autisme?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door mamavd, 7 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamavd

mamavd Fanatiek lid

10 jan 2011
    1.598
    0
    0
    als hij niet altijd reageert als je hem roept, of gewoon geluidje maakt ( hij praat nog niet echt goed) en niet altijd ( soms wel ) oog contact maakt
    en hij zet vaak zn autos precies op rijtje, of boekjes precies gestapeld..

heeft ie dan misschien iets van autisme? oh en als we weggaan of naar bed en ik vertel voor ik het doe wat we gaan doen scheelt driftbuien..

hij is trouwens 2 jaar 2 maand oud

2. Jatobe

Jatobe Fanatiek lid

9 jun 2013
    1.868
    2
    38
    Zulke zaken worden inderdaad wel omschreven bij kinderen met autisme. Onze zoon doet deze dingen niet. Maar of je kind autistisch is, dat kan niemand je hier vertellen.

3. Storm

Storm Niet meer actief

Vind dit nog niet per definitie alarmerend. Zijn er nog meer dingen waarvan je denkt: klopt dit wel?

4. mamavd

mamavd Fanatiek lid

10 jan 2011
    1.598
    0
    0
    vraag het hier omdat hulpverlener die hier komt ( niet voor hem) dat opviel

verder niet echt, alleen hij herhaalt soms woordjes maar dat kan ook normaal zijn..mama mama mama net zo lang tot je andwoord geeft..of huis huis huis..

5. mamavd

mamavd Fanatiek lid

10 jan 2011
    1.598
    0
    0
    verder weet ik niet zo goed wat kindjes met autisme hebben eigenlijk

6. mamavd

mamavd Fanatiek lid

10 jan 2011
    1.598
    0
    0
    zn gedrag vooral dat niet kijken en reageren is wel pas van de laatste tijd.. is nog niet heel lang..laatste 3 maand ong

7. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Ik vind het niet direct alarmerend. dat dingen op een rijtje zetten doen mijn twee kinderen ook graag. ik heb ene dochter in de leeftijd van jouw zoontje. Die praat wel, maar is momenteel ook stront eigenwijs, echt oost indisch doof. Dus reageert ook niet altijd en kijkt me ook niet altijd aan. Dingen herhalen is denk ik ook een vorm van taalbeheersing ontwikkelen.
    Maakt hij verder wel contact met je? Knuffelen of dingen proberen duidelijk maken op andere manieren dan praten? hoe reageert hij op andere mensen?

8. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Beetje sumiere informatie..

Mijn dochter zette ook alles op een rijtje en 9/10 kinderen reageren wel eens niet als je ze iets vraagt (in gedachten of oostindisch doof bijvoorbeeld ;)).

Volgens mij is dat heel normaal peutergedrag. Sowieso hebben veel peuters autistische trekjes. Het wordt pas alarmerend als die trekjes blijven ;)

9. nijntje1984

nijntje1984 VIP lid

15 sep 2008
    15.693
    1
    0
    Mijn collega heeft 2 autistische kinderen en totaal verschillende kenmerken. Bij haar jongste is dat op school erg opgevallen.

Zou nu ook nog niet onmiddellijk aan de alarmbel trekken. Weet niet of hij naar het kdv gaat? Of binnenkort naar de peuterspeelzaal (weet niet welke leeftijd ze daarvoor hebben). Dan kan je altijd eens vragen hoe hij functioneert binnen de groep.

En niet altijd reageren: yep, heb er hier ook zo eentje ;) Maar vraag voor een snoepje of iets leuks te gaan doen: dat horen ze dadelijk :D
    Driftbuien om te gaan slapen of te eten zijn ook herkenbaar en horen bij peuterpuberteit. Even op voorhand aankondigen en dan loopt dat goed.

10. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Klinkt mij ook niet direct alarmerend. Dit zijn dingen die ook 'gewone' peutertjes kunnen doen.

