Steunzolen jullie ook (gehad)?

Discussie in 'De lounge' gestart door Nienke75, 6 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Heart

Heart Fanatiek lid

28 jan 2008
    1.572
    0
    0
    Limburg
    Ik ook veel kwijt, 190 euro, zit de nacontrole dan wel bij in en een eventuele aanpassing. Bij een podoloog laten aanmeten op advies van mn huisarts, daar had ze de beste ervaring mee.

Als kind ook jaren gehad tot ze me te klein werden. Toen zelf te lui geweest om terug te gaan voor nieuwe. Overigens kan ik me het meten van toen niet meer herinneren. Ik had toen ook 3/4, nu hele helaas. Krijg ze maar net in mn schoenen..

2. evi83

evi83 Fanatiek lid

10 apr 2011
    2.748
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb 3/4 bij de orthopedisch schoenmaker aan laten meten.
    Had eerst hele van de podoloog, maar die waren niet goed, bleef last houden. Die waren 135 euro en kreeg ik 100 euro van vergoed.
    Die van de orth schm waren ook zoiets, maar daar kreeg ik maar 35 euro van vergoed.

3. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Sommige werkgevers vergoeden ze ook voor je, als je bijv. voor je werk veel moet lopen/staan. Scheelt toch weer.
    Ik heb ze zelf niet, maar mijn man wel, die heeft platvoeten.

4. Nienke75

Nienke75 Lid

6 dec 2011
    74
    2
    8
    Vrouw
    Secretaresse
    Heart,

Volgens mij zijn steunzooltjes via de Orthopedisch-Instrumtenmaker goedkoper dan die via de Podoloog. Dacht dat ik al duur was met €. 150,00 maar kan dus nog gekker. Kreeg jij als kind de steunzolen zeker ook via de orthopeed in het ziekenhuis? In mijn kindertijd kreeg je toen altijd die klassieke 3/4 metalen/stalen/ijzeren steunzooltjes met z'n knikleertje aan de bovenkant. Ze zagen er niet uit, maar hielden wel goed hun model en form. Konden nieuwe leertjes worden opgezet en als ze waren doorgezakt, worden opgeklopt. Dat allemaal kwam niet vaak voor omdat ik er toen al weer was uitgegroeid. Die lange dingen wil ik niet! Jij vroeger zeker ook die metalen gehad?

5. Lexie74

Lexie74 VIP lid

14 sep 2006
    9.364
    200
    63
    Vrouw
    loonadministratrice
    nop
    Ik vind het eik wel heel raar dat een verloskundige bij het eerste bezoek naar je voeten kijkt! Hoezo kijken zij of je platvoeten hebt?
    Vaag hoor.

IK heb al vanaf kinds af aan platvoeten en steunzolen. HEb die plasticen gehad en die metalen ook die leren en nu weer leer.
    Van die plasticen kan ik me heel goed herinneren dat ik van school naar huis liep en dan de scheur weer voelde, dan wist ik dat ze weer gebroken waren. Rotdingen waren het.

6. Nienke75

Nienke75 Lid

6 dec 2011
    74
    2
    8
    Vrouw
    Secretaresse
    Lexie74,

Bij het eerste consult moest ik de reeds toegezonden lijst met ziektes/afwijkingen uit heden/verleden ingevuld meenemen.
    Op de lijst kwamen ook platvoeten, steunzolen e.d. voor, dus zodoende werd er toen direct naar de voeten gekeken.

Kreeg jij de zolen toen zeker ook van de schoolarts en orthopeed?
    Die "klassieke" 3/4 metalen/stalen/ijzeren steunzooltjes met z'n knikleertje aan de bovenkant. Ze zagen er niet uit, maar hielden wel goed hun model en form. Je kon ze voorzien van nieuwe knikleertjes en als ze waren doorgezakt, konden ze worden opgeklopt. Na bezoek aan de orthopeed kon je de steunzolen dan altijd direct laten aanmeten in de naastgelegen gipskamer, alwaar de maat werd genomen en vervolgens de gipsafdrukken (bij jou ook zo?). De laatste paar keer ging het aanmeten d.m.v. staan in z'n schuimbakje/-doosje met foam/oase waar je dan in wegzakt.

