Hallo allemaal, Nu 25 weken zwanger van onze tweede zoon. En dat gaat allemaal voorspoedig gelukkig. Tijdens de keizersnede van onze zoon kwam ik erachter dat ik een uterus unicornis heb. Wat betekent “halve baarmoeder” Mijn baarmoeder is heel klein omdat het maar de helft zo groot is als een gewone baarmoeder. Daarnaast mis ik een eileider een eierstok en een nier. Allen aan mijn linkerzijde. Tijdens de zwangerschap waren er wel wat aanwijzingen (nierstuwing, stuitligging) maar we wisten toen nog van niets. Zoon is geboren met 39+0 en was nog niet ingedaald niets. Geen voorweeën , geen harde buiken. Was volgens gyn gewoon blijven zitten tot 42 weken zonder ingrijpen waarschijnlijk. Vrij uitzonderlijk want vrouwen met deze aandoening hebben vaak te maken met vroegeboortes en miskramen (heb ik er wel 4 van gehad) Hoe ik ga bevallen wordt nog bekeken. Ik mag opnieuw voor ks kiezen. De kans dat het een stuitligger wordt is groot. Dan wordt het sowiezo een ks. Inleiden willen ze niet ivm een kans op een baarmoederruptuur. Als hij zelf te vroeg komt en ligt niet in stuit dan mag het evt op de natuurlijke manier. Ik ben nu eigenlijk op zoek naar ervaringen van vrouwen met dezelfde aandoening in hun zwangerschap. Hoe ging dat bij jou? Hoe was de opvolging tijdens je zwangerschap? Is kindje te vroeg geboren? Ik heb het hier geloof ik ooit eens eerder gevraagd maar er zijn weinig vrouwen met deze aandoening. Ik heb begrepen dat het van alle baarmoederafwijkingen de meest zeldzame is.
Hoi! Ik heb ook een afwijkende baarmoeder. Bij mij niet helemaal een unicornis (werd eerst wel gedacht) maar een soort tussenvorm: kleiner dan normaal, linkerkant en linkereileider zit er wel maar is kleiner en onderontwikkeld. Ik heb wel 2 nieren (MRI gehad om dat te checken omdat dat vaak samen gaat.) Ik kwam er pas achter toen ik na een buitenbaarmoederlijke zwangerschap niet meer opnieuw zwanger werd. Bij de bbz is mijn rechter eileider gescheurd en verwijderd en pas later bleek dat mijn linker eileider dus onderontwikkeld is en niet functioneert. Voor de bbz heb ik echter wel mijn dochter gekregen en achteraf vielen daar ook wel wat puzzelstukjes op hun plek. Ze lag de hele zwangerschap in stuit, wel gelukt om met een uitwendige versie te draaien. (Mag eigenlijk niet met een afwijkende baarmoeder maar dat wisten we dus niet.) Ook is ze als randprematuur geboren met 37+1 en was ze klein en licht (2570 gr en 47 cm). Ben wel vaginaal bevallen. Toen we erachter kwamen dat mijn baarmoeder afwijkend is, was ik wel heel blij dat ik al een keer zwanger was geweest en bevallen. Wist dus dat dat wel kon. Maar spontaan zwanger worden zonder goede eileiders gaat niet, dus ben daarna met ivf opnieuw zwanger geworden. Vond die tweede zwangerschap soms wel een beetje spannend, ik was nu veel meer gespitst op mogelijke vroeggeboorte. Heb ook heel veel harde buiken en voorweeen gehad, bij 35 weken een keer gedacht dat het echt ging beginnen. Maar uiteindelijk bleef ie zitten tot 38+5. Hij heeft ook een deel vd tijd in stuit gelegen. Vond ik ook wel spannend, want de vraag was nog maar of ik opnieuw een versie zou mogen. Maar uiteindelijk draaide hij bij 33 weken zelf naar hoofdligging. En hij was wat groter dan zn zus: 3180 gr en 50 cm, nog steeds wel kleiner dan gemiddeld. En dus weer vaginaal bevallen. Zelfs thuis in bad. Er was in de zwangerschap trouwens wel wat onduidelijkheid over of ik extra controles zou moeten en evt bij de gynaecoloog zou moeten. Ik wilde dat zelf liever niet. Ik ben zelf verloskundige en weet dat de gyn niks extra's kan doen en ik wilde graag bij mijn collega's blijven. Omdat mijn eerste zwangerschap vrijwel probleemloos was mocht dat ook. Heb wel een extra groeiecho gehad. Wij gaan binnenkort starten met IVF voor een derde kindje. Ik denk dat ik het nu wat minder spannend vind, geloof wel dat een derde ook gewoon op tijd zal komen.
Spannend voor jou lijkt me, deze zwangerschap! En de vorige keer een keizersnede speelt natuurlijk ook mee qua risico's. Ik hoop voor je dat alles voorspoedig gaat en het vaginaal lukt.
Hier een uterus didelphys, 2 halve baarmoeders met een eigen baarmoedermond. Mijn 1e zoon is geboren met 40 weken en 5 dagen, na een lange bevalling van meer dan 36 uur uiteindelijk met een spoed KS gehaald omdat beide baarmoedermonden gingen ontsluiten en ik geen 10 cm haalde met de juiste baarmoeder. Hij was 2780 gram, dus wel klein voor die termijn. Mijn 2e zoontje werd direct met een KS gehaald, met 38,5 weken. Hij woog precies 2780 gram, net als mijn oudste. Zijn beentjes zijn altijd heel kort geweest, die hadden gewoon geen ruimte om te groeien. Nu is het helemaal bijgetrokken. Ik heb nooit geen gekke dingen gehad in de zwangerschappen, terwijl we rekening moesten houden met vroeggeboortes etc. Nu ben ik zwanger van de 3e en gaat het heel anders, ik heb bloedingen vanaf week 10 en dat maakt me heel onzeker. Ze zagen dat de placenta volledig over mijn baarmoedermond ligt en dat dat dus bloedingen geeft, elke ochtend als ik opsta heb ik bruinverlies, soms ook met stolsels. Maandag mag ik weer voor controle. Tot nu toe gaat alles wel goed met de kleine.
