Bij mijn laatste IVF heb ik een paar keer 1 'tikje' van 37,5 erbij gedaan . Maar ik had dan ook al 7x ervaring opgedaan met het spuiten van hormonen en had redelijk inzicht in hoe ik reageer, had al met verschillende doses (onder toezicht van arts!) 'geëxperimenteerd', dus nam geen rare risico's. En kreeg trouwens om de drie dagen een fm. Verder dan dat zou ik ook niet durven gaan, hoor! En lijkt me ook onverantwoord.
Wij zitten ondertussen ook al zes jaar in de medische molen dus helaas ook al de nodige ervaring. Na een aantal behandelingen in een ander ziekenhuis zijn we onlangs overgegaan naar een nieuw ziekenhuis. Hier gaat alles veel beter in overleg en is er ook ruimte om zelf met ideeen te komen. Daarnaast ben ik om de kans van slagen te verhogen ook acupunctuur erbij gaan doen. Dit vind ik persoonlijk een betere oplossing dan zelf maar gaan experimenteren. Zoals ik eerder als schreef is het voor een goede bekende van mij bijna helemaal fout afgelopen. Ook zij zat al een hele tijd in de medische molen en was het allemaal zat. Het verradelijke van de hormonen vind ik dat ze je ook behoorlijk in de maling kunnen nemen. Hoe goed je je lichaam ook kent, je weet nooit wat het doet. Opeens kan het toch mis gaan en moet je in het ziekenhuis vechten voor je leven...... Ik zou daarom altijd eerst met het ziekenhuis overleggen en als je er met je arts niet uitkomt naar een ander ziekenhuis gaan voor een second opinion. Iedereen veel succes gewenst!
Ik hoop dat de acupunctuur positief voor je uitpakt. Ik heb ook acupunctuur gedaan bij de 3e poging, maar bij mij heeft het geen positieve invloed gehad. Gelukkig maar dat ieder lichaam anders reageert, wie hopelijk pakt het bij jou beter uit! Wat heftig dat die bekende van je schijnbaar erg slecht heeft gelegen door het spuiten van een hogere dosis. Maar dat zal toch niet gekomen zijn van een klein beetje meer? Ik bedoel; als je al verschillende pogingen achter de rug hebt met hetzelfde resultaat, en je spuit iets meer, lijkt de kans me heel erg klein dat het zo heftig uitpakt?
Overstimulatie kan altijd gebeuren. Het is ook niet zo dat als je twee pogingen dezelfde hoeveelheid spuit dat je dan ook bij alle twee de pogingen hetzelfde aantal eitjes aanmaakt! Dat vind ik dus het gevaar eraan..... Wat die kennis betreft: na de overstimulatie en een rustpauze (haar man wilde hierna niet meer verder) hebben ze in overleg met het ziekenhuis toch nog een poging gewaagd en daaruit (de 6e poging) is een prachtig ventje geboren! Tja, en of de acupunctuur me gaat helpen dat weet ik niet.... maar ja, baat het niet dan schaad het niet....! Fijn weekend allemaal!
Ja dat is waar. Van tevoren kan niemand weten wat er precies gaat gebeuren, ook de arts niet. En over de acupunctuur; ben ik helemaal met je eens, baat het niet, schaadt het niet. Dus gewoon proberen! Er zijn ook vrouwen die er positieve ervaringen mee hebben. Ik zat net nog even terug te lezen en ben helemaal verbaasd Maartje, dat je eens overstimulatie hebt gehad met 25 eenheden. Was dat menopur of wat anders? Is de kans op overstimulatie met het ene middel bijvoorbeeld ook groter dan met het andere? Bijvoorbeeld gonal/puregon of menopur. Of 'doet' bijvoorbeeld 150 eenheden menopur over het algemeen hetzelfde als 150 eenheden puregon of gonal? Wat een vragen allemaal weer
@ Sjaan: ik snap je reactie wel, maar ik denk dat de meeste meiden hier wel over nadenken. Tegelijkertijd is het inderdaad ook moeilijk om de risico's in te schatten, wat het misschien gevaarlijk kan maken als je echt behoorlijk veel meer spuit. Aan de andere kant kan ik me inderdaad ook zo ergeren aan artsen die zich blindelings aan protrocollen houden, omdat dit voor de meerdereheid het beste werkt en totaal geen rekening houden met jou situatie. Even een voorbeeldje: toen ik begon met spuiten moest ik de standaard hoeveelheid van 75eh spuiten, terwijl ik zelf dacht dat dat veel teveel zou zijn voor mij. Dit heb ik toen gezgd en uitgelegd waarom ik dit dacht, maar de arts zei "nee, uit onderzoek blijkt dat we de beste resultaten hebben wanneer we met 75 beginnen". Ik heb toen heel naief het advies opgevolgd met als gevolg 13 eitjes (voor iui en dus poging voorbij). Tja, had toen eigenlijk "I told you so.."willen zeggen (maar zo stoer ben ik natuurlijk weer niet). Dit soort dingen (mijn ideen die achteraf juist bleken werden genegeerd) zijn nog een tweetal keren voorgekomen en sindsdien vaar ik af en toe dus maar een beetje een middenweg tussen het advies en mijn eigen inzicht als ik het idee heb dat de artsen echt blindelings een protocol volgen. Maar ik zou nooit heel veel afwijken, dat ben ik een veel te grote schijterd voor en soms beken ik het dus achteraf toch maar, omdat ik anders bang ben dat ze nooit doorkrijgen hoe mijn lichaam werkt.
