Stevig ouderschap & BJZ / tienermoeder

Discussie in 'Jonge moeders' gestart door Audrey2014, 6 apr 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. toetie

    toetie Fanatiek lid

    14 dec 2010
    2.310
    7
    38
    noord brabant
    hier ook een jeugdzorg verleden en jong ons eerste kind gekregen wij hebben die vraag ook gehad maar je hoeft er niks mee te doen.
    wij hadden ook geen andere hulp en alles ging ook en gaat nog steeds prima.
    wij hadden/hebben wel alles gewoon stabiel en voor elkaar echt huisje boompje beestje geld dingen geregeld dus ik weet niet of dat dingen zijn die bij jullie speelt.
    tuurlijk zeg ik niet dat het bij ons perfect is maar wel gewoon net als in ieder gezin en meer ups dan downs.
    ik was er ook altijd bang voor in het begin maar gelukkig zien ze dat het bij ons goed gaat en maken ze daar zich ook geen zorgen over.
     
  2. Ntje

    Ntje Fanatiek lid

    11 nov 2012
    3.689
    76
    48
    Almere
    Ik heb ook een bjz verleden gehad en hier hebben ze het ook (meerdere keren zelfs!) gevraagd of wij hier aan mee wilden doen, heb iedere keer vriendelijk bedankt en de laatste keer gezegd dat ze het niet meer hoeven vragen want we gaan het toch niet doen.

    Zou bijna denken dat het cb een bepaald percentage aan stevig ouderschap deelnemers moet hebben ofzo, want soms gaat het helemaal nergens over.

    Maar je kan gewoon nee zeggen hoor, je bent niks verplicht.
     
  3. Aylen

    Aylen Niet meer actief

    Het is natuurlijk ook zonde als er veel geld is uitgegeven om zo'n programma te schrijven en uit te voeren en niemand wil meedoen. Het is waarschijnlijk met de beste bedoelingen verzonnen, maar slaat weer eens gruwelijk de plank mis.
     
  4. Strijkkraal

    Strijkkraal VIP lid

    11 apr 2008
    10.680
    3.691
    113
    Hoezo slaat het de plank mis? Kan het ook niet zo zijn dat mensen direct in de verdediging springen en "geen pottenkijkers wensen" en het direct als onzin bestempelen? Daarbij baseren de instanties zich op statistische cijfers ... mensen moeten eens stoppen met het zich zo persoonlijk aan te trekken.

    Het is ons overigens niet aangeboden, maar als ik vast kom te zitten met mijn dochter, dan zal ik zeker over nadenken. Ik heb de wijsheid niet in pacht en die mensen zitten er voornamelijk om je te helpen, niet om je naaien ....
     
  5. Uiltje84

    Uiltje84 Niet meer actief

    Ook als er maar een hele kleine groep is die er wèl baat bij heeft, vind ik niet dat ze de plank mis hebben geslagen hoor. Elk stel en daarmee elk kind, dat er voordeel bij heeft is er één.
     
  6. Krissie85

    Krissie85 Niet meer actief

    Hier is het ook aangeboden terwijl ik toch echt geen tienermoeder ben...
    Ze biede het aan als je binnen een bepaalde risicocategorie past... niks mis mee lijkt me!
     
  7. Ntje

    Ntje Fanatiek lid

    11 nov 2012
    3.689
    76
    48
    Almere
    Ik zeg ook niet dat het onzin oid is maar ik werd er op een gegeven moment gewoon een beetje moe van om het zonder aanduiding aan me te blijven vragen (of alleen door mijn verleden)

    Daarom zou ik dat bijna gaan denken.

    En voor de mensen die er wel baat bij hebben is het fijn maar ik heb er geen behoefte aan en zou ik dat wel hebben dan geef ik dat zelf wel aan, maar ook dat zal niet iedereen doen.
     
  8. Josie88

    Josie88 Niet meer actief

    Hier werd het niet door de VK aangeboden, maar tijdens de intake van het CB: 'ik denk niet dat jullie het nodig zijn, maar vraag het toch'. Alleen maar fijn dat het bestaat.
     
