Stevig clusteren?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Stphax, 15 okt 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Stphax

    Stphax Lid

    28 nov 2021
    63
    75
    18
    Vrouw
    Beste allemaal,

    Mijn zoontje is 2 weken oud. Al in de eerste week begon hij snachts aan 1 stuk door uren om de borst te vragen (clusteren?). Van middernacht tot 6u ongeveer, met 1 of 2 tussenpozen en op zich verliep dat wel rustig. Wel met veel sabbelen maar rustig en sereen. De laatste nachten begint het al om 22u, en duurt het tot 's ochtends 6u of zelfs nog langer. Hij drinkt dan als een bezetene en blijft uren en uren om de borst vragen, eigenlijk zonder tussenpozen. Na een dik uur zijn beide borsten zo soepel als wat en naar mijn gevoel bijna "leeg" dus dan koppelt hij los en begint onrustig te doen en te huilen. Hij hapt ook moeilijker correct aan met de soepele borsten. Ik heb hem dus weinig meer te geven dan. Het krijgt ook geen tijd om bij te vullen, of zo voel ik het aan... ik slaap erg weinig nog, wat de productie misschien ook nog extra bemoeilijkt.
    Overdag vraagt hij om de 2 a 3u (max, eerder om de 2u) 15 a 20 minuten, vaak slechts aan 1 borst. Hij is dan lang niet zo gemotiveerd en drinkt minder door. Hij komt er dan wel steeds verzadigd af en slaapt tussendoor altijd.

    Kortom: ik maak me zorgen of dit wel normaal is, dat clusteren echt hele nachten lang aan 1 stuk door gebeurt zonder tussenpozen? Heb ik te weinig productie? Wat kan ik hier in ondernemen?

    Ik hoop op wat verduidelijking en advies
     
  2. Mamavan123

    Mamavan123 Actief lid

    20 apr 2023
    478
    404
    63
    Het is volkomen normaal dat je kindje zo clustert op deze leeftijd. Ik zou vooral proberen om deze momenten meer overdag te creëren zodat er in de nacht misschien wat langer tussen blijft.

    Hoe zien jullie dagen er uit? Als het lukt zou ik lekker veel cocoonen met de baby. Huid op huid momentjes en echt stimuleren om goede voedingen te drinken overdag. Sokjes even uit, kietelen onder de voetjes.

    Als er echt te weinig productie is krik je die op deze manier ook op.

    Het is hard werken hè borstvoeding.
    Weet dat het elke dag een beetje makkelijker wordt.
     
  3. bozoe

    bozoe VIP lid

    9 jul 2014
    5.420
    5.779
    113
    Volkomen normaal babygedrag. Ik snap je onzekerheid heel goed. Ik heb mezelf ook meerdere keren afgevraagd of ik niet beter een flesje kon geven maar gelukkig was dat helemaal niet nodig. Het is veel meer dan alleen voeding, het is ook nabijheid. Dat je borsten leeg aanvoelen zegt niet zoveel.

    Rond de 2-3 weken heb je sowieso ook regeldagen dus dat zou ook mee kunnen spelen. Dus mijn tip; maak het jezelf gemakkelijk. Lekkere snacks bij de hand, liggend voeden, geniet van deze momenten, ik mis het nu soms wel. Hij is hier nu 7 maanden en tankt zichzelf binnen 10 min vol en vind tijdens het voeden zijn tenen veel interessanter dan de borst:roflmao:
     
  4. Stphax

    Stphax Lid

    28 nov 2021
    63
    75
    18
    Vrouw
    Bedankt voor jullie reacties! Je kan zo onzeker worden van de clustermomenten... ondertussen gaat het - in elk geval nu even - wat beter, met clustermoment van 21u totn00u ongeveer. Nog steeds stevig, maar toch al meer haalbaar.

    Sinds mijn baby geboren is, is hij nog niet van ons af geweest lees: hij logt de hele dag op mij of mn man, slaapt ook op ons. Hij ligt nooit apart of alleen. Dat lukt nog niet. Ik ben er zelf ook van overtuigd dat dit heel normaal is en dat nabijheid ontzettend belangrijk is voor een baby en geniet er ook erg van.
    Ik wil gewoon wel aan zijn noden kunnen voldoen, en heb nog geen ervaring met borstvoeding dus dat maakt me soms even onzeker.
     
    bozoe vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina