M'n zoontje is 5, z'n zusje 3. M'n dochter plaagt m'n zoontje vaak en dan wordt hij het zat en slaat hij haar. Uiteraard grijp ik in,leg ik uit etc maar ik vraag me af; is dat nou vrij normaal broertjes/zusjes gedrag of is er dan meer aan de hand?
Op dat moment kan hij zijn emoties niet kwijt. Een kind van 5 begint emotioneel nu te verwerken en leert tijdens die face gevoelens te uiten. Als er te veel op hun pad komt bijv spelen en gestoord worden waarna en hij zegt niet doen waarna ze toch doorgaat kan frustrerend zijn voor hem. Hij vraagt netjes of ze wil stoppen maar wat als ze dat niet doet? Dit is iets wat ze later vanzelf nog nog leren. Het uitpraten bijv. Tot die tijd kan frustatie gewoon te hoog zijn waarna slaan volgt. Jou dochter heeft nu de leeftijd dat ze haar grenzen op zoekt en totaal nog niet haar gevoelens laat meespelen. Ze begrijpt dus niet dat haar broertje het echt niet leuk vind en ziet doorgaan als een uitdaging. Die combinatie kan vaak voor een botsing zorgen Heb er hier ook een van 5 en 3. Zoontje wordt nu bijna 4 en begint te begrijpen dat het niet leuk is als er iets gedaan wordt wat je niet wilt en begint dit nu te koppelen aan het zelf ook niet doen. Dochter slaat nu niet meer maar ik zie wel de frustratie nog vaak bij haar dat ze met gebalde vuisten en rood hoofd op ontploffen staat. Ze weet nu dus ook dat slaan niks oplost en kan zich beheersen en gaat nu gillen dat ze niet wil wat er op dat moment gebeurd
Hier ook 5 en 3 en hier slaan ze elkaar ook hoor. Volgens mij is treiteren echt iets wat vooral meisjes doen dus Lisa slaat ook regelmatig van zich af. Maar het gaat al wel veel beter. Ze praten meer en de ander stopt nu meestal ook op tijd met plagen.
Hier ook 2 meppers. Ik blijf maar praten, dat slaan niet oplost en dat het pijn doet. Ze moeten leren om samen ergens uit te komen, zonder er gelijk op los te meppen. De jongste kan heel erg goed treiteren.
Hier wordt geslagen, geschopt, geduwd en als ze de kans krijgen ook nog gebeten. Stelletje pitbulls. En elkaar maar uitdagen. De oudste is ruim 3,5 de ander bijna 2.
Ja ook weer herkenbaar dat laatste. Maar ze kunnen elkaar ook niet missen en knuffelen elkaar ook veel. Ze zijn het ook vaagweg met elkaar eens en kunnen lekker lol hebben samen.
Hier ook wel hoor. Wordt ook heel leuk en gezellig gespeeld. Samen in de bolderkar, fiets. En dan even onenigheid met die dingen die je liever niet hebt en dan gaan ze weer vrolijk verder.
Ti's niet leuk, maar wel een verademing om te lezen! Hier dus ook twee jongens doeniet met en niet zonder elkaar kunnen. Ik heb weleens gelezen dat hoe meer ze nu uitvechten, hoe hechter de band later wordt. Weet niet of het waar is (voor mij en m'n broertje geldt t on ieder geval niet. Zelden vechten en toch sterke band), maar je moet iets.. Haha