Heeft iemand hier (helaas) ervaring mee? In Maart j.l zijn mijn ex en ik gescheiden na een relatie van 14 jaar. Uit dit huwelijk hebben wij samen 2 kinderen. In ons huwelijk was er sprake van huwelijkse schulden en die is onderling verdeeld zodat wel beiden de helft af moeten lossen. Hierdoor betaald mijn ex ook geen kinderalimentatie. In het ouderschapsplan is opgenomen dat mijn ex onze kinderen minimaal 3 weekeinden per maand heeft, om het jaar de hersft-voorjaar-mei-kerstvakantie. En standaard elk jaar de eerste 3 weken van de zomervakantie. De afspraken over de weekenden komt hij niet na. Sterker nog, hij komt de kinderen alleen halen wanneer het hem uit komt. Elk weekend weten mijn kinderen niet of ze wel of niet naar papa gaan. Komt hij wel of komt hij niet? Buikpijn hebben ze er van op vrijdag. Ook krabbelt hij terug over de zomervakantie, want volgens zijn eigen woorden moet hij extra werken om schuld in te kunnen lossen dus hij gaat een week vakantie inleveren waardoor hij vind dat ze maar bij mij moeten zijn. Hij kan me niet duidelijk aangeven om welke week het zou moeten gaan, dat laat hij nog wel weten tzt. Niet handig aangezien ik 1-6 met een nieuwe baan ga starten. Ook als ik aangeef dat het misschien handiger is om de weekenden anders te verdelen en dus de weekenden 'om en om' te gaan verdelen zodat de kinderen niet steeds teleurgesteld worden als hij op het laatste moment afzegt en hij dan de weekenden 'vrij' is als zijn vriendin ook haar zoontje niet heeft dat weekend krijg ik weer een snauw en moet ik met niet met haar bemoeien. Dat hij zelf wel bepaald wanneer hij de kinderen ziet en dat hij ze niet kan hebben zolang er schulden zijn. Ik heb dus zelf geprobeerd om het op te lossen onderling, Mijn advocaat heeft een poging gedaan bij zijn advocaat maar die geeft aan dat het dossier gesloten is en mijn ex geen gehoor geeft. Wie weet wat de volgende stap is? Naar de rechter? Ik zie even door de bomen het bos niet meer en ik weiger mijn leven nog door mijn ex te laten bepalen.
Helaas ken ik meerdere vrouwen met dit probleem en er is er nog geen een die het goed heeft kunnen regelen uiteindelijk. Je zou eens kunnen vragen bij je advocaat of het een optie is een kort geding te starten om zo af te dwingen dat hij het ouderschapsplan volgt. Evt met dwangsom tot gevolg als hij het niet volgt. Echter ik vrees dat dit niet zo te bewerkstelligen is. Het lijkt me verstandig dat je op zoek gaat naar een achterban die in de vakanties de opvang op zich nemen bijv een bso oid. De weekenden vrees ik dat op jou nek gaan komen. Voor je kinderen is dit zo sneu. Maar ik zou wel mijn poot stijf houden en echt hem erop blijven wijzen wat de regeling is. Liefst via de mail zodat je bewijs hebt. succes ermee
De BSO is idd al geregeld, dus het werken is geen probleem gelukkig. En voor de weekenden vrees ik ook, en dat vind ik zo sneu voor mijn kinderen. Ze hebben gewoon recht op hun tijd met hun papa. Alle conversaties gaan via whatsapp omdat ik via die weg antwoord krijg op de mail. Het liefste ga ik nu voor de volledige voogdij vechten zodat ik zelf kan bepalen wanneer hij de kinderen ziet.. Maar dat zal wel niet gaan denk ik. Ik krijg namelijk steeds vaker het idee dat mijn ex dit bewust doet om mij terug te pakken omdat ik bij hem weg ben gegaan vorig jaar
Volledige voogdij krijg je echt niet zomaar moet je zoveel bewijs voor hebben. Ik ben al 3 jaar bezig ermee. Jammer dat iemand zich zo laat leiden door het verleden. Maar ik leea dat hij een nieuwe vriendin heeft dan zou je denken dat hij het verleden laat varen
Dat dacht ik dus ook. Nu blijkt dat zijn nieuwe vriendin niet gecharmeerd is van mijn kinderen. Mijn kinderen zijn bij haar niet welkom. En dus laat hij ze zitten. En dat kan ik niet aanzien, dat hierdoor mijn kinderen zoveel verdriet hebben.
