Stikangst...

Discussie in 'Voeding' gestart door MinnieJ, 29 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MinnieJ

MinnieJ Niet meer actief

Wat is dit voor een reactie?! Grow over it?!?

Vind je dit normaal om zo te reageren?

Pfff, en met mijn zoontje komt het heus goed hoor, ik maak me eerder zorgen om die van jou

2. Aszz

Aszz Niet meer actief

Je wordt er alleen maar op gewezen dat Liga plakkerige rotzooi is waar een kind zich makkelijker in kan verslikken dan een korstje of een gewoon biscuitje.
    Jij gaat meteen in de verdediging, tsjah, zelf weten dan.
    Maar als je er zo bang voor bent, ga dan zelf eens een liga eten.
    Ik krijg die krengen zelfs amper weg.

3. MinnieJ

MinnieJ Niet meer actief

Joh die liga's zijn voor baby's vanaf 6 maanden, dat staat op de verpakking.

Ik kan me echt niet voorstellen dat liga iets op de markt brengt voor baby's waar ze makkelijk in kunnen stikken. Dat kunnen ze zich echt niet permiteren. En als er al iets mis is gegaan dan hebben ze dus blijkbaar meteen de samenstelling aangepast en dekken ze zichzelf nog extra in door dit op de verpakking te vermelden.

Wie weet is er ooit ook een kind in brood gestikt of een soepstengel, heb je daarop gezocht?

4. fafje

fafje Niet meer actief

minnie, het gaat er om dat in feite liga of een koekje het kauwen niet ehct bevordert....zoals je zelf zegt...het smelt heel snel..

jij bent bang voro harde dingen die in de luchtpijp komen...nou er stinken meer kindjes in vloeibaar voedsel dan stukken....dat kan juist in de luchtpijp komen...en dat krijg je met "plakkerige " dingen zoals BIJV liga...

dus als je je angst wilt overwinnen zullen je echt harde dingne moeten geven, waar je kindje iets meer moeite voor moet doen dan alleen wat speeksel toevoegen...

je krijgt alleen maar advies, en je hoeft niet gelijk mensne te beledigen..

5. MinnieJ

MinnieJ Niet meer actief

alleen omdat ik een mening heb beledig ik mensen...apart

6. fafje

fafje Niet meer actief

ik zou dit wel beledigend vinden...wnat zij wenst jou gewoon dat je kindje maar een goede eter mag worden!

7. MinnieJ

MinnieJ Niet meer actief

En het is niet beledigend wat zij zegt?!? En dat alleen omdat ik het niet eens was over de liga..

Ik ga hier verder niet meer mijn energie in steken, ik heb wel betere dingen te doen.

Blijkbaar zijn jullie hier op zoek om even een potje te zeiken ipv constructief te zijn en te helpen

8. Linnie1985

Linnie1985 Fanatiek lid

17 mrt 2010
    3.406
    0
    0
    NULL
    Gouda
    Toen wij begonnen met bijvoeding (rapley), heb ik op youtube de heimlich voor babies opgezocht en bekeken. Ik hoopte natuurlijk dat ik het niet zou hoeven te gebruiken, maar vond het wel handig als ik wist wat ik moest doen als het wel gebeurde.

In het begin vond ik het ook wel spannend. Als ze bijv. opeens een stuk gestoomde wortel omhoog kokte. Maar ik heb het haar altijd zelf op laten lossen, het ging vanzelf goed. Nu verslikt ze zich bijna nergens meer in.

Ik heb me trouwens ook ingelezen in het kokhalsreflex, hoe dat werkt bij een kind. Als je je er een beetje in verdiept zal je ook sneller vertrouwen krijgen. Het is allemaal een heel natuurlijk proces.

Liga's e.d. heb ik nooit gegeven. Mijn voorkeur gaat ook uit naar rijstewafels e.d. Ik koop eigenlijk geen speciale baby producten, dl eet gewoon wat wij ook eten.

9. fafje

fafje Niet meer actief

nou sorry hoor, waar gaat dit over..

niemand kraakt jou af hoor, alleen de liga en wat voo effect het kan hebben..maargoed succes ermee!

10. Aszz

Aszz Niet meer actief

Tuurlijk meid, dan vooral lekker zelf uitzoeken.

Er wordt een tip gegeven wb een Liga. Als jij dat niet wil geloven, helemaal prima.

11. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Hier ook altijd stukken gegeven, nooit bang geweest eigenlijk dat ze er in zou stikken. Liga is hier nog nooit in huis geweest (voor mijn dochter dan). Had ook rijstwafeltjes en/ of soepstengels..
    Nu krijgt ze wel eens een cracotte volkoren!

