, stop dan over een week als je er dan nog zo over denkt. Stoppen kan altijd! Je hoeft geen harde streep te trekken. Als je de combinatie bv en vast voedsel eens wil ervaren, dan ga het doen! Ik kan het van harte aanbevelen. Maar ja, ik heb dan weer nooit kv en vast voedsel gecombineerd.
Bedankt voor alle reacties. Anna is vandaag precies een half jaar en ik voed haar nnog steeds zelf. Oftewel, nog niet gestopt . Merk dat met de bijvoeding (doen we nu een week of drie) het al anders wordt. Ze is minder afhankelijk van mij en dat voelt heel goed. Wat ik nog wil zeggen, het is echt top hoe iedereen hier antwoord geeft en hoe we elkaar benaderen en vooral, respect hebben voor ieders keus! Niet alleen in mijn onderwerp maar in alle die ik tot nu toe heb gelezen hier op het bv gedeelte van dit forum, echt super.
De combi bv en vaste voeding is heerlijk! Hier een paar weken verder als jou. Maar hier is meneer ook weer een stukje minder afhankelijk en zit inmiddels op 3 voedingen. Echt heerlijk! Ik kan 's middags gewoon weggaan met of zonder hem en dat geeft stiekem een groot vrijheidsgevoel. Geen idee wanneer bv stopt maar ik denk dat de ochtend en avond voeding best lang in stand blijven. Maar mijn zoontje mag beslissen zoals hij dat steeds heeft gedaan