Mijn zoontje is 4 en zit sinds oktober op school. We hebben een gesprek gehad op school en waar ik al wel bang voor was, kregen we ook te horen. Hij is vaak niet makkelijk op school. De juf noemde het 'storend gedrag'. Aan het begin van het schooljaar hadden veel jongetjes in de klas dit wel, zichzelf bewijzen en stoer doen. Nou zijn de andere jongetjes inmiddels rustiger, maar de mijne dus niet. Hij wil zich blijven bewijzen. De baas spelen, ruzies uitlokken. Hij is altijd bij ruzies betrokken (of hij wil het even zelf oplossen als anderen ruzie hebben) en houdt zijn handjes niet thuis. Sommige jongetjes willen niet met hem spelen en daar schrok ik van (dit zijn zelf ook niet de rustigste typetjes). Ik weet dat hij enorm opkijkt tegen oudere jongetjes in onze omgeving. Neefjes of bij de Bso. Die vindt hij stoer en neemt dat over. Schelden, slaan, etc. Hij speelt ook liever met oudere jongetjes dan van zijn eigen leeftijd valt mij op. Ik blijf herhalen dat dat schelden en ruzie maken niet leuk is enzo. Maar nu we dit van school terug horen dat hij ook op school zo blijft, daar word ik wel verdrietig van. Hoe kunnen we hem helpen? Zodat hij rustiger wordt en niet altijd zo boos en bazig. Verder qua ontwikkeling doet hij het heel erg goed. Hij is slim en zowel cognitief als motorisch loopt hij wel voor op zijn klasgenootjes volgens de juf. Een heel verhaal, maar ik hoop dat het duidelijk is. Ik hoop dat iemand dit herkent en/of tips heeft???
Heeel herkenbaar. Onze zoon van 5 zit nu een jaar op school (wel nog groep 1) en alhoewel het inmiddels al iets beter gaat is hij ook vaak betrokken bij conflicten en herken ik dit wel. Cognitief en motorisch loopt hij ook wel voor en ik krijg ook als feedback dat hij vaak ook een hekel heeft aan de "moet-werkjes" zoals een vogelhuisje maken o.i.d... In de klas is hij juist wel rustig en eerder dromerig maar met buiten spelen gaat het vaak mis. Wat mij vooral opvalt bij mijn zoontje is dat hij slecht aanvoelt dat een ander kind er genoeg van heeft en hij niet altijd goed de grens bij een ander aanvoelt. En dit zorgt dus weer regelmatig voor conflicten met andere kinderen want het begint allemaal grappig en leuk (politie en boef spelen) maar het eindigt met "ruzie". Toevallig starten we morgen met een sociale (weerbaardheids)training Druppel en Kiezel (voorloper Rots & Water) die vanaf 4-5 jaar gegeven wordt. Ook zijn we 2 weken geleden begonnen met judo; hopelijk leert hij hier wat meer structuur in het stoeien. Mss ook iets voor jullie zoontje?
Het is vooral afhankelijk van jullie stijl van opvoeden hoe je dit verder aanpakt. Mijn 'stijl' is er één van uitleggen, belonen & straffen. Waarbij ik die eerste het belangrijkste vindt. Je schrijft dat je dit al doet. Dan is mijn vraag: snapt hij het ook? Begrijpt hij wat zijn gedrag voor effect heeft op anderen? Kan hij zich inleven? Kan hij hun gezichtsuitdrukking / lichaamstaal voldoende 'lezen'? Weet hij welk gedrag dan wèl goed is? Als hij het allemaal prima weet, zou ik hele duidelijke afspraken maken over welk gedrag je wel wilt zien en daar dan ook op toezien. Dat begint met iedere keer dat je hem uit school haalt, bij de juf navragen hoe het is gegaan. Laat merken dat je trots bent als het goed is gegaan. En doe na vijf keer 'goed nieuws' iets leuks samen. Maar om eerlijk te zijn, kan ik me bij een vierjarige best indenken dat je eerst stap 1 goed moet checken: snapt hij het ècht? Dus niet alleen kunnen navertellen wat mama en de juf zeggen. Maar ook echt begrijpen waar het om draait. Ik zou dat eerst eens nagaan (en oefenen) met kleine rollenspelletjes. Bekijk ook eens foto's met verschillende gezichtsuitdrukkingen em verzin daar een verhaaltje bij en laat hem eens vertellen of je bij die gezichtsuitdrukking doorgaat met het spel of juist niet.
Bedankt voor jullie reacties. Mijn zoontje is huis niet dromerig. Hij vindt uitdagende werkjes juist leuk! Onze stijl van opvoeden is vooral uitleggen en ook belonen en straffen. Dat laatste vooral mijn man, die is veel ongeduldiger en het botst regelmatig tussen die twee. Als we dingen uitleggen (niet op het moment dat hij boos is maar later als hij weer rustig is) dans hapt hij het ook echt. Hij is wel gevoelig voor verdrietige mensen en snapt ook echt wel dat sommige dingen die hij doet biet leuk zijn. Maarja dat beseft hij zich pas later, hij handelt eerst en doet stoer mee. Als er twee anderen ruzie hebben zal hij ook wel eventjes de boel sussen want hij wil dat het eerlijk gaat. Ik heb dat met due rollenspelletjes het weekend gedaan. Dat vond ie erg leuk! Bedankt voor de tip. We passen het ook toe op de situatieket zijn zusje enzo. En hoe ik hem ook rustig krijg is door dingen uit te leggen. Van het weekend had hij ruzie met zijn vader over het aaneen uit doen van de lampen. Hij vond het een disco. Mijn man zei dat hij moest stoppen omdat de lamp dan kapot gaat. Jee hoor zei mijn zoontje. En het werd ruzie. Ik heb hem toen rustig bij me genomen en hem verteld dat we dit niet willen. Het gesprek ging over lampen en stroom en elektriciteit. Het milieu. Pff hij vroeg me een dingen. Maar hij slurpte de informatie op. Later kwam mijn vader en hij vertelde alles na. Dan is hij rustig. Maarja in ruzies op school enzo kan dit niet altijd natuurlijk..
Mijn zoon is nu ruim 8 jaar en is/was net zoals jouw zoon. Wij hebben ook diverse gesprekken op school gehad over zijn stoer doenerij en de IB-er heeft hem een tijd extra in de gaten gehouden. Hij had ook kindjes in de klas dieniet met hem wilden spelen omdat hij zo wild was en zelfs wat bang voor hem waren. Dat maakte helemaal geen indruk op hen want hij handelde eerst voordat hij nadacht. Hij is nog steeds geen rustige jongen en kan nog steeds wel impulsief zijn maar hij kan zich nu wel beter in een ander verplaatsen. Hij is ouder geworden en dan wordt wat een ander van je vind steeds belangrijker. Ze kunnen steeds beter eerst nadenken voordat ze wat doen, dat gaat steeds beter als ze ouder worden. Wij gaan volgend schooljaar rots en water doen en hopelijk wordt het dan nog beter. Hier is het dus vanzelf met het ouder worden een stuk beter gegaan.
Je zegt dat hij slim is en voor loopt. Dit zou ook heel goed een oorzaak kunnen zijn van het gedrag. Het kan zijn dat hij zich verveelt, te weinig uitdaging krijgt.