Wat betreft stukjes: in de 12 maanden potjes zitten inderdaad vaak 3 erwten en wat rijstkorrels of zo als 'stukjes', dat vind ik ook geen stukken in eten.
    Hier worden bijv de erwtjes een voor een met de duim en wijsvinger opgepakt en in de mond gestopt (duurt natuurlijk wel érg lang, haha!), het vlees aan het vorkje geprikt en in de mond gestopt (soms weer een keer eruit gehaald en weer teruggestopt, zo proeft en probeert ze ook)
    Ben er ook van overtuigd dat een kindje het zelf het beste leert door ze een stuk in de hand te geven (van wat dan ook) en het zo op te laten eten.

Als het stuk wat in de mond gaat te groot is werkt ze het er zelf weer uit en steekt het er vervolgens weer in!
    Hoe vaker je ziet dat het goed gaat, hoe meer vertrouwen je zelf ook krijgt. Dat opzoeken van die Heimlich en zo, is misschien niet eens zo'n slecht plan als dat je angst is... Hetzelfde als informatie lezen over de kokhalsreflex.
    Kennis verminderd vaak je angst!

12. MinnieJ

MinnieJ Niet meer actief

Dank je voor de info ik zal eens wat meer gaan lezen over het kokhalsreflex van een baby, Heimlich ken ik en heb ik al wat over gelezen en ik ga als we eenmaal in ons nieuwe huis zitten en ik wat meer tijd heb beginnen met de EHBO cursus voor kinderen, ik heb me al ingeschreven.

Ik moet het maar gewoon langzaam opbouwen en dan zal het vertrouwen vanzelf wel groeien.

13. Mayon

Mayon Niet meer actief

Ik snap je angst wel. bij koek en brood niet zo maar vooral bij fruit. En ze is ook echt een paar keer bijna in appel gestikt. Zij verslikt zich heel snel, deed ze als baby al in de melk. Het gaat steeds beter maar het belangrijkste is wel dat ik mijn destijds tweejarige broertje bíjna heb zien stikken in een mentos. (!) Hij werd blauw en slap mn vader hield m boven de gootsteen terwjl mn moeder 112 belde. Op laatst mn vader met de vinger erin, nooit doen maar wat moet je.. schoot ie los en kwam in zn mond.. Ah ik als 11jarige vergeet het nooooit meer!

14. Linnie1985

Linnie1985 Fanatiek lid

17 mrt 2010
    3.406
    0
    0
    NULL
    Gouda
    Dat klinkt erg naar... :( Mentos is ook rotsnoep.
    Als je bang bent voor stikken (let op, er zit een groot verschil in stikken of verslikken!), zou ik geen appel geven. Maar beginnen met lekker zacht fruit. Meloen, mango, zachte peer, e.d.
    Appel gaf ik in het begin stoomt. Maar wij eten weinig appel, er is veel te veel ander lekkerder fruit (vind ik:p).

15. Mayon

Mayon Niet meer actief

Ja Linnie hier ook echt geen mentos oid voor kids!

je hebt gelijk, maar veel verslikken vind ik toch riskant, want als je dan toevallig een stukje appel in je mond hebt kan het mooi klem gaan zitten, met als resultaat stikken!!

ppel vind ik nog steeds eng maar de rest gaat nu natuurlijk prima.

16. MinnieJ

MinnieJ Niet meer actief

Ja het is eng met die hardere dingen vind ik, omdat die dus echt klem kunnen gaan zitten.

Vanavond verslikte hij zich even in de rijstewafel maar gelukkig kwam het goed :) Ik schrok wel even toen ik hem dat enge geluid hoorde maken...ik zie het elke keer zo voor me dat het misgaat en dan word ik van de gedachte al wanhopig, stel dat ik de heimlich methode probeer, heb al aardig wat filmpjes bekeken maar dat zegt niet dat ik het ook goed zal doen of dat het resultaat zal hebben, en als je dan 112 belt dan zijn ze toch al lang te laat als er alweer 5 min voorbij zijn gegaan tegen de tijd dat ze er zijn...

17. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Kindje uit de stoel en over je arm gooien is bij een heftige verslik vaak al genoeg hoor... Ter geruststelling. Verreweg de meeste keren krijgen ze het zelf prima omhoog ( Zolang er geluid is, krijgen ze lucht. Als ze stil worden, dan is het foute boel! )

Heb zelf 1x mn dochter uit de stoel moeten halen omdat 't niet goed ging... Aardappelpuree... Ze kreeg het niet weggewerkt. Uit de stoel, voorover over mn arm gegooid en toen spuugde ze de hele boel uit.

18. MinnieJ

MinnieJ Niet meer actief

dat is inderdaad ook zo denk ik...mijn broer die stikte een tijdje geleden bijna in een stuk pizza (hard stukje), maar na een paar keer op zijn rug te kloppen kwam het los..

19. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Fijn dat je je al wat zekerder voelt. Wat betreft de liga moet je natuurlijk je eigen keuzes maken. Ik denk dat je in dit topic al veel tips e.d. hebt gekregen. Gaat vats helemaal goedkomen ;)

Deel Deze Pagina