Niet leuk. Ik snap dat eerlijk ook niet hoor kinderen gaan eerst. Als mijn partner mijn kids niet leuk vond had hij er nu niet geweest hoor. Maar goed mannen denken er geloof ik heel anders over
Daar ben ik het helemaal mee eens. Inmiddels heb ik ook een nieuwe vriend en als het tussen mijn kinderen en mijn vriend niet had geklikt dan had ik niet met hem verder gegaan. Jij zit in dezelfde situatie begrijp ik? Of ben je al 3 jaar bezig met de voogdij?
Ik ben al 3 jaar bezig met voogdij te krijgen en de omgang te schorsen. Bij mij speelt er best veel helaas. Gelukkig nu wel sinds een half jaar en hele lieve vriend die er voor mij en de kids altijd is. Maar de strijd om mijn kids veilig te houden is heel vermoeiend. Vandaar dat ik zeg gezag krijg je niet zomaar weg
Hallo, Hier nog zo'n situatie. Al dik 2 jaar gedoe met mijn ex over de regeling. Nu wil hij ons zoontje vaker zien, omdat hij nu weer een vriendin heeft dus alle kids bij elkaar wil hebben, en mijn zoontje een leeftijd heeft wat nu makkelijker is. Maar in de afgelopen 2 jaar heeft hij hem ook alleen maar gezien wanneer het hem uitkwam. Hij zei gewoon ineens dat hij hem op die en die dag niet meer zou komen halen, omdat dat niet ging met zijn werk. Ook met weekenden deed hij moeilijk omdat hij "vrij" weekend wilde hebben als hij de andere kinderen ook niet bij hem in huis had. Dan ben je toch geen vader? Wat ik zou doen is, hem er inderdaad nogmaals op wijzen, voor de kinderen.. En als hij er geen gehoor aan geeft, zelf die dagen opvangen. Dan is het maar niet anders.. Er moet toch iemand zijn die voor hun klaar moet staan. En er is altijd wel iets te regelen met onvang of familie.. Het zal niet makkelijk zijn, maar als de ene ouder het niet doet, moet de ander het doen. Hoe triest het ook is. Snap dat ook niet van die vriendin hoor.. en dat hij zich daar ook nog in mee laat slepen. Dat kan nooit goed gaan, als zij de kinderen niet accepteert. Straks gaat die relatie mis, of die vriendin maakt onderscheid tussen haar kind en jouw kinderen.. en krijgen je kinderen dat óók nog eens allemaal mee als ze vaker daar zijn. Nog een reden om ze beter bij jou te laten zijn lijkt me.. Moeilijk!!.. Heel veel succes en sterkte
Stel met jouw advocaat een nieuw ouderschapsplan op met bijvoorbeeld een om en om weekendregeling, waarin je dus ook de kinderalimentatie meeneemt. Immers de kosten verdeling zoals die bedacht is gaat niet meer op ten aanzien van de zorgdagen. Dit kun je middels je advocaat naar hem sturen met een begeleidende brief dat bij geen reactie er een gang naar de rechter wordt genomen en dat je open staat voor aanpassingen in het door jouw opgestelde ouderschapsplan. En neem in het ouderschapsplan 'dwang' middelen mee bij niet nakomen. Er is helaas weinig echt te doen aan het niet nakomen van een ouderschapsplan als er geen 'dwang' middelen/consequenties in staan. Er moet voor de rechter een ouderschapsplan gemaakt worden echter puntje bij paaltje heeft het ouderschapsplan 0 status, tenzij de omgangsregeling niet nagekomen wordt door de verzorgend ouder. Aan jouw is dan de taak om duidelijkheid naar de kinderen te geven welke afspraken er zijn, en dat bij niet nakomen er consequenties zijn, zoals bij kinderen ook het geval is. Eenhoofdig gezag zul je niet snel krijgen, hier ondertussen al sinds 2011 bezig om eenhoofdig gezag te verkrijgen, ex weigert zorg, toestemmingen, psychische mishandeling (waar instanties met de neus bovenop zat en niks tot nauwelijks iets mee gedaan is) etc. Die uiteindelijk alleen met dwang/dreiging van instanties uiteindelijk wordt verleend. Een kinderbescherming die al lang en breed geoordeeld heeft dat gezamenlijk gezag niet in het belang van onze zoon is, maar... Ze wilde eerst nog even een OTS-traject uitproberen. Gezamenlijk gezag is heilig momenteel in Nederland, net als het stukje omgang met beide ouders. Helaas gaan ze daarin enorm ver en hebben we hier al mogen ervaren dat dit ook ten koste van het kind gaat, ons zoontje is compleet ingestort na het vorige traject en daar wordt volledig aan voorbij gegaan, want is de uitleg, visie en tactiek omgang met beide ouders is ten alle tijden in het belang van een kind, ongeacht de gevolgen bij een kind.