Mijn autistisch zoon deed het ook, maar de manier waarop en de intensiteit waarmee was echt anders.
    Hij kon ook heel erg mama, mama, mama zeggen, maar bleef hier ook mee door gaan, hoe vaak ik hem ook antwoord gaf. Zelfs al schreeuwde ik tegen hem, liep ik weg, hij kwam achter me aan 'mama, mama, mama'. Het was alsof ik tegen een betonnen muur stond te praten, het kwam niet binnen.
    Hij zette ook dingen op een rij, maar dan ook echt alles. Auto's op een rij zetten vind ik nog niet bepaald vreemd, maar hij deed het ook met puzzelstukjes, diertjes, boekjes, ballen, noem maar op. Hij speelde nooit met speelgoed 'zoals het bedoeld was', hij zette het op een rij, gooide ermee of stak het in de mond. Manipulatief spel noemen ze dat, zoals baby's doen.
    Driftbuien en huilbuien waren aan orde van de dag, wat we ook deden of zeiden. Kreeg dan geen contact met hem.

En daarnaast waren er nog een heleboel meer dingen, veel angsten (hij raakte van veel dingen compleet overstuur), slecht slapen, letterlijk aan me hangen, niets alleen kunnen, achterstand in algehele ontwikkeling, motorische tics (wiegen, wapperen met handen, rondjes draaien, rollen met ogen, hoofdschudden, springen ed), en zijn gedrag op KDV viel heel duidelijk op. Hij trok zich terug in hoekje met doos auto's, negeerde zijn omgeving en deed niet mee, reageerde afwijzend naar andere kinderen. Hij zat echt in zijn eigen wereldje.

Ik zou luisteren naar je eigen gevoel en eventueel eens informeren bij kdv of psz, welke indruk zij hebben. Hij is nog erg jong...

11. mamavd

mamavd Fanatiek lid

10 jan 2011
    1.598
    0
    0
    ja hij knuffelt wel graag en kusjes, komt ook altijd naar me toe als hij pijn heeft..moet er kusje op :p en hij doet wel dingen duidelijk maken zonder echt te praten..

andere mensen, verschilt heel erg wie het is van vreemden ook, ene gaat beter als anderen. vandaag waren we op station en hij had een boekje laten vallen en die gaf iemand hem terug en hij pakt hem gewoon aan niet heel bang ofzo maar de hulp verlener die hier thuis komt ( voor mij ) die vind hem dat soort gedrag hebben, maar hij vind haar ook niet echt leuk lijkt het.

12. mamavd

mamavd Fanatiek lid

10 jan 2011
    1.598
    0
    0
    hij staat op wachtlijst voor psz denk rond net geen 2,5 dat hij daar heen kan.

ja hier reageert ie wel als je zegt snoepje. en op voorhand aankondigen doe ik idd ook sinds hij snel driftbuien heeft, gaat een stuk beter nu.

13. mamavd

mamavd Fanatiek lid

10 jan 2011
    1.598
    0
    0
    Nee op die manier wat jij van jou zoontje beschrijft heeft mijne het niet helemaal. maar hij gooit wel altijd met zn speelgoed of rijtje.. of hij stopt er iets in als dat kan. heel soms dat hij met auto's rijd..maar meestal rijden ze in een rij. maar omdat hulpverlening dat zij denk ik ja misschien heeft ze ergens toch gelijk. ik weet verder niet hoe hij binnen een groep is kdv gaat hij niet, over een tijdje wel naar psz. als hij nu met kindjes speelt is het vooral allemaal MIJN MIJN MIJN. denk wel dat ie achter loopt met praten

14. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.817
    3.344
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Het lijkt normaal peutergedrag hoor. Ik weet nog zó goed bij de zwemles toen mijn dochter zo oud was. De juf deed hetzelfde spel als de week ervoor maar in plaats van op het randje van het zwembad, had ze een pion net IN het zwembad gezet. M'n dochter zag dat, liep er vastberaden naar toe en zetten hem op exact dezelfde plek als de week ervoor. Dáár hoorde die pion!

Ritme en regelmaat zijn gewoon nog erg belangrijk op die leeftijd. En voor wat betreft spraak: Veel kinderen maken rond die leeftijd ineens een sprong. Van heel weinig of slecht praten, naar ineens volzinnen...

Ik sluit me dus aan bij Arevinol.

Deel Deze Pagina