  9. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.900
    7.617
    113
    Precies. En ik kan me voorstellen dat het heel vervelend is als je in zo'n categorie past en je dus van alles wordt aangeboden, maar statistisch gezien hebben ze die categorieen niet voor niets. Dus helemaal top als je daar niet aan gaat voldoen, maar ik vind het ook goed dat ze het aanbieden.
     
  10. MamaChantal

    MamaChantal VIP lid

    14 okt 2010
    16.198
    2.837
    113
    wij hadden het ook aangeboden gekregen bij de oudste.
    ik was 17 toen ik zwanger raakte, woonde bij mn s.o. en waren net samen.
    heb vriendelijk bedankt en nooit meer wat van gehoord.
    de wijkverpleegkundige had het aangeboden, aardige vrouw, ze kwam regelmatig langs om te kijken hoe het ging en of we vragen hadden ofzo.
    kom haar nu nog wel is tegen :)
     
  11. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.496
    3.161
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Hier sluit ik me bij aan.. ik vond ook dit online:

    Er zullen nu veel ouders/aankomende ouders zeggen hoezo moet ik een opvoedcursus gaan doen.
    Ik weet echt wel hoe ik mijn kind moet opvoeden en zijn bang om dan als slechte ouder, opvoeder bestempelt te worden.
    Maar u zou juist een goede opvoeder/ouder zijn als u het wel zou doen.

    De kinderombudsman en partijrechtenkind en velen met ons gaan er dan ook vanuit dat ouders die echt het beste voor hun kind willen een opvoed cursus niet zullen schuwen, voor veel minder belangrijker zaken heb je een cursus, diploma/certificaten etc nodig, dus waarom dan niet (bv)-een certificaat of diploma voor het opvoeden.

    Zelf ben ik voorstander van cursussen etc. Alles wat me kan helpen- (en oke, wat me niets of niet te veel kost) en waar ik of mijn gezin beter van wordt, daarvan zeg ik: Doen!

    In Zweden is het normaal- in Denemarken meen ik ook?

    Wat iemand al zei: Voel je niet te veel aangevallen nu. Je zal nog vaak tegen dingen aanlopen -mensen met een mening. Onthoud: Jij weet zélf hoe het zit. Jij weet dat het goed gaat. Ga je niet bij voorbaat al verdedigen als er niets is waarom je je moet verdedigen. Durf hulp te accepteren, gewoon omdat het handig is. En probeer het niet als 'controle' of een aanval te zien.

    -cursieve tekst komt van : kinderrechtenactivist.punt.nl
     
  12. Micchan

    Micchan VIP lid

    24 jan 2012
    22.458
    2.258
    113
    Vrouw
    Wenen
    Ooooh zo vervelend he! Geen verleden, maar in het ziekenhuis kreeg ik ook allemaal foldertjes en ik moest extra gesprekken 'want ik was nog zoooo jong'. Donder toch op :x (Sorry, kan me daar zo boos om maken..)
     
  13. trotsemama12

    trotsemama12 Bekend lid

    17 feb 2014
    848
    1
    0
    NULL
    Noord-Brabant
    Hmm ik heb t niet aangeboden gekregen (en ik was zelfs jonger dan jou?) maar ik snap jou verdediging zeker wel! Je krijgt al zo veel vooroordelen als je jong moeder wordt, ik sprong ook altijd gelijk in de verdediging (nu nog als iemand te ver gaat). Maar gewoon nee zeggen en wat je hier staat is de perfecte uitleg! Niemand kan jou dwingen of ze moeten wel heel goede redenen hebben.
     
  14. Annabel274

    Annabel274 Fanatiek lid

    19 jul 2012
    2.370
    109
    63
    ze bieden standaard 'stevig ouderschap' aan. mijn sz van 30 heeft het ook, en zeker weten geen bjz verleden.
    zij heeft, (net als ik, 19 en ook geen bjz ervaring) gewoon gezegd daar geen behoefte aan te hebben.

    ik vind het prima dat ze je willen begeleiden, maar ik heb dat in de vorm van 10 minuutjes per cb afspraak extra. had er op zich geen behoefte aan, maar hun vonden het wel verstandig, aangezien ik 50% van de maand alleen ben ivm werk van mn vriend.
     
