Het lijkt me lastig om te combineren met gezin. Je moet wel een heel flexibele partner hebben of een goede betrouwbare achterban.
Dit dus. Ik zou ook zeker eens een keer een afspraak maken met een loopbaanadviseur/coach die je kan verder helpen met gericht zoeken. Succes!
Jullie hebben helemaal gelijk hoor, zulke topics kunnen ook alleen maar van mij komen Ik was laatst idd heel serieus met werken in de zorg, was zelfs naar een opendag geweest van een school. De mensen daar keken me heel raar aan en vonden het erg onverstandig om mijn vaste baan hiervoor op te zeggen. Ze zeiden ook dat er weinig kans is voor me en dat ze dan eerder kiezen voor een jonger iemand. 33 is blijkbaar te oud om een carriere switch te maken. Misschien vind ik wel teveel dingen leuk
Ik denk dat jij moet gaan beslissen. Wat jij nou echt wilt met je leven. Want ik zie vaak topics van jou voorbij komen en dan wil je elke keer wat anders. Als je in de zorg gaat, kan je dan niet solliciteren. Via het ziekenhuis. Dan heb je gelijk baan en opleiding.
Herkenbaar hoor, dat twijfelen! Maar.... Als stewardess begin je altijd fulltime. En eerst de korte vluchten. Dan moet je bijvoorbeeld om 16 uur beginnen, vlieg je naar Londen, daar een uur wachten, vlieg je naar Bordeaux, weer wachten op naar Brussel en weer terug. Pittig hoor! Daarna wordt het wel leuk! 3 dagen werken, = misschien 2 lange vluchten per maand. Tussendoor relaxen op een warm strandde of in een mooie stad.
Ik ben 31 en maak op dit moment een carriereswitch. Dus te oud ben je zeker niet! Het is mogelijk, je moet het gewoon graag genoeg willen en dat ook uitstralen. Zo ben ik aan een baan in combi met een opleiding gekomen.
Ik ben stewardess voor de KLM en ik heb nog geen flauw idee hoe ik mijn oppas ga regelen haha. Ik ben een avonturier zo blijkt maar weer want ik zie het wel. Over een paar weken hebben we info gesprek bij een gastouder bureau. Kdv gaat hem niet worden hier want die zijn niet flexibel. Ik ben nu in de buurt een beetje aan het rondvragen. Op de dagen dat ik ga vliegen (ong 4 tot max 7 dagen per maand weg) werkt mijn man thuis alleen heeft hij wel zn handen vrij nodig dus we hopen iemand te vinden die bij ons thuis de kleine kan verzorgen totdat mn man klaar is met werk. Wat betreft de carriere switch, ik lees hiervoor reacties van mensen waar ik toch wel een beetje om moest lachen. 33 is ZEKER niet te oud om stewardess te worden en je hebt niet eens ervaring nodig. Zelfs niet voor de KLM. Je moet het juiste type zijn en minimaal mbo niveau 4 en hbo denkniveau. De cursus is ontzettend zwaar maar niet moeilijk. Het is gewoon heel veel. De eerste 18 maanden moet je fulltime vliegen. Daarna heb je genoeg vlieguren om parttime te gaan werken. Je kan bij de KLM tot maximaal je 52e levensjaar beginnen met je cursus dus 33 is jong. Bij de klm willen ze geen knappe jonge twintigers zoals iedereen cliche denkt. Daar willen ze pittige, service gerichte dames die wat uitstralen. Ik ben beginnen op mn 24e en was de jonste van mijn cursus. De oudste was 52. Als je het echt wil, zou ik er gewoon voor gaan. En nee je hoeft geen stewardessenopleiding vantevoren te doen. Wees je engelse taal machtig en bedenk je goed of jij (en evt je partner) het aankunnen. Het is hard werken en soms heel eenzaam. Maar het is voor mij de mooiste baan op aarde, je ontmoet bijzondere mensen en komt over de hele wereld en KLM is echt een goede werkgever (ook met mijn zwangerschap nu). Ik zit nu al 26 weken thuis en ik mis het verschrikkelijk. Ik ga het combineren met het moederschap, hoe dan ook!
Dit is niet helemaal juist. Als je bij KLM gaat vliegen (dus niet cityhopper) vlieg je meteen vanaf je cursus Europa en Intercontinentaal afgewisseld. De regeling dat je de eerste 5 maanden europa moet vliegen is in 2007 al afgeschaft. Je moet wel de eerste 18 maanden fulltime vliegen.
Ohh en nog 1 ding. 3 dagen per maand vliegen is niet vergelijkbaar met 21 uur werken op kantoor. Ik ga 50% vliegen als ik bevallen ben en dat komt neer op zo'n 3 tot 5 dagen per maand van huis. Daar krijg ik een fatsoenlijk salaris voor (ong 1100,00 netto) maar ik heb dan wel al 7 jaar ervaring.