Young Flower Heftig zeg,helemaal omdat je zegt dat het om de veiligheid van je kinderen gaat. Krijg je hulp van instanties? En dan ook al 3 jaar er mee bezig. Gelukkig heb je een lieve vriend die er voor jullie is! xZoe Nee dan ben je geen vader vind ik!! Viel het niet ontzettend rauw op je dak toen je ex aangaf dat hij je zoontje nu wel ineens vaker wilde zien? Ik zal mijn kinderen inderdaad zelf opvangen, icm BSO dan. Gelukkig hebben ze mij als stabiele factor, en mijn vriend dan. Maar het is gewoon zo vreemd dat hij 360 graden gedraaid is m.b.t de kinderen. Toen wij net uit elkaar waren moest en zou hij de volledige voogdij krijgen over de kinderen. Toen hij zag dat het niet ging lukken in de praktijk ivm werk etc wilde hij ze perse elk weekend hebben. En nu als ze mazzel hebben mogen ze 1 weekend in de maand naar papa. Maev Jeetje wat is het toch krom geregeld allemaal! Hoe machteloos moet je je wel niet voelen nu! En wat moet het je zeer doen om te weten dat jij gelijk hebt en het beste wilt voor je kinderen maar dat een instantie zegt dat het eerst nog even anders moet.... Onbegrijpelijk! Dankjewel voor de tip m.b.t het ouderschapsplan. Ik ga daar direct achter aan!
Hulp van instanties grapje zeker nee die zijn allemaal pro vader ondanks alles wat er gebeurd ongelovelijk ze kijken echt niet naar de kinderen hier in nederland hoor. Ze drukken ten alle tijden omgang en gezag door. Alle feiten naast zich neer leggend
Klinkt idd erg bekend. Instanties, hulpverleners en rechters zijn compleet door geslagen van pro moeder en antie-vader naar pro vader en antie-moeder. En net als in het verleden is het kind nog steeds de dupe. Als niet-verzorgende ouder (er zijn zowel moeders als vaders daarin) mag je tegenwoordig ook gewoon keihard stellen en eisen bij verplichte hulpverlening dat het kind niet centraal moet staan, dat er gewoon voorbij gegaan mag worden aan de gevoelens van het kind, en allemaal zonder consequentie en het liefst zo hard mogelijk. (Hulpverlenings-)instanties gaan er ook aan voorbij dat er een geschiedenis kan zijn tussen het kind en de ouder, de geschiedenis tussen ouders moet je in die trajecten opzij zetten (zand erover, als het ware) echter hoe ga je dat een (jong) kind uitleggen, van een kind wordt immers hetzelfde verwacht, de geschiedenis moet de geschiedenis blijven en speelt nu geen rol we beginnen op 0, is een veelvoorkomende uitspraak. Regelmatig (vaak) wordt er compleet over de gevoelens van een kind heen gewalst en worden gevoelens die geuit worden naar de verzorgende ouder, die deze vervolgens weer uit/opmerkt bij hulpverlening uitgelegd als gebrek aan emotionele toestemming/ruimte voor omgang/contact door de verzorgende ouder. Een mogelijk aandeel van de niet-verzorgende ouder (gelegen in zowel het heden als het verleden) wordt direct overboord gegooid, ook wanneer een kind net als bij jouw ts, steeds geconfronteerd is met teleurstellingen en het niet nakomen van 'beloftes', contact/omgang op regelmatige momenten valt ook onder beloftes in de beleving van een kind. Aan de andere zijde staat bij hulpverlening puur en alleen gericht op het kind, dus zonder 'ouderschap blijft', 'samen verder als ouders' en 'expeditie scheiden' module, wel daadwerkelijk het kind centraal. Is althans mijn ervaring.
