Nu ons kleintje bijna mee kan op de fiets was in een beetje aan het surfen naar fietszitjes en kwam ik terecht bij fietshelmpjes. Had ik zelf nog helemaal niet aan gedacht. Aan de ene kant denk ik: logisch, die fontanel is nog niet eens dicht, dus dat koppie is hartstikke kwetsbaar. Aan de andere kant: ik zie er nooit iemand mee en is het niet nog weer een veiligheidsproduct voor de overbezorgde ouder? Daarom mijn vraag: gebruiken jullie fietshelmpjes (en welke dan) en tot welke leeftijd ga je daar dan mee door.
Goed om te weten: in heel veel omringende landen is een fietshelm verplicht. Ook goed om te weten: de meeste landen om ons heen zijn niet zo goed ingesteld op fietsers als Nederland. Of je een fietshelmpje wilt gebruiken is helemaal aan jou. De één voelt zich er heel prettig bij, de ander vindt het onzin. Het zal ook afhangen in welke omgeving je fietst misschien. Sommige ouders beginnen er mee in het zitje en anderen juist wanneer het kind zelfstandig gaat fietsen. Zelf gebruiken we geen fietshelmpje en gaan dat waarschijnlijk ook niet doen. Maar betekent dit dat ik de ouders die wel een helmpje gebruiken overbezorgd vind? Nee, dat niet. Nogmaals het is maar waar je je zelf prettig bij voelt. Ik vind dat ik mijn kind het goeie voorbeeld moet geven en als ik bij hem / haar een helmpje op wil, dan zal ik dat ook zelf moeten doen... En dat doe ik dus niet. Laat je vooral inspireren door ondermeer de verhalen hier en kies dan je eigen weg. Waar je ook voor kiest, het is jouw keuze!
ik vind het een beetje overdreven. nu fiets ik ook alleen voor de lol, dus in een rustig tempo. ik kan me wel voorstellen dat als je in de stad woont en alles op de fiets doet (dus tussen het drukke verkeer in) dat je het dan wel doet.
ik vind het een goede overweging van je, ik heb hier ook lang overnagedacht, wij doen het niet. Maar ik denk wel als ze zelf gaat fietsen.
Stijn is nu 3 en krijgt altijd een helmpje op als hij zelf gaat fietsen maar niet als hij bij mij achterop zit.. Zit er wel sterk aan te denken omdat wel te doen want Lisa mag straks ook voorop de fiets en stel je voor dat je valt..
Wij gebruiken wel een fietshelm omdat die in Duitsland voor kinderen tot 10 jaar verplicht is. Maar laatst waren we in NL en toen hebben we het niet gedaan. Was 'm ook vergeten mee te nemen
Ik denk dat je er nooit spijt van kunt krijgen als je je kind wel een fietshelmpje laat dragen. Andersom kan het vrees ik wel.
Hier heeft Lizz wel vaak een helmpje op met fietsen. Niet zozeer uit overbezorgdheid, maar meer met de mening van "waarom niet"
Hoi! Ik heb ook gemerkt dat ik heel weinig kindjes met een helmpje voorop zie zitten. Mijn zoontje is nog de enige die ik gezien heb. Maar wat mijn reden was om het nu al te gaan doen was tweeledig. Ten eerste de veiligheid natuurlijk, hoewel het me meevalt hoe stevig hij en ik op de fiets zitten. Maar ook dat hij er nu al kan wennen. Op deze manier wordt het ook iets wat bij fietsen hoort. Nu trekt hij heel vaak zijn petje tegen de zon van zijn hoofd, maar met zijn helm doet hij dat eigenlijk nooit. Maar zoals ik al schreef, je kindje zit heel stabiel in zo'n zitje. Het is echt je eigen keuze. Groetjes Mariska
Waar zijn ze te koop dan voor zulke kleine koppies? Ik heb ze tot nu toe alleen bij Baby Walz gezien, maar volgens mij heeft mijn meisje zelfs daar nog een te klein hoofdje voor... Ik vind het zelf jammer als het verplicht wordt. Niet lullig bedoeld, maar ik woon in een dorp, amper verkeer en ik fiets voor de lol 10 minuten heen en weerom naar de winkel. Ik heb dan eerlijk gezegd niet zo'n zin in zo'n helm. NL is veel beter ingesteld op fietsers, dus ik fiets bijna steeds op binnenweggetjes of fietspaden (stukje van de weg af). Natuurlijk, overal kan er iets gebeuren, maar het is hier toch wel heel wat anders dan toen we vorig jaar nog in Bonn (Duitsland) woonden. Daar zou ik amper met Julia durven fietsen, überhaubt!
Wij doen ook een helmpje op met fietsen bij haar. Ik vind het een veiliger idee en ze vind het totaal niet vervelend. Ik begrijp eigenlijk niet zo goed waarom je het niet zou doen? Kleine handeling, toch?