hallo, ik heb een vraagje van men vriendin (ze durft zelf niet op zoon site als deze komen omdat ze denkt dat ze met haar gaan lachen of beledigen nou ja ik begrijp dat wel) ze is 16 jaar en zwanger als ze moet bevallen is ze al 17, ze gaat nog naar school deeltijds en deeltijds werkt ze dus ze heeft een inkomen maar dat is niet zo veel. Haar vriend ook . ze woont nog thuis, maar natuurlijk woont haar vriend niet bij haar nu was haar eerste vraag ze wild niet dat haar kind bij hem is als zij daar niet is (problemen met de familie van de vriend ) hoe moet ze zorgen dat ze alle bij het kind toch ongeveer evenveel zien? En dan haar tweede vraag ze woont nog thuis dus ze zou graag weten hoe andere meisjes van haar leeftijd/ situatie het hebben thuis hoe gaat het daar aan toe hoe regelen jullie wat , wat doen de ouders zo van die dingen denk ik dat ze wild wetten ik heb met haar gepraat ik steun haar ik ben zelf ook nog jong ik wil ook een kindje maar ik woon alleen heb een inkomen en ik kan niet op haar vragen antwoorden dus ik hoop dat iemand van jullie het kan groetjes
Hoi Charlotte! Je vriendin kan om te beginnen het kindje laten erkennen door haar vriend. Doet ze dit niet dan is hij officieel niet de vader en heeft hij geen rechten of plichten. Erkend hij wel, krijgt hij automatisch de plicht om voor het kindje te betalen en kan hij een bezoekregeling aanvragen. Ze kunnen ook nog een stapje verder gaan en voor het kantongerecht gedeelde voogdij aanvragen. Hij heeft dan net zoveel over het kind te zeggen als zij. Ze kunnen uiteraard onderling bepalen wie wanneer het kindje ziet, en of ze dat samen of apart doen. Misschien kan ze met haar vriend afspreken dat ze altijd met het kindje samen komt, of dat hij altijd naar hen toen gaat. Of ze spreken bijvoorbeeld af dat hij ook soms alleen met het kindje weg mag, maar dan ook echt weg gaat en niet bij hem thuis blijft zitten. Over thuis wonen kan ik helaas niet zoveel zeggen. Ik zou wel van begin af aan heel duidelijk laten blijken dat ZIJ de moeder is en dat haar moeder de oma is, anders kan het denk ik voor veel frustraties en verwarring zorgen. Groetjes Cossy
Over thuis wonen kan ik wel wat zeggen Maak goede afspraken, ik woon bij mijn schoonouders in, met goede afspraken is dit goed geregeld, ik verzorg Tygo helemaal alleen met mijn vriend... oma is er alleen voor het knuffelen.
Hm erkennen en gedeelde voogdij... Volgens mij is dit nog niet mogelijk (weet niet hoe oud haar vriend is) maar zij is minderjarig, dus er is dan geen sprake van voogdij. (voor de wet ben je meerderjarig vanaf je 18e, dan mag je handtekening enz zetten, zij mag dit voor zichzelf niet, dus ook niet voor haar kindje). ze moet zich zelf meerderjarig laten verklaren (tenzij ze trouwt dan wordt je ook meerderjarig) of er moet een voogd worden aangewezen die meerderjarig is, want anders ontstaat er een gezagsvacuum en dat mag in Nederland niet.
Ohw ja dan zal ze dus met hem moeten trouwen of zich meerderjarig laten verklaren, anders krijgt ze niet de voogdij over haar kindje.
hoi ik was ook 20 toen ik mijn eerste kindje kreeg en ik stond er ook aleen voor ik ben toen bij me ouders gaan inwonen die mijn goed steunde en je kan daar natuurlijk goeie afspraken over maken zo dat zei aleen hem verzorgt en dat oma is bij springt als het nodig is bij mij was het dan niet zo goed verlopen me moeder die wist ales wel beter dan mij dus daar kwam wel is ruzie over dus daarom ging ik ook vaak weg een weekend met me kindje zo dat ik aleen echt met me dochterje was en ja overerkening de vader heeft mijn dochtertje heeft haar nooit erkent dus die heeft helemaal niks over haar te vertellen en dat wou ik ook niet groetjes patricia
Ik woon ook in België en hier krijg je zowieso de voogdij over je kind minderjarig of niet. Dus trouwen, volwassen verklaren hoeft allemaal niet, ik was 17 bij mijn bevalling en ik kreeg ook de voogdij en ze is ook niet erkend door de vader. Ik ben officieel alleenstaande moeder. En ik ken een meisje van 15 met een kindje en ze heeft ook gewoon de voogdij hoor.
hoi hoi ik was zelf ook 16 toen ik zwanger raakte en net 17 toen ik bevallen was ik woon zelf ook thuis alleen woont me vriend erbij in de vader moet het kindje erkennen bij de gemeente aangifte doen dus van ongeboren vrucht waarschijnlijk krijgt ze net als ik de kinderbescherming aan de deur hoeft ze niet van te schrikken en idd wat er al gezegd werd meerderjaarig laten verklaren heb ik ook gedaan alleen zo kan je gezamelijke voogdij krijgen nog even terugkomend op de kinderbescherming het is wat de gemeente doorgeeft aangezien ze minderjarig is ze komen als het goed is kijken bij je en op gesprek zo is het bij mij gegaan verder is er niks aan de hand hoor en ja over de fam van de vriend dat vind ik altijd wel moeilijk maar goeie afspraken maken is natuurlijk best handig groetjes en sterkte met je vriendin
Nog eens in België hoeft dat niet om je meerderjarig te laten verklaren om zelf of gezamelijke voogdij te krijgen een vriendin van mij was 15 toen ze een kind kreeg, dus zelfs niet sexueel volwassen voor de wet en zij hoefde dit allemaal ook niet te doen. Ik was ook 17 geen kinderbescherming gezien hoor, zij trouwens ook niet. Dus als je over een belgische bezig bent. Dan hoeft dit allemaal niet.