  15. Annabel274

    Annabel274 Fanatiek lid

    19 jul 2012
    2.370
    109
    63

    hier kan ik me ook bij aansluiten!
    ik vind begeleiding prima, maar als die opmerkingen..

    "joh, geef je bv..? :eek: maar je bent nog zo jong! dat ga je vast niet lang volhouden'

    onze dochter heeft de eerste 48 uur veel gehuild.

    ' jullie dochter heeft honger. ik vind het slecht dat je haar geen fles geeft. maar ja. jullie zijn ook nog zo jong'

    achteraf had ze een hersenschudding van de vacuümpomp en had ze heel veel 'mama honger'

    ik vond het echt verschrikkelijk!
     
  16. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.647
    7.431
    113
    Vrouw
    Hier werd het me ook aangeboden. (Alleen met nu, 2 kinderen). Ik dacht dat ik hier een paar jaar terug ook een topic over had geopend. Ik heb deze hulp ook geweigerd. Ik kan het prima alleen en heb hier geen behoefte. Verple2gkundige van het cb kon dit begrijpen. Hier word het overigings bij iedereen aangeboden. Dus niet alleen de "probleem" gevallen".
    Het einge waar je wel om moet denken is dat je ze er RUSTIG voor bedankt. Dus niet uit je slof schieten, lange verhalen, whatever. Gewoon rustig vertellen dat je dit niet nodig vind en dat je bij problemen aan de bel trekt. Als je nu op hoge poten ze gaat bellen dan maak je jezelf juist "verdacht".
     
  17. raspberry

    raspberry Niet meer actief

    Hier sluit ik me bij aan. S.O. wordt aangeboden aan iedereen die aan bepaalde risico-voorwaarden voldoet, zonder dat er echt beoordeeld wordt of je wel of niet geschikt bent als ouders. Net zoiets als dat de Raad van Kinderbescherming standaard ingeschakeld wordt als je meer dan zoveel keer in een periode op de spoedeisende hulp belandt met je kind, vanwege valpartijen... Zo moet je het zien, en niet anders, en dan is het aan jou om te kijken of je er wel of niet wat mee wilt.
     
  18. Micchan

    Micchan VIP lid

    24 jan 2012
    22.458
    2.258
    113
    Vrouw
    Wenen
    Pfff bah bah.. :(

    Hier ook (dat dan wel weer) dat we het zo goed deden, goed steunden, bladiebla. Zo jong nog!

    Eh ja, liefde heet dat. Alsof het voor iemand van negentien (nu twintig, en vriendlief was en is 'gewoon' 25) bizar is om liefde en warmte te tonen, ofzo. Mafketels..

    Nu zijn de 'jullie-zijn-nog-zo-jong' opmerkingen ook niet voor de poes, maargoed da's een errrg offtopic verhaal natuurlijk. ;)
     
  19. Audrey2014

    Audrey2014 Actief lid

    24 dec 2013
    335
    7
    18
    NULL
    Flevoland
    Dankjewel allemaal voor jullie reacties
    en heb er nog even flink over na zitten denken en er waren wel een paar dames die zeker gelijk hadden hoor ! :)

    Ik ga denk ik ook niet bellen morgen,
    maakt me inderdaad enkel verdachter en zal gewoon bij de volgende afspraak haar bedanken voor het aanbod

    Ja het is inderdaad dat ik gewoon in de verdediging schiet
    Ik moet me tegenover iedereen altijd bewijzen en wil gewoon heel graag is een keer serieus genomen worden.

    Jullie hebben me in iedere geval genoeg denkvoer gegeven :)

    En hopelijk gaat het gesprek de volgende keer ook wat beter ja :p
     
  20. Tigercee

    Tigercee Lid

    16 okt 2013
    19
    0
    0
    Mijn ervaring met bjz/amk is dat ze heel intimiderend zijn en dreigen met pleeggezinnen. Maar zodra jij hebt laten zijn dat je je best doet en dat je je kindje goed verzorgd en in het belang van je kindje kijkt, zijn ze ook zo weer weg.

    Bij mij kwamen ze rond de helft van de zwangerschap. Mijn zoontje is nu 7weken en ben vorige week gebeld geworden dat ze het gingen afsluiten.
     

Deel Deze Pagina