Mijn dochter (5,5 van febr 09) gaat komende week beginnen in groep 3. Ze is dit jaar gestart in groep 2, maar ze vinden toch dat ze door moet, omdat ze bij de kleuters gewoon niet meer past. Ze is heel ver met lezen, maar verder vinden ze haar totaalbeeld ook helemaal kloppen bij gr3 (werkhouding, concentratie, hoe ze praat etc). Nu komt dit niet heel onverwachts, ze is vorig jaar ook extra in de gaten gehouden en getest. Weliswaar op een andere school, we zijn in de vakantie verhuisd en bovendien zijn haar vader en ik net uit elkaar. Daarom hebben we in eerste instantie gekozen om haar in gr2 te houden. Het probleem waar ik nu mee zit is dat ze haar in een klas willen plaatsen met heel erg veel oudere kindjes. Een aantal zijn al 7 en het grootste deel bijna 7.. Er zijn maar 2 herfstkindjes (sept en okt 08) en 1 kindje van juni 08 (meisjes dan, misschien ook nog 1-2 jongens, maar ze is echt een meisje-meisje). Het is een grote school, er zijn 3 groepen 3. Vanmorgen heb ik nogmaals aangegeven dat ik hier echt niet blij mee ben en ik mocht even kijken in de klassen. De andere groepen 3 zagen er veel 'jonger' uit (en dat zijn ze ook). Het probleem is alleen voor de school dat de andere 2 gr3 uit 27 leerlingen bestaan en de groep waar ze in komt uit 26 leerlingen. En bovendien is het aandeel zorgleerlingen in de andere groepen groter. Er is me op het hart gedrukt dat ze haar echt goed in de gaten houden en dat het een hele fijne klas is en de oudere kindjes echt heel sociaal zijn enzo, de juffen heel goed.. Maar ja, het blijft een groot verschil in leeftijd. En ik vind het juist zóó belangrijk dat ze een goeie aansluiting heeft met de kindjes. Dat ze het cognitief aan kan en leuk zal vinden, dat geloof ik wel. Maar ze willen haar echt perse in die ene groep plaatsen Ze snappen mijn argument wel, maar er is gewoon geen plaats daar voor haar. Mijn dochter is niet verlegen, ze legt redelijk makkelijk contact. Sociaal is ze gewoon goed, met leeftijdsgenootjes dan. Hier op school vond haar meester haar erg sterk op dat punt.. Maar ik weet dat ze ook best onzeker is/kan zijn. En ik ben vooral bang dat ze zich probeert op te trekken aan de oudere meiden; teveel meegaand zal zijn, dat ze niet echt gelijkwaardige vriendschappen kan hebben daar, zeg maar.. (ja, of het moet net heel goed klikken met die 2 herfstkindjes) En nogmaals.. ik heb in de klassen gekeken en die ene klas waar ze in komt.. Die oogt zo 'oud'. Echt hele grote kinderen. Nu is mijn dochter best lang voor haar leeftijd, maar ze ziet er echt nog veel kinderlijker uit dan wat ik daar gezien heb Pff, wat vinden jullie?
heel erg is dat. kunnen ze de zorg kinderen niet ruilen? ze kennen haar nog niet zo goed. lijkt me een snelle beslissing van school. probeer het nog eens. misschien lukt het toch om haar naar jongere klas te versnellen. ik begrijp je zorgen. zoontje huilt nog steeds om gr3. maar hij moet echt leren om op te komen voor zichzelf in gr2 en hij is nog niet zelfstandig genoeg om in een klas met oudere kinderen in apart hoekje te zitten en extra werkjes te kunnen doen. onder zijn oudere vrienden is hij een klassenpopje. ze respecteren hem wel diep. diepe vriendschappen enzo. maar als hij niet snel genoeg rent(of nog niet lang genoeg is) dragen zijn vrienden hem, om de buurt. hij vindt dat prima. wij dus niet.
Ik heb het vrijdag in het gesprek direct al gezegd. Daar zeiden ze nogmaals naar gekeken te hebben.. En vandaag dus nogmaals aangegeven.. Dat het me echt niet lekker zit. Ze (ib-er van de kleuters) snapt het heel goed.. maar vanuit de school kunnen ze echt niet anders :s En ze denken bovendien dat het prima past (ik vind het naar hun wensen goed praten). Tja, hoever kan ik hierin op mijn strepen gaan staan..? Ik kan toch niet eisen dat ze een ander kind maar gaan overplaatsen dan..
misschien gaat het wel goed hoor! het kan ook zo zijn dat die 7 jarigen zich echt wel jonger gedragen. die heb je ook. nee je hebt het gezegd. meer kun je niet denk ik. als ze echt ernaar gekeken hebben en dat hebben zij gedaan. ik denk dat het wel goed gaat hoor.