Ik heb zelf ook een Uterus Didelphys en ben twee keer te vroeg bevallen. 1 keer met 31.3 en de tweede keer precies met 31 weken. Beide keren vaginaal en de laatste keer zelf in een stuitligging. Nu ben ik onverwachts zwanger van de derde en zal het weer spannend gaan worden. Beide zwangerschappen liep ik bij de gynaecoloog. Tijdens mijn 1e zwangerschap had ik met 24 weken al een verkorte baarmoederhals en ben ik op dat termijn een aantal dagen opgenomen geweest in het LUMC. Uiteindelijk met 31.3 weken bevallen, met 28 weken longrijping gehad. Tweede zwangerschap braken de vliezen met 30.6 en ben ik een dag later bevallen. Ondanks dat mijn zoon en dochter zo vroeg zijn geboren mochten ze na 4,5 week naar huis en doen ze het super. Ik zou heel graag willen dat dit kindje langer blijft zitten maar ik denk helaas niet dat het er in zit. Voor jullie is het ook erg spannend. Met mijn eerste zwangerschap heb ik wel een aantal bloedingen gehad maar dat hield wel op na 13 weken. Ik hoop dat de bloedingen snel stoppen en dat de zwangerschap voorspoedig mag verlopen. Ik ga duimen!
jeetje dat lijkt me ook wat. Erachter komen dat je niet meer op een normale zwanger kan worden omdat je eileider is gescheurd en je geen normale tweede hebt. succes met IVF. Ik hoop dat alles voorspoedig gaat
waarschijnlijk gaat het vaginaal niet lukken. Vandaag controle en ligt in stuit. Nu is meestal nog niet zorgwekkend met 25 weken naar ik merk al een paar weken dat hij niet echt meer draait en ze verwachten dat hij zo blijft liggen ivm afwijking en laagliggende placenta. Dan wordt het wel een keizersnede. Maar goed daar was ik altijd al op ingesteld.
jeetje wat eng. Mijn placenta ligt ook laag maar bij de 20 weken konden ze niet precies zien hoe laag. Bij 30 weken een liggingsecho placenta. Ik heb geen bloedverlies. Ik hoop dat je placenta nog gaat optrekken. Spannend altijd dit soort dingen
Zeker spannend! Mag maandag weer naar het ZH. Bloedverlies is per dag anders, ene nacht wel, andere niet... onzeker allemaal. Overdag helemaal niets.
Hier met tussenschotje, R lag altijd aan de linkerkant van mijn baarmoeder met zijn billen na beneden. Placenta helemaal bovenin. En heb stuit bevalling gehad. ( R was al in de buik overleden dus niet tijdens de bevalling )
Ja, dat klinkt wel logisch. Jammer dat vaginaal er waarschijnlijk niet in zit, maar ach, als je daar al rekening mee hield is een keizersnede ook ok. Ik hoop voor je dat ie wel netjes tot minimaal 37 weken blijft zitten
Hier ook een uterus unicornis. Na de tweede zwangerschap erachter gekomen. Mijn eerste lag in stuit, versie gehad en bevallen bij 41 weken. Achteraf gezien weet ik niet hoe veilig een versie eigenlijk is bij een uterus unicornis. De tweede lag weer in stuit en een versie kon niet vanwege een dubbele placenta. Stuitbevalling bij 40 weken gehad wat bijna verkeerd is afgelopen, dochter heeft 3 weken op de NICU gelegen, is helemaal goed gekomen. De gyn vermoedde een tussenschot of afwijking en raadde bij verdere kinderwens een hysterescopie aan. Daar zagen ze een halve baarmoeder en 1 eierstok en eileider. Wel 2 nieren gezien. Derde heeft heel eventjes in stuit gelegen. Bevallen bij 39 weken in hoofdligging. Vierde heeft niet in stuitligging gelegen en is geboren bij 39 weken. Ben erg dankbaar dat ik 4 kinderen er mee heb mogen krijgen en geen miskramen of vroeggeboortes heb gehad. Wat ik merkte zijn de stuitliggingen, weeenzwakte tijdens de bevalling en een moeilijk loslatende placenta met ruim bloedverlies. Heb bij 3 van de 4 bevallingen een nacurettage gehad ivm placentarest. Ook zijn het zware bevallingen geweest, ze begonnen wel altijd spontaan, maar moest altijd op het laatst aan de weeen opwekkers. Ze gingen wel steeds iets sneller, net alsof m’n baarmoeder het na elke zwangerschap het beter “snapte” of zo. Ik heb trouwens juist erg veel harde buiken gehad en ook al heel vroeg in de zwangerschap. Heel veel succes nog met de zwangerschap en straks met de bevalling!
Ik had een groot septum in mn baarmoeder wat verwijderd is na 3 mk waarvan 2 met baarmoederinfectie. Heb aan de ok een hartvormige baarmoeder overgehouden. Hierna nog een ma gehad en daarna is na een vrijwel probleemloze zwangerschap en bevalling mn dochtertje geboren. Risico's van vroeggeboorte, vastzittende placenta, baarmoederruptuur, fluxus etc allemaal uitgebleven. Nu bij de 2e hoop ik thuis te morgen bevallen