7. Lexie74

Lexie74 VIP lid

14 sep 2006
    9.364
    200
    63
    Vrouw
    loonadministratrice
    nop
    ik heb nog nooit gipsafdrukken heoven maken of iets met schuimbakjes is mij ook onbekend.
    Er werden blauwdrukken gemaakt, ik stond op een apparaat en dan gingen ze met een pen langs mn voeten, kriebelde als een gek. en dat was het. Dan hadden ze een afdruk een soort stempel en daarmee gingen ze aan de slag. Geen idee of dat een orthopeed was of wat. IN mijn beleving was dat bij de betere schoenzaken waar dat gedaan werd, niet speciaal bij een arts ofzo, maar kan me vergissen. Zal mn moeder eens navragen...

Laatste keer heb ik bij een podoloog laten aanmeten.

8. Nienke75

Nienke75 Lid

6 dec 2011
    74
    2
    8
    Vrouw
    Secretaresse
    Lexie,

Aanmeten via gipsafdrukken werd vaak gedaan na een consult bij de orthopeed in de gipskamer van het ziekenhuis. Nu moet je naar een orthopedisch-instrumentenmaker. Deze doet nog steeds wel gipsafdrukken maar meer staan in een schuimbakje. Misschien komen die blauwdrukken meer voor bij de schoenwinkels.

9. Nienke75

Nienke75 Lid

6 dec 2011
    74
    2
    8
    Vrouw
    Secretaresse
    Voor de rest niemand steunzolen (gehad)?

10. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Ik heb sinds een jaar of 2 steunzolen vanwege knie en heupklachten. Ze zijn aangemeten op zo'n lichtbak en met van die plankjes onder mijn voeten. Aan de hand daarvan heeft ze bepaald hoe hoog ze moeten worden en waar de steun moet komen. Ik moet zeggen dat het bij mij echt wel helpt, maar ik denk wel dat ik nu weer een keer terug moet om nieuwe aan te meten.

11. Engeltje1

Engeltje1 Niet meer actief

Ik heb ze ook al jaaaaaren, van die kurk achtige harde dingen.
    Draag ze nooit, want ze passen gewoon niet in die leuke schoenen/laarzen.

Dan moet ik echt sportschoenen aan maar daar hou ik niet van.

Als ik lang loop krijg ik wel last van me voeten, Maarja wie mooi wilt zijn moet pijn lijden :D

12. Mopje

Mopje Fanatiek lid

18 apr 2011
    2.753
    1
    0
    Friesland
    Al (bijna) mijn hele leven steunzolen. Ik liep als kind een beetje vreemd (later bleek dat mijn benen gewoon erg scheef zijn en dat is rechtgezet). Ik had ook van die metalen, erg lang gehad tot mn twintigste toen ik geopereerd werd. Nu na nog een operatie aan mijn heup 7 jaar geleden heb ik sinds 4 jaar weer nieuwe, maar dan van kurk en leer, ook 3/4. Heel fijn, ik kan echt niet meer zonder, dan krijg ik snel heup/knie klachten. Ik krijg ze vergoed van de verzekering, heb wel goed moeten kijken welke verzekering dit wel of niet deed! Maar ze slijten wel snel, dus elke 2 jaar moet je bijna wel nieuwe.

Als kind vond ik het wel leuk, zo'n gipsverbandje om je voet!