Ik was stewardess en het is idd lastig te combineren. Je zal echt wel een flexibele achterban nodig hebben en een partner die geregelde tijden werkt makt het ook makkelijker. Je begint idd altijd fulltime. Als je parttime vliegt is het wel makkelijker te regelen. Het ligt ook echt aan de maatschappij waar je vliegt. Bij KLM kan je door zelf vluchten aan te vragen redelijk zelf je rooster samenstellen maar het lukt ook weleens niet zoals jij het graag wilt hebben. Bij de maatschappij waar ik voor vloog had je een vast rooster als je in vaste dienst was. Daarvoor een zgn 64 uurs rooster. Dat was best zwaar vooral omdat je intercontinentaal vloog en tijdsverschil moet verwerken. Toen ik 75% ging vliegen wa het eigenlijk altijd 8 dagen werken dan 8 dagen vrij. In die 8 dagen kon je 1 vlucht hebben me een paar dagen over op bestemming maar ook bv 2 x een Miami. Wat leeftijd betreft. Onzin. Er worden nog vrouwen van 45+ aangenomen. Je moet gewoon het type zijn da ze zoeken. De op,ding is best heftig. Lange dagen. Veel leren en testen. Oefenvluchten. En bijna alles is in het Engels. Oooh ja je krijgt niet per vlucht betaald. Elk percentage heeft een salaris wat bij jou leeftijd en functie hoort. Dus de ene x doe je 6 vluchten. De andere x 3 maar salaris is hetzelfde.
Baibey, dank voor je reacties. Even een paar vraagjes, want hoe ziet jouw werkweek er straks dan precies uit? Ik neem aan dat je voor die 1100 euro wel meer dan 3 dagen per maand moet werken? En hoeveel werkt een fulltimer dan? En er staat dat je binnen een uur op Schiphol moet kunnen zijn. Is dit altijd zo of alleen met reserve diensten?
Het is altijd heel moeilijk te zeggen hoeveel we nou precies werken. Ik zal een fulltime voorbeeldrooster noemen van een maand: Dag 1 tm 4 van huis naar San fransico. 6 dagen vrij Dag 11 tm 16 van huis Europa 2 dagen vrij Dag 19 tm 21 naar Lagos 2 dagen vrij Dag 24 tm 24 europa 3 dagen vrij Dit is een gemiddeld rooster. Ik had ook wel eens maanden dat ik alleen maar 4 dagen weg, 6 dagen vrij had. Geweldig! Maar ook wel eens maanden dat ik me 10 slagen in de rondte vloog op europa en amper thuis was. Gelukkig kun je bij klm je eigen rooster wel redelijk zelf bepalen maar je hebt natuurlijk niet constant droomreisjes met veel vrij. Parttime rooster 50% wat ik ga doen: Dag 1 tm 4 San Fransisco 16 dagen vrij Dag 21 tm 24 europa 11 dagen vrij Als je mazzel hebt: 4 dagen weg, 21 dagen vrij (verre Azie reizen) Als je 'pech' hebt 2 x 4 dagen van huis Voor dit parttime rooster krijg ik 1100,00 ongeacht of ik europa of intercontinentaal vlieg
Oja en wbt het uur vanaf schiphol geldt alleen tijdens je reserve. Ik woon anderhalf van schiphol af en tijdens reserve zit ik bij mn ouders die dichterbij wonen. Je hebt 2 tot 4 keer per jaar reservedienst.
hai Minny! Ik ben zelf part time stewardess bij KLM Cityhopper, en ik zou je adviseren om het niet te doen je maakt je leven onnodig zwaarder dan het al is, voor de nu werkende stewardessen is de toekomst al onzeker laat staan als je pas begint. Ook bij mij zitten collega´s met kinderen die part time zijn gaan werken maar het eerste jaar moet je gewoon fulltime werken en icm met de opleiding en kleine kindjes is het echt zwaar. Daarnaast heb je een partner nodig die ook erg flexibel is, zodat opvang straks geen probleem word. En het uur wonen van schiphol ligt aan welk luchtvaartmaatschappij je voor werkt voor KLM heb je om de 2 a 3 maanden een reeks reserve diensten. En Bij Klm Cityhopper ben je max 5 dagen van huis en dat moet je ook maar net aankunnen. Onderschat het dus zeer zeker niet het is een leuke baan, maar niet voor iedereen weg gelegd
Dat 50% rooster ziet er relaxed uit. Het fulltime rooste daarentegen lijkt me erg zwaar en bijna onmogelijk om met een gezin te combineren. Waarom moet je eigenlijk fulltime beginnen?
Sowieso is aanname bij zowel KLM als Klc nu gestopt. Bij KLC kom je op de wachtlijst te staan wat zo 2 jaar kan duren. Waarom je 1 jaar fulltime moet werken weet ik niet ik neem aan dat gaat om de kosten die ze in je hebben gestoken om je op te leiden en om te kijken of je er wel geschikt voor bent.
Ja dat denk ik ook inderdaad en wellicht voor het aantal vlieguren en ervaring. Als je meteen parttime begint vergeet je heel veel dingen denk ik. Je moet echt routine krijgen. Maar ik ben het eens met Firsttimer. Het is zwaar en je moet echt ook de juiste partner hebben. Het is gewoon keihard werken en nachten overslaan. Maarja toch is het voor mij de ideale baan. Romantiseer het in ieder geval niet.