Ik heb een kindje (6 maand) waarvan iedereen zegt dat hij zich erg stijf houd. Nu vraag ik me af of dit wel normaal is of juist goed?! Doordat hij zich zo stijf houd kan hij al zitten en staan. Als ik hem neerzet blijft hij niet staan als ik hem los laat, maar wel als ik zijn handen vasthoud. Zelfs als ik alleen zijn kraag vast houd. Als ik hem neerzet, blijft hij ook gerust zitten. Hij valt eigenlijk pas om op het moment dat hij iets wil pakken wat buiten zijn bereik ligt. Nu vraag ik me twee dingen af: - zijn er meer mensen bij wie een kindje zich zo stijf houd? - En kan hij al mee op de fiets? Hij zit immers zelf. Als ik hoppelpaardje met hem speel blijft hij ook rechtop zitten. nog meer mensen met stijfhoudende kindjes?
Tja, lastig om zo te beoordelen. Is het echt stijfheid, overstrekking of heeft hij echt sterke spieren? Bij mij zaten beide meiden met 7 maanden zelfstandig in het winkelwagentje, hun spieren waren sterk genoeg dat ze konden zitten. Wat zegt het consultatiebureau erover, heb je het met ze besproken (of het over overstrekking gehad)?
Vind het ook moeilijk oordelen. Mijn meisje van 4 maanden blijft ook staan als ik haar handje of kraagje vast hou. Volgens mij gewoon sterke spieren.
Het CB zegt juist steeds dat hetgoed gaat. Overstrekking lijkt mij ietes anders. Hij is namelijk een erg vrolijk kindje. En bij overstrekking lijkt me dat niet Dus ik ga de fiets stoeltje dan maar van zolder halen!
Kan hij al zelfstandig gaan zitten of zit hij alleen als je hem neerzet? Want dan zou ik absoluut nog niet met hem gaan fietsen, daar is het nekje / lichaam echt nog niet sterk genoeg voor op deze leeftijd... Hier ook een redelijk snel mannetje wat al vanaf een maand of 6 prima kon blijven zitten als ik hem neerzette (deed ik alleen om af en toe uit te proberen), maar pas gaan fietsen, 1,5 maand geleden (bij 8,5 maand dus), toen hij zelfstandig kon gaan zitten... Laat hem vooral lekker veel op zijn buik spelen zodat hij de goede spieren gaat gebruiken om zich verder te ontwikkelen, tijgeren, zelf zitten, zich optrekken... Hij gaat de dingen doen op het moment dat hij er aan toe is!
Ik zou nog niet met hem gaan fietsen!! Is echt te vroeg. Ze moeten echt zelfstandig gaan zitten voordat je mag fietsen. Wees er echt voorzichtig me, ik heb een keer gehoord dat mensen te vroeg gingen fietsen en dat kindje heeft zijn nekje gebroken tijdens het fietsen. En die mensen dachten dat het lekker in slaap was gevallen.
Precies, aan dat verhaal moet ik ook steeds denken... Op de fiets heb je allemaal onverwachte hobbels en is je kindje écht nog te klein voor om deze op te vangen. Laat je kindje inderdaad lekker op z'n buik spelen en zo verder ontwikkelen. Het belangrijkste is dat hij zelf kan gaan zitten, dus niet dat je hem neer zet! Die stijfheid vind ik een beetje lastig beoordelen op deze manier...