Ik had deze school speciaal uitgekozen, omdat ze programma's hebben voor meerbegaafde kinderen. Bij de kleuters hebben ze een aparte plushoek. Maar zelfs daarvoor is ze gewoon te ver voor, ze vraagt constant uitdaging, doet haar eigen ding. Op zich prima, want ze vermaakt zich wel en heeft het (nog) naar haar zin. Ze leest echt al heel goed, aan elkaar schrijven was ze vorig jaar al mee bezig (al vind ik haar motoriek nog niet denderend). Jip en Janneke bijv een heel verhaal, eind gr3 lukt makkelijk. Dus wat leest ze over een jaar, als ze dan in gr3 zou beginnen?? Cijfers is ze ook goed mee, talen is ze regelmatig mee bezig.. Al is goed lezen op zichzelf niet een geldige reden om haar door te laten. Ze is er volgens hun echt aan toe, haar hele beeld. En dat geloof ik ook wel. Het leren ja.. Ik dacht dat t qua leeftijd ook nog wel zou kunnen, omdat de grens op 1 januari ligt en ze daar maar 1,5mnd mee scheelt. En in de andere klassen is die kloof ook (ws) niet zó groot. Maar in deze specifieke klas dus wel..
Ik kan me je zorgen voorstellen, maar je meisje is sociaal emotioneel zo te horen ook best 'oud' (mijn dochter is ook van feb 09 en pienter meisje, maar nog helemaal op de plek tussen de kleuters). Ik ben bang dat je pas op je strepen kunt staan (tov school) als er problemen komen. En die hoeven natuurlijk helemaal niet te ontstaan. Mijn hoogbegaafde broer heeft groep 8 overgeslagen en was een jonge leerling, waardoor hij aan brugklas begon toen hij 10 jaar was (werd in september 11). Hij heeft altijd prima aansluiting gehad bij klasgenoten, vrienden en uitgebreid sociaal leven, heeft netjes zijn VWO diploma gehaald toen hij 16 jaar was. Ik hoor wel vaker dat hele slimme kindjes ook juist zelf liever met oudere kindjes omgaan.
Ja dat kan.. we hebben daar vorig jaar ook erg op gelet. Maar zij lag toen prima in de groep. Dat was overigens geen combigroep, maar een groep 1 (met een paar jongere kindjes erbij). Haar beste vriendinnen waren van mrt 09 en dec 08. Jaar ervoor speelde ze wel eens met een ander meisje van dec08, maar die vond ik sociaal een stuk verder.. en daar vrees ik voor. Overigens kan ze wel weer prima spelen met haar nichtje van 7 (maar ook met haar neefje van net 4).. Die moedert ook wel een beetje, maar dat kan ze wel aan. Op de bso vorig jaar speelde ze ook vnl gewoon met leeftijdsgenootjes.. Tis gewoon heel moeilijk. Maar ja, we moeten het maar aankijken idd.
Hier een oktober meisje en november 2008 meisje in Eva's klas en die komen prima mee met de groep (veel kindjes bijna 7, 2 kindjes van al 7 en 1 kindje is bijna 8). Maar snap dat het lastig is, je kan inderdaad niet van een andere klas een kindje eruit plukken en jouw dochter er dan in zetten. Maar je hebt ook best kans dat het gewoon goed gaat! In Eva's klas zitten dan wel veel 'oudere' kinderen, maar ik weet zeker dat een jong kindje het in die klas prima zal doen, het is een klas met overwegend erg lieve kindjes. Denk dat je daar misschien meer naar moet kijken.
zoontje blijft dit jaar nog in gr2 met zo veel moeite. en volgend jaar gr3(maar kan ook gr4 zijn,pfff). hij is dan 3 maanden ouder dan je dochter, maar men vindt dat geen klas overslaan inderdaad. de grens zit op januari. kinderen die echt heel erg kinderlijk zijn blijven dan nog een jaar. omdat ze verder is met de stof vinden ze dit met begeleiding wel te doen waarschijnlijk. kijk niet zo naar de klas. misschien is zij straks de baas! ze gaan echt snel in de ontwikkeling vanaf 6 jaar. en ze vinden het waarschijnlijk echt niet vol te houden op gr2, omdat zij al in gr2 zat een jaar lang bijna toch?
