Geen pinda's eten bij hooikoorts??

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door maria80, 27 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. maria80

maria80 Fanatiek lid

18 aug 2009
    1.979
    136
    63
    Hallo allemaal,

Even een vraagje; ik las laatst ergens, dat als je zelf allergisch bent voor huisstofmijt, hooikoorts of astma hebt, dat je dan geen pinda's moet eten ivm een pinda-allergie bij het kindje. Nu heb ik geen astma, maar de rest wel! Ik heb dit echter maar in 1 boek gelezen en kan er verder niets over vinden. Wie heeft hier meer informatie over??

Alvast bedankt, groetjes!

2. Ladyhelga

Ladyhelga Actief lid

2 jul 2009
    131
    0
    0
    NULL
    NULL
    *leest mee* :D

3. Seth

Seth Niet meer actief

heb er vorige zwangerschap wel artikelen over gelezen, dat je baby allergisch kan worden ervoor als je veel pinda's eet....
    ik ga eens even zoeken...

4. Seth

Seth Niet meer actief

5. Bri

Bri Niet meer actief

Géén pinda's eten in zwangerschap vind ik wat ver gaan. Maar goed: feit is wel dat als je zelf een allergie hebt, zoals genoemd, je kindje sowieso een verhoogde kans op allergiën heeft. En pinda-allergie is een van de meest voorkomende allergiën bij kleine kinderen.
    Ik heb zelf diverse allergiën (hooikoorts, honden, noten - maar geen pinda's) en heb tijdens m'n zwangerschap en de borstvoeding wel wat pinda's gegeten. Waar ik wel heel voorzichtig mee ben, is het introduceren van pinda's en noten bij m'n kleine jongen. Ik wil dat hij die dingen voor z'n 2e (en liefst nog 2,5 jaar) niet te eten krijgt, om de kans te minimaliseren dat die introductie fout zal gaan.

Dan nog hoor.... bij mij openbaarde m'n notenallergie zich pas toen ik 20 was. Dus het zegt allemaal niet alles. Maar vooral bij kleine kinderen kunnen die allergiën enorm heftig worden, dus liever te voorzichtig dan dat ik er spijt van krijg.

6. Bri

Bri Niet meer actief

Ik lees trouwens net even de link van trotsemoeders.nl. Misschien is het onderzoek wel goed gedaan, maar het artikel is erg slordig. Een pinda is namelijk geen noot, en je kunt best allergisch zijn voor het een, maar niet voor het ander. Zij gebruiken die termen dwars door elkaar, terwijl het niet hetzelfde is.

7. Seth

Seth Niet meer actief

ik had maar een willekeurig link gekopieerd...
    op de site van het astmafonds staat het bijvoorbeeld ook....

Ach... net zoals met alles... neem ik maar het zekere voor het onzekere.. en doe ik het ook maar met mate.....;)

8. maria80

maria80 Fanatiek lid

18 aug 2009
    1.979
    136
    63
    Heey,
    dank voor jullie reacties! We gaan toch maar een beetje opletten (deed ik al hoor). Allergie bij zo'n kleintje lijkt mij ook niet alles.
    Succes allemaal, liefs van ons!

9. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.829
    19.166
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Het lijkt mij nogal mee te vallen; lees het volledige artikel op Zwangere om niets bang gemaakt voor risico’s pindakaas - Trouw

"
    Dan punt drie: dit was een observerend onderzoek, en daarin kunnen vele factoren vertekenend werken. Wie echt een verband tussen pindakaas en astma wil bewijzen, moet twee identieke groepen moeders vergelijken, waarbij de ene wel en de andere geen pindakaas krijgt. Het huidige onderzoek maakt ons zacht gezegd weinig wijzer.
    Twee Britse commentatoren halen in het tijdschrift iets feller uit dan Van Schayck. Volgens hen hebben de onderzoekers zóveel variabelen aan elkaar proberen te koppelen dat er alleen al op basis van het toeval iets uit moest rollen. Net als bij een grote tombola: altijd prijs."

"
    In Groot-Brittannië heeft de overheid al in 1998 een pindawaarschuwing voor zwangeren afgegeven. Niet vanwege astma, maar vanwege de gevreesde kans op pinda-allergieën bij het kind. Nederland is nooit in die paniek meegegaan. Hier oordeelde een commissie van de Gezondheidsraad, met daarin Van Schayck, dat het wetenschappelijk bewijs te mager was.
    Ook in Groot-Brittannië krabben ze zich inmiddels achter de oren: sinds de waarschuwing daar is het aantal kinderen met een pinda-allergie eerder gestegen dan gedaald. Baby’s krijgen nu immers niet meer de kans om aan de nootjes te wennen"

10. Mamanama

Mamanama Fanatiek lid

10 apr 2009
    4.080
    65
    48
    Zoetermeer
    Hier ook huisstofmijtallergie en hooikoorts, maar niet voor noten e.d. en ook gen astma. Ik heb het wel gegeten en geen allergisch kind gerkregen. Eet het nu ook en geef bv, we zien het wel...
    Volgens mij heeft het een niet veel te maken met het ander.....
    Aan huisstofmijtallergie en hooikoorts doe je uberhaupt weinig, bv en hypoallergene voeding gaat vooral over koemelkallergie e.d.

Deel Deze Pagina