Meer uitgeven dan wat er in komt

Discussie in 'De lounge' gestart door Chocolat, 9 mei 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chocolat

Chocolat Niet meer actief

Ik had laatst een gesprek met iemand over maandlasten, boodschappen en benzine enz.
    Wij leven niet echt van maand naar maand, kunnen zoals wij nu leven voldoende sparen. Houden ons aan het enveloppensysteem en spaarmethodes.

Nu zei degene met wie ik in gesprek was dat er meer uitgaat dan wat de inkomsten zijn. Ik ben er verder maar niet op ingegaan want het lijkt dat daar alles kan.

Maar je zult toch denken dat je dan op een geven moment dik in de problemen komt ?
    Ik wil mij er verder niet te veel inmengen maar hoe zou ik toch iets kunnen doen om te zorgen dat ze er beter grip op uitgaven hebben?
    Het is een gezin met 4 kinderen en verschillende huisdieren, ik weet dat de week uitgaven van de boodschappen op €140,- is bij hun. Is dat een beetje normaal voor een gezin van 4 k.?

2. sprits

sprits Fanatiek lid

21 feb 2011
    3.917
    376
    83
    Waarom zou je dat willen doen als ze het blijkbaar toch redden?

3. 2jees

2jees Niet meer actief

misschien uit voorzorg? Veel mensen die in de problemen zitten zijn ergens begonnen he..

4. trotsemama12

trotsemama12 Bekend lid

17 feb 2014
    848
    1
    0
    NULL
    Noord-Brabant
    Ik vind 140 met 4 kinderen een vrij normaal bedrag. Het kan altijd goedkoper natuurlijk maar daar moet je zelf ook voor open staan, ik bezuinig niet snel op mn eten in ieder geval.

5. medj1983

medj1983 Fanatiek lid

12 jun 2012
    3.201
    509
    113
    Tja, als je niet op de centen zit, zijn ze zo weg :p wij houden alles bij in een Excel sheet en overleggen met elkaar over grotere uitgaven. Verder letten we op aanbiedingen van bijv. luiers en bier. En automatisch geld op spaarrekeningen zetten is ook handig. Maar goed, dat moeten ze dan wel willen, anders houden ze zich ook niet aan het budget.

6. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Ik zou gewoon eerst peilen of ze behoefte hebben (en open staan) voor jouw eventuele diensten.

7. Marleen31

Marleen31 Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.586
    475
    83
    NULL
    Noord Holland
    Zijn zij zelf niet bang voor problemen dan? Het valt me soms op dat sommigen echt geen flauw benul hebbe over hun in- en uitgaven. Zo keek ik weleens naar Dubbeltje op z'n kant met John Williams en ik was echt zo verbaasd dat er mensen waren/zijn die voor honderden en soms duizenden euro's pinnen, daardoor financieel in de shit komen en dan niet snappen hoe dat kan (!) Ik weet exact wat er maandelijks binnenkomt, wat er uit gaat en dus wat we te besteden hebben.

Ts, zijn dit vrienden van je? Dan zou ik tegen ze zeggen dat je je zorgen maakt en ze wilt helpen om alles op een rijtje te krijgen zodat ze niet (nog meer) problemen krijgen.

8. Chocolat

Is familie van mij.
    Ik ben als ik dit zo hoor gewoon bang dat ze een keer in geld problemen komen en dan ben je verder van huis.
    Ik vind het erg dubbel om wel of niet op een gesprek aan te sturen zij komt altijd over als ik heb alles onder controle maar bij hem lijkt het alsof hij niet weet wat er uit gaat.

9. KimK

KimK Niet meer actief

TS post wel vaker van dit soort topics... Bijna al haar topics gaan over de financiele situaties van anderen. Wat maakt het uit? Ze redden het blijkbaar toch? 140€ met 4 kids? Vind ik vrij normaal...

10. Chocolat

Ik heb gezien in de familie dat er problemen van komen en ik ben bang dat zij dat ook krijgen.
    Nou het lijkt mij dat als je meer geld uitgeeft dan wat er inkomt je het niet red.
    Wij hebben hier de instelling van het spaargeld blijf je af, en met het maandsalaris kom je rond.

11. sprits

sprits Fanatiek lid

21 feb 2011
    3.917
    376
    83
    Dit. Vandaar ook mijn vraag waarom ts dat zou willen doen.
    Niet iedereen zit er op te wachten.

12. Chocolat

Hij denk ik wel wij hebben laatst wel een gesprek gehad over uitgaven hij schrok van de onze. Maar hij heeft niet door wat daar uit gaat.

13. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.803
    4.187
    113
    Leven en laten leven. Iedereen doet het op zijn eigen manier

14. buonanotte

buonanotte Niet meer actief

Tsjah vind het knao dat hij eerst geen inzage heeft over zijn uitgave patroon (je vorige topic gaf je dit aan) en nu weet hij binnen twee/drie weken in ene dat hij meer uitgeeft dan er binnenkomt.

15. mirell

mirell VIP lid

17 jul 2007
    15.021
    1
    0
    in een hele leuke winkel de xenos
    ik woon in julianadorp aan zee
    precies dat is JOUW instelling...
    hun nemen mischien wel maandelijks wat geld van de spaar om te gebruiken...

ik spaar elke maand rond de 750 euro en er is weleens een maand dat ik dan lekker 500 pin en ga shoppen
    gaat een ander mij niet zeggen dat ik dat wel/niet mag doen
    en zeker niet een familielid

16. Chocolat

Er is ÉÉN topic over financiele situatie en daar ging het mij om of WIJ financieel op de goede weg zitten
    Onwetendheid broer of geven wij te veel uit?

17. minon

minon Niet meer actief

Ts: dit is niet aanvallend bedoelt maar het meerendeel van je topics gaat de laatste tijd over de financiën van het desbetreffende familielid. Dan is het een uitje dan dit dan dat.
    Probeer het wat los te laten. Als ik jouw familielid was zou ik er niet op zitten te wachten dat iemand zich ermee komt bemoeien. Je kunt tenslotte niet in hun portemonee kijken en wie weet hebben ze een leuke spaarrekening of andere inkomsten waar jij niets van weet.

18. mirell

mirell VIP lid

17 jul 2007
    15.021
    1
    0
    daar is ie toch echt zelf mede schuldig aan hoor
    sorry maar als je samenwoont en het intresseert je geen hol hoe het met het geld zit....
    dan kan het fout gaan en kan je zeggen tjaaa ik wist van niets
    of je kan het samen oppakken en kijken wat je er aan gaat doen.

ik regel al jaren het geld
    maar dat is wel in goed vertrouwen van mijn man
    ik geef geen geld uit wat we niet hebben
    en grote dingen doen we in overleg
    maar kleine dingen koop ik gewoon hoor dat ga ik niet eerst vragen hahaha
    agh we zijn al 23 jaar samen (vanaf mijn 17e)

19. mirell

mirell VIP lid

17 jul 2007
    15.021
    1
    0
    ook 1 over een dagje uit of ieder zijn drankje moet betalen
    (zie me al zitten met zijn 10en op terras allemaal apart afrekenen):D

20. mirell

mirell VIP lid