13. Nienke75

Nienke75 Lid

6 dec 2011
    74
    2
    8
    Vrouw
    Secretaresse
    Mopje,

Zo je kan lezen, heb ik de steunzolen ook al vanaf kinds af aan (toen 5/6 jaar). Kreeg ze voorgeschreven door de Orthopeed op voordracht van de schoolarts vanwege knik-platvoeten en X-benen. Die metalen/stalen heb ik wel 20/25 jaar gehad. Ze zagen er niet uit maar ze waren wel reuze goed. Hielden enorm goed hun model en als ze waren doorgezakt kon je ze gemakkelijk weer laten opkloppen, alhoewel je daar tijdens de groei weinig last van had, want dan was je er wel weer uitgegroeid. Kreeg toen soms wel 2x per jaar nieuwe aangemeten! Nadelen van die metalen was wel dat die knikleertjes regelmatig waren versleten en afscheurden bij het klinknageltje en dat ze ze niet te breed moesten maken anders pasten ze niet in je schoenen. Bij het aanmeten riep mijn moeder altijd "SMALLE" !!
    Heb nog een stel oude metalen in de kast liggen en bij lang staan doe ik ze nog wel eens in. Mijn voeten zijn aan die steunzolen "verslaafd" want zonder worden de voeten/knieën snel pijnlijk.

Moest je toen zeker als kind ook die stevige stappers van Piedro, Renata of Bunnies waar na verwijdering van het voetbed de steunzolen voor in de plaats kwamen. Ik heb alleen maar van die 3/4 steunzooltjes, die lange dingen tot onder de tenen zijn niet aan mij besteed. De moderne dingen heb ik binnen de kortste keren uit elkaar getrapt.

Kreeg jij de steunzolen toen zeker ook via de Orthopeed in het ziekenhuis van Leeuwarden? Als je nieuwe moest hebben mocht je dan altijd direct doorlopen naar de naastgelegen gipskamer alwaar een Orthopedisch-Instrumentenmaker zitting hield. Daar werden dan je voeten opgemeten, d.m.v. metalen plaatjes te passen, en vervolgens uitgegipst. Dat voeten gipsen met dat lauwe/kleffe gipsverband was misschien toen nog net zo goed als die hedendaagse schuimdoosjes/-bakjes met foam/oase waar je dan in moet gaan staan en vervolgens wegzakt.

Dat gipsen vond ik toen ook best wel leuk. Dat warme verband om de voeten wat na 10/15 minuten hard was en weer werd verwijderd. Kan mij nog wel herinneren dat je dan opeens hele koude voeten had. Hoe werden jou laatsten dan op-/aangemeten? En als je na 1 a 2 weken nieuwe had liepen ze de eerste dagen heel vervelend omdat je voeten nog aan de nieuwe gecorrigeerde stand moest wennen.

14. Nienke75

Nienke75 Lid

6 dec 2011
    74
    2
    8
    Vrouw
    Secretaresse
    Engeltje,

Ik zeg er bij het aanmeten altijd bij niet zulke brede, juist smalle. Ik heb zeer smalle pootjes en daar passen die hele brede dingen niet bij. Ze hebben nogal eens van gewoonte ze veel te breed aan te houden, zo breed als de doorgezakte voeten. Steunzolen en leuke schoenen is nog steeds geen ideale situatie, alhoewel de schoenkeuze (zelfs met lage blokhak) makkelijker is dan vroeger.
    Veel schoenen zijn tegenwoordig wel op één of andere manier steunzoolproef. Hangt overigens wel van het soort/materiaal van de zolen af.

15. Nienke75

Nienke75 Lid

6 dec 2011
    74
    2
    8
    Vrouw
    Secretaresse
    Voor de rest niemand nog/meer steunzolen (gehad)?

16. Nienke75

Nienke75 Lid

6 dec 2011
    74
    2
    8
    Vrouw
    Secretaresse
    Bonnie,

Je hebt ze dus nog niet zo heel erg lang. Mooi zeg dat ze zo goed helpen. De zolen zetten je voeten in een iets normalere stand dan dat je ze niet zou dragen. Als je ze al 2 jaar dagelijks gebruikt moet je zeker eens terug voor controle (of nieuwe). Alhoewel je voeten niet meer groeien kunnen ze wel qua stand iets veranderen.

Deel Deze Pagina