Stiefzoon 17 gebruikt harddrugs

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Surprisebaby, 8 apr 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Surprisebaby

    Surprisebaby Bekend lid

    19 mrt 2018
    510
    447
    63
    Vrouw
    Zoals de titel al zegt; mijn stiefzoon van 17 jaar (woont fulltime bij zijn moeder) gebruikt harddrugs. Hij blowt al 2,5 jaar en gebruikt ook al tijden harddrugs; hij wordt de wandelende apotheek genoemd door zijn drugsvrienden. :(

    Zijn moeder staat het toe. Zijn vader heeft er geen enkele grip op.

    Ik kan hem volgen op Instagram en zie bijna dagelijks filmpjes of foto’s verschijnen waarop hij laat zien dat hij een één of ander poedertje laat smelten in een buis, waar onderin water borrelt, en dat inhaleert hij dan. Of dus allerlei foto’s waarin hij een grote joint vast houdt.

    Jeugdzorg is hiervan op de hoogte maar doet niks. Ggz heeft al aangegeven dat hij ernstig verslaafd is en adviseert een traject bij Tactus, maar er gebeurd niks. De wijkagent weet er ook van.

    Het is mijn stiefzoon en voor mijn gevoel kan ik niks doen, maar mijn moederhart ontploft!!!! Ik vind het zo verschrikkelijk om te zien hoe hij zijn lichaam beschadigd en zijn leven hiermee verpest.

    Hij gaat overigens niet naar school..... hij weigert om naar school te gaan.

    Mijn man (de vader) denkt dat hij er verder niks aan kan doen. Ik heb de neiging om contact op te nemen met de wijkagent om hem te vertellen hoe ernstig de situatie is.... Het is gewoon strafbaar dat mijn stiefzoon van 17 überhaupt drug bezit.... Dus dat zou dan toch een manier zijn om hem te stoppen. Hem laten bestraffen of in ieder geval aanpakken.

    Dit bedoel ik vooral uit liefde voor hem, want ik vind het verschrikkelijk hoe hij zijn lichaam verpest. Als het mijn buurjongen zou zijn geweest zou ik het ook vreselijk vinden; maar dan zou ik er voor mijn gevoel helemaal niks aan kunnen doen. Maar bij mijn stiefzoon heb ik de hoop dat het zou helpen als ik toch iets doe via de wijkagent of zo.....
    of heeft iemand voor jullie nog andere tips?

    De ouders van mijn stiefzoon doen dus niks. Dus ik weet niet of het mij in dank wordt afgenomen als ik openlijk me ermee ga bemoeien....
     
  2. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.913
    3.335
    113
    Niet te lang wachten als je wat wilt, zodra hij 18 is kun je nog minder, want dan mag ie t echt allemaal zelf bepalen en kan je als ouders helemaal niks meer.
    Hoe en wat weet ik niet. M’n zwager heeft een tijd behoorlijk aan de drugs gezeten, maar m’n schoonouders konden helemaal niks beginnen. Niet uit huis plaatsen, niet laten opnemen, politie kon niks.
     
  3. Chels89

    Chels89 Bekend lid

    22 apr 2014
    799
    128
    43
    Ik heb er geen verstand van maar ik zou ook wel kijken wat er te doen valt nog voordat hij 18 is, gedwongen hulp moet toch mogelijk zijn? Als hij de wandelende apotheker genoemd wordt, verkoopt hij misschien of veel in bezit. Desnoods de politie bellen voor drugs dealen en zijn adres doorgeven in de hoop dat op die manier een traject in gang wordt gezet.
     
  4. Shay25

    Shay25 Fanatiek lid

    16 okt 2018
    2.641
    2.377
    113
    Vrouw
    Yep, Tactus Verslavingszorg inschakelen, zoals hierboven gemeld, nu kan je nog iets. Ook de huisarts inschakelen!
     
  5. MadeInUSA

    MadeInUSA VIP lid

    27 dec 2011
    8.687
    9.656
    113
    En hoe betaalt hij deze dure hobby? Misschien kan je die omweg gebruiken om hem aan te pakken. Lijkt me duidelijk dat pappie niks meer voor hem betaalt als hij het geld in zn neus stopt.
    Hij lijkt zichzelf nogal stoer te vinden met dit gedrag. Is hij echt verslaafd (afhankelijk)? Of is er nog een stuk provoceren bij?
    Misschien kan zijn vader hem mee uit nemen op een mannenweekend (voorwaarde zonder drugs). Kan hij zien hoe het echt met hem gaat, en misschien tot vragen komen als wat wil je nou eigenlijk met je leven en wat denk je dat dit je gaat brengen.
     
  6. IkbenTess

    IkbenTess Fanatiek lid

    14 dec 2016
    2.115
    1.090
    113
    Vrouw
    Nederland
    Kritische noot van mij, hij is enkel te helpen als hij zelf 100% wil. Misschien is hij nog te dwingen tot behandeling gezien zijn leeftijd,maar als hij niet zelf vanuit de grond van zijn hart wil stoppen levert het nauwelijks op, behalve frustratie. Ik heb zelf een verslaving gehad (een andere) en weet hoe dit gaat.. kans is groot dat hij het stiekem gaat doen (en verslaafden zijn daar heel goed in, al is het met drugs lastig) of er vandoor gaat.

    Maar ik begrijp je wel heel goed en het is een heel trieste situatie. Wellicht goed om hulp voor jou en je vriend te zoeken, in hoe hiermee om te gaan? Als je je ermee gaar bemoeien wat ik goed kan begrijpen, wees daar dan open over en wees voorzichtig!
     
  7. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.212
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Ik zou sowieso direct hulp inschakelen nu hij nog minderjarig is.
    Ik had ooit ook een vriendin die al vanaf haar 16e harddrugs gebruikte, ze is ondertussen 28 jaar en het gaat nog steeds hetzelfde. Haar ouders hebben nooit ingegrepen (althans niet optijd).
     
  8. jolien 1986

    jolien 1986 Niet meer actief

    Ik zou een afspraak maken bij de huisarts, volgens mij kan en mag hij doorverwijzen.

    Los van afkickkliniek voor je stiefzoon kan je zelf ook om hulp en advies vragen hoe omgaan en dealen met. Ook voor jullie gaat dat niet in de koude kleren zitten.

    Verder zou dat samen met je man (de vader) oppakken, zodat hij ook inzicht krijgt in wat hij er wel aan kan doen.

    Mijn ervaring met drugsverslaafden is dat een vriend van mij door psychose voor de trein is gesprongen en mijn leuke buurjongetje zo van pad af is dat hij begeleid zelfstandig woond, zijn moeder zijn financiën beheerd zodat hij niet weer een misstap maakt....
    Was er maar eerder hulp geweest/ingeschakeld denk ik terug voor deze twee :cry:
     
  9. Antje77

    Antje77 Fanatiek lid

    10 mrt 2009
    4.205
    149
    63
    Zoals hier beschreven, als hij niet geholpen wil worden is het trekken aan een dood paard. Wil hij zelf geholpen worden?
    Er kan eventueel een RM bij de rechter aangevraagd worden (is niet makkelijk om te krijgen). Maar dat betekent alleen gedwongen opname, gedwongen behandeling is niet mogelijk.

    Een gedwongen behandeling is alleen mogelijk bij een PIJ maatregel (plaatsing in een inrichting voor jeugdigen). Dit is een maatregel wat je krijgt bij het plegen van een ernstig delict.
     

Deel Deze Pagina