@Belize, nee ze zat in gr1 vorig jaar (geen combiklas). Jaar ervoor was er ook al wat twijfel (eind gr 0), maar vanwege de aanstaande verhuizing hebben we haar toen niet in een andere klas (wel combi) gezet, omdat ze dit jaar al moest switchen. Eind gr0 was er ook twijfel vanwege haar emotionele rijpheid, zeg maar. @Snoopy, thanx. Ja, dat zei de IB-er idd. Dat het een hele fijne klas is met sociale/zachte kindjes. Ik hoop t dan maar. Mijn dochter kan wel haar mond opentrekken (waar niet ieder kind van is gediend bij een nieuweling ), maar ze kan ook onzeker zijn.. Moeilijk te voorspellen, maar we moeten idd aankijken. Bedankt voor jullie antwoorden iig!
Ik zou het ook even aankijken. De stap is toch al groot. Maar ik zou eerder kiezen voor een kleinere klas met rustige kinderen, dan voor een grotere klas met zorgenkindjes. Dan kan jou kindje zomaar ondersneeuwen.. Bij mijn oudste merkte ik dat het sociale juist in groep 3 goed vooruit ging. Kindjes in de klas(3-4-5groep) zijn wat rustiger en serieuzer, en dat bleek juist beter te klikken. Hij speelde buiten met groep 3, maar in de klas vroeg hij ook vaak een groep 4-5 leerling om samenwerken of hulp. Dus voor in de klas werkt het misschien wel goed.
ow ik wist dat niet. ze zat dan eerst in o groep zeg maar.maar wat men hier zegt. het is beter met zachte oudere kinderen kleinere klas dan grotere klas met zorg kinderen. die jongere kinderen in de andere gr3 nemen ook veel tijd van de juf natuurlijk. ze moeten nog leren lezen en zo....
Hier is zoon 2 met zijn nog geen 5 jaar overgegaan naar groep 3. Van groep 1 naar groep 3. Dit omdat hij ook erg vooruit liep. daarna ging het niet goed met hem. hij werd heel erg gepest in de klas door de 6 a 7 jarige. hij was toen al net zo groot als die kinderen maar omdat hij de jongste was werd hij gewoon gepest. daarna naar een andere school gegaan ivm dat er niets aan het getreiter werd gedaan. daar mocht hij gewoon naar groep 2 met werk uit groep 3. Nu is hij in groep 4 met zijn net 7 jaar de jongste met groep 5 werk. maar gaat super.
Als ze echt zoveel voor is, zou ik het wel een kans geven. Maar wel met regelmatig overleg met school, ook over het sociale. Zelf zou ik - als het kan - binnenkort af en toe wat klasgenootjes te spelen vragen. Zo vindt ze misschien iets beter aansluiting. Uiteindelijk zit ze nu ook in een groep (groep 2) waar zij waarschijnlijk bij de oudsten is. Kinderen van december schelen zo effe 10 maanden met haar. Alleen gaat ze nu dus van "bij de oudsten" naar "bij de jongsten" van de groep. Succes!
Ja, klopt. Ze is nu een van de oudsten en ook de grootste. Ze zit nu wel in een combiklas, dus de jongsten zijn net 4. Dat verschil is ook enorm, maar toch speelt ze ook wel met 4 jarigen. Ze zal in de nieuwe klas by far de allerjongste zijn (maar gelukkig niet de allerkleinste schat ik). Ik geloof wel dat ze uit zichzelf gaat afspreken, dat zal haar wel lukken (zo is haar instelling iig wel). Maar of ze ook (sociaal) kan levelen met het gros.. dat vraag ik me af. @lovemykids4, pff heftig.. Ze is net al geswitcht van school wegens verhuizing. Ik wil dan nu toch wel echt graag de juiste keuze maken!
Als ze echt zo voorlijk is, maakt leeftijd/lengte toch niet uit? Ik zou kiezen voor de 'zachte' klas, absoluut! Mijn zoon is zacht en heeft een vriendje van 1,5 jaar jonger en een kop kleiner, maar die echt een heel stuk bijdehandter is!
Ik zou mij nog niet zo'n zorgen maken...ik verwacht eigenlijk (althans ik mag hopen) dat ze niet alleen naar haar cognitieve stukje maar ook naar haar sociaal emotionele gedeelte gekeken hebben. Als school vindt dat ze niet meer past in groep 2 dan zal dat met beide vlakken te maken hebben en vooral met het cognitieve uiteraard. Dit was nl de reden die de doorslag gaf om mijn dochter in groep 2 te laten(maar dat weet jij wel uit het topic toen he). Zij is een stuk kleiner dan leeftijdsgenoten en als iemand begint ovrr dat ze zo kkein is vindt ze dat vreselijk. Is dan dagen echt in de put. Sociaal gezien op dat punt heel zwak. Dat moet dit jaar sterker gaan worden. Dus als school twijfel had of jouw dochter het zou gaan redden hadden ze het vast niet gedaan.