Klopt hier word er ook totaal niet gekeken naar het belang van de kinderen. Niet door de Raad van de Kinderbescherming, niet door omgangshuizen enz enz. Psychologen zeggen dat mijn kinderen niet alleen met hun vader mogen zijn (persoonlijkheidsproblematiek), maar durven niets zwart op wit te zetten. Want ja een vader heeft ten alle tijden recht op omgang. Nou eerlijk? Ik heb in dat omgangshuis gevallen gezien dat je zegt een vader heeft helemaal geen recht meer. Maar toch word een vrouw dan alsnog gedwongen mee te werken. Met alle psychische gevolgen voor de kinderen als gevolg. Maar daar word dan niet naar gekeken. Alleen naar hoe het kind ten tijde van de omgang reageert. Mijn kinderen gingen 6x per dag in hun broek plassen, meerdere keren poepen en s nachts kon ik 2 tot 3x bedden verschonen, maar ach als ze in het omgangshuis waren dan waren ze zo niet bang voor hun vader en zo relaxt. Dat ze zelfs uitgesproken hebben mij niet te geloven. Ondertussen niet even contact met school of de BSO opnemen die mijn verhaal kan verifiëren. Nee mijn mening is dat ze echt alleen maar de makkelijkste weg kiezen. Ook wij moeten het verleden laten rusten. Ja makkelijker gezegd als gedaan als je alle 3 door toedoen van 1 persoon PTSS hebt opgelopen. Hebben dan niet de slachtoffers recht om juist wel het verleden mee te laten wegen? Want juist wij weten als geen ander hoe die persoon is. Als je alle 3 jaren psychische mishandeling heb meegemaakt kan je dit toch niet zomaar vergeten? En wat te denken van lichamelijke mishandeling? Echter mijn ex kan helaas heel goed mooi weer spelen bij instanties ed. De dames glijden zo van de stoel af als hij zijn puppy ogen opzet. En ja waar word dan niet meer naar gekeken? O ja het belang van de kinderen. De rvk ook gaven eerst aan met de diagnose van ex mag hij niet alleen met de kinderen zijn. Hij weigert dit en prompt komen ze met een rapport dat hij ze zonder begeleiding mag zien. Echt niet te geloven, maar als ik als moeder weiger met iets dan word er meteen gedreigd met dwangsommen enz van de andere kant. Heel frustrerend. Ik las gisteren op fb over een boek hierover die ik ga bestellen want ben wel heel benieuwd ernaar. Maar goed we gaan heel erg off topic hier in jouw topic. Maar ik denk dat je wel een beeld erbij krijgt hoe het werkt nu in Nederland helaas. Ik vind persoonlijk dat je ex een hele ruime regeling heeft tov vele andere vaders. Maar heel erg dat hij daar juist geen gebruik van maakt.
Ergens wel, maar ik had het ook wel verwacht. Tot op heden zijn het echter nog steeds woorden, en geen daden.. Dus hij doet het denk ik alleen maar om de buitenwereld te laten zien dat hij het geprobeerd heeft....niet dus Hoe is t nu met jou? Young Flower, inderdaad erg hoe dat hier in NL geregeld is wat dat betreft.. Ik heb ook al een paar keer gesprekken gehad bij instanties, heb verschillende keren met mijn oren zitten klapperen.
Geeft niks Maev, soms is het gewoon fijn om even te sparren met anderen hierover en als dat in mijn topic is ben ik blij dat hij daarvoor gebruikt wordt! Laten we het hopen voor jullie xZoe! Maar wel heel sneu dat hij zo doet voor de buitenwereld. Ik heb gisteren de oorlog verklaard aan mijn ex. Dochter had een grote mond gegeven en hij is dat zat. Gevolg: ze zijn niet meer welkon bij mijn ex. Ik probeerde net mijn scheidingsadvocaat te bellen maar ze is nog niet op kantoor. Mijn kinderen zijn helemaal van het padje af. Zo verdrietig en uit hun doen en laten. Ik snap niet hoe mensen hier zomaar mee weg kunnen komen en op het idee komen om hun kinderen maar gewoon links te laten liggen!
Wij hebben wel ervaring gehad met de ex-vrouw die omgang eenzijdig verbrak en perse geen gedeeld gezag wilde. Gelukkig troffen wij zo'n pro-vaders rechter die al haar leugens opzij schoof en omgang met een dwangsom toewees en gedeeld gezag aan mijn man gaf. Ik ben daarom ondanks jullie verhalen hier blij dat ze niet zomaar moeders geloven, in jullie geval niet natuurlijk maar het gebeurd wel heeeeel vaak dat de moeder met een hoop leugens probeerde de vader buitenspel te zetten. Mrs Diablo, in jouw geval, als je ex de kinderen niet meer wil zien zou ik het hard spelen ook. Dan zou ik er een rechtszaak van maken waarin zwart op wit komt dat hij geen omgang wenst, afziet van gezag en uiteraard wel zorgen dat de alimentatie betaald word. Weet je, je gunt je kinderen een vader maar deze man gaat ze alleen maar verdriet doen als je ze tegen zijn zin toch laat gaan.