Dat was met Puregon, maar dat maakt verder niet echt veel uit. Hoor wel eens dat er vrouwen zijn die met Menopur net wat minder eicellen hebben, maar wel betere kwaliteit eicellen. Maar het zal geen wel of geen overstimulatie veroorzaken De overstimulatie had dus niets met het feit dat ik Puregon ipv Meno gebruikte te maken, maar er mee te maken dat bij MIJ de rem van mn follikeltjes af is. Ik heb slechts eenmaal een overstimulatie (met idd die 25 eenheden) maar heb ook een paar keer met 43 eenheden ook eens niets dan cysten gehad, met 225 eenheden Gonal 9 eicellen, met 300 eenheden Menopur slechts een paar cysten en verder niets, met 300 eenheden Menopur slechts 8 eicellen en met 375 11 eicellen gehad. Wat weer typisch 'de rem is er af' is dat ik na 5 a 6 dagen stimuleren al de punctie heb. Ligt dus niet aan de middelen, maar aan mn gekke lijf Nog ff voor de duidelijkheid: ik wil ook het meer spuiten dan wat de artsen zeggen niet adviseren of aanraden. Ik vind dat de gemiddelde standaard IVF'er precies dokter zijn raad moet opvolgen. Ik met met POF weet na een aantal keren stimuleren wel hoe mijn lichaam ongeveer gaat reageren en in MIJN specifieke geval kon het geen kwaad!!! Maar ik raad dit niet zomaar een ander aan!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Ohja, het acupunctuur verhaal: bij mij ging mn lichaam alleen nog verder naar de klote door acupunctuur. Ik ben er na een maand of 2 dan ook weer mee gestopt.
Nee niet gedaan. Bij de eerste poging (waarvan zwanger) zat ik tegen een overstimulatie aan. Een paar dagen geen puregon en toen pas de punctie toen nog iets van 28 follikels aangeprikt. Volgens mij toen 175 eh. Bij volgende poging voor een tweede kindje (momenteel zwanger van tweeling) spoot ik puregon 100 en een klikje eh. Nog meer als genoeg eitjes maar de bloedwaardes bleven binnen de perken. Durfde echt niet stiekem meer te doen. Ook niet aan gedacht. Puur uit angst om weer (bijnA) een overstimulatie te krijgen en zo deze poging van de baan geveegd werd.
@ Maartje; aha.. moet je nagaan zeg. Jij hebt ook een boel meegemaakt op gebied van hormonen spuiten en het verloop ervan. Pff zeg! Wat ik wel erg jammer vind is dat ik na de 1e poging al aan gaf liever een ander middel en een hogere dosis te gebruiken, maar de arts ging niet akkoord. Niet eens een goede reden, het had gewoon geen zin. Toen ook de 2e poging hetzelfde verliep kaartte ik het weer aan, maar moest me weer aan hun protocol houden. Uiteindelijk mocht ik bij de 3e poging 1 klikje meer spuiten, maar weer niet een ander middel. Al met al vind ik het wel jammer dat ik toen niet net iets meer lef had. Ook uit nieuwschierigheid of het dan positiever had uitgepakt. Want de artsen hielden gewoon hun (standaard?) protocol aan. Achja je doet er niks meer aan. Maar ik begrijp opzich wel dat sommige meiden er uiteindelijk voor kiezen om soms toch net iets meer te spuiten. Hoewel er natuurlijk altijd risico's aan vast zitten.
Ik vind dit wel een interessante discussie. Ik denk dat alle meiden die prikken, hier wel eens aan denken. Bij mij blijft het bij denken! Ik heb de eerste 3 rondes steeds van de hun mogen ophogen omdat het zo langzaam ging. Steeds rond dag 19 de sprong. Ronde 1 gestart met 1 ampul, geëindigd 1,5 ampul. Sprong dag 20 Ronde 2 hele ronde 1,5 ampul. Sprong dag 20 Ronde 3 gestart met 1,5 ampul, geëindigd met 2 ampullen. Sprong dag 18. Deze ronde startte ik zoals gewoonlijk weer met 1,5 menopur (112,5) en nu had ik op dag 10 bij de eerste fm al een foll van 21,5!! Dus nu heb ik de sprong rond dag 12 gehad. Niets veranderd, ik schrok er zelfs van!! Dus ik ga absoluut niet uit mezelf meer prikken. Het is voor iedere arts zoeken naar wat werkt, maar zoals je ziet is er eigenlijk geen standaard voor iedere ronde. Succes allemaal! X
Ik zit in ronde 1 van spuiten en begon met 25eh, nu zit ik op 50eh.. helaas is dit nog niet genoeg, mijn eitjes groeide nog langzamer.. zucht.. ik hoop dus flink omhoog te gaan volgende week...maar zou niet meer durven spuiten..