Wij twijfelen tussen de vrije school en een EGO-school (EGO = ervarings gericht onderwijs, zie Ervaringsgerichtonderwijs) wij hebben ons er zoveel mogelijk in ingelezen, maar kennen helaas geen mensen die ook echt ervaring ermee hebben. waar zou jij voor kiezen, en waarom? heb je zelf ervaring met een van beide soorten onderwijs?
Hallo, Tja, ik werk zelf in het (reguliere onderwijs) en heb dus geen eerste lijns ervaring, maar....mijn kennis betreft meer mijn stages (wel kort) binnen beide onderwijssoorten. Mijns inziens kies je een dergelijke onderwijssoort uit overtuiging. Leren vanuit het kind; waar het aangeeft behoefte aan te hebben. Dat is een mooi streven, maar ik had mijn twijfels; hoe moet een kind nu weten wat het wil leren als het niet weet wat mogelijk is? De vrijblijvendheid vond ik ook groot. Wil je niet dan misschien een andere keer. Tja, zo werkt de maatschappij later ook niet he! Soms moet je je ergens toe zetten. Niet elk kind komt tot zijn recht op je genoemde onderwijstypes; anderen daarentegen zitten prima op hun plek en ontwikkelen zich naar verwachting. Met name op de "vrije scholen" blijkt(hoorde ik tijdens opleiding) dat ll uit de hoogste groepen gemiddeld genomen met een lager beheersingsniveau de basisschool verlaten. Toch iets om over na te denken. Maar als hier niet je prioriteiten liggen en je je kind juist op andere (sociale/creatieve etc) gebieden meer wilt stimuleren blijkt dit juist wel een prima keus. Hopelijk kun je hier iets mee, succes in het maken van je keuze Euntje
Ik ben het helemaal met Euntje eens. Ook ik werk in het onderwijs en mijn ervaring bij beide onderwijstypes is dat je er als ouders echt bewust voor kiest. Daarnaast moet het inderdaad maar net bij je kind passen. Voor kinderen is het heel moeilijk om zelf aan te geven wat ze willen leren en hoe. Veel kinderen zijn gebaat bij een bepaalde structuur. Een groot voordeel is de creatieve kant. Ik wens je succes met het kiezen.