opvolgmelk vs koemelk

Discussie in 'Voeding' gestart door karin123, 26 jun 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. karin123

karin123 Lid

21 feb 2012
    16
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi allemaal,

Ik lees overal dat iedereen na het geven van borstvoeding overstapt op opvolgmelk. Waarom is dat?
    Ik heb als baby tot 6 maanden borstvoeding gehad en daarna zijn mijn ouders overgestapt naar koemelk.
    Ik (en mijn broers en zus) hebben dus nooit opvolgmelk gehad.
    Wij hebben hier nooit problemen mee gehad, zijn gezond en hebben geen allergien o.i.d.
    Ik ben van plan mijn dochter ook op deze manier groot te brengen, maar waarom hoor ik niemand anders die dit ook op deze manier doet?
    De koemelk is vast niet anders dan 25 jaar geleden, toch?

Ben heel benieuwd naar de reacties.

2. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Ivm vitamines en mineralen die in koemelk niet en in opvolgmelk (en borstvoeding) wel zitten, en de hoeveelheid zout in koemelk die schadelijk kan zijn voor de nieren van je kindje.

3. steenbokje83

steenbokje83 Bekend lid

20 jun 2011
    589
    0
    0
    West-Vlaanderen
    Dit dus. Vanaf een jaar kan het wel.

Maar als je al bv geeft, waarom zou je per se na 6 maanden stoppen? Ga dan door tot een jaar, dan hoef je helemaal niet te beginnen met opvolgmelk. Tenzij je echt moet stoppen, voor medicijnen oid natuurlijk.

4. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Dat dus..

Voorbeeld: Baby's krijgen uit de buik een voorraad ijzer mee, dit raakt rond de 6 maanden op, en moeten ze het op een andere manier binnen krijgen. Dit ijzer zit wel in opvolgmelk (en bv), en niet/nauwelijks in koemelk. Koemelk remt de opname van ijzer zelfs..

5. karin123

karin123 Lid

21 feb 2012
    16
    0
    0
    NULL
    NULL
    waarom was het rond de tijd dat ik een baby was(25 jaar geleden) dan wel normaal om op koemelk over tee gaan?
    En ijzer haalt ze toch ook wel uit groente?

6. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Meid als jij koemelk wil geven dan geef je dat toch :) Tegenwoordig is de wetenschap toch een stukkie verder maar hee, jouw kind jouw beslissing :)
    Overigens was het toen ook niet normaal, ik heb ook gewoon opvolgmelk gehad volgens mij.

7. henriette

henriette Actief lid

12 okt 2010
    244
    1
    18
    NULL
    NULL
    Me moeder gaf mij voreger ook gewoon opvolg melk tot me eerste jaar dat is 28 jaar geleden. Daarna is ze over gegaan op de gewone melk. In opvolg melk zitten meer vitamanines en dergelijk. Dus wat beter. Ben bij mijn dochter ook begonnen met gewone melk.

8. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Ik kreeg toendertijd (30jr geleden poeh) ook gewoon opvolgmelk, dus het is niet dat het er toen niet was of zo!
    Sluit me aan bij de voorgangers: vanwege de vitamines en mineralen etc die wél in opvolgmelk zitten en niet in gewone koemelk. Plus dat de hoeveelheid zout in koemelk niet goed is voor baby's onder het jaar...

Maar ieder z'n keus...
    Er zijn wel meer dingen veranderd de afgelopen 25 jaar, omdat ze betere en meer inzichten hebben gekregen in die afgelopen 25 jaar.

9. adi

adi Niet meer actief

Dat zou ik aan je moeder vragen.

Ik ben 31 en heb tot 1 jaar ook bv en opvolgmelk gehad.

Maar ik had als kind geen autostoeltje of maxicosi. En zou toch echt niet aan moeten denken om mijn kind anno 2012 los in de auto te vervoeren.

10. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Opvolgmelk IS koemelk, en daarom remt opvolgmelk ook de opname van ijzer. Daarom zit er een enorme lading ijzer in kunstvoeding van een soort die moeilijk opneembaar is en daarom lang in de darmen blijft. Veel ijzer in de darmen geeft weer een omgeving waarin verkeerde darmbacteriën harder groeien. Dat is eigenlijk belangrijker dan het eiwitten- en zoutenverhaal. Daarom zit je met opvolgmelk ook met maxima.

Je hoeft trouwens echt niet tot een jaar te wachten met koemelk. Vanaf 6 maanden mag aangezuurde zuivel, zoals yoghurt en kwark (wel volle nemen) en vanaf 9 maanden kun je beginnen met koemelk, eerst wel aanlengen met water of thee i.v.m. dat eiwitten- en zoutengedoe.

Opvolgmelk heeft t.o.v. koemelk heel wat minder 'extra' dan mensen geloven. Het dierlijke vet erin is vervangen door plantaardig vet, de eiwitten zijn iets gemodificeerd, het suikergehalte is hoger en ze hebben er wat vitamine in gestopt (die ook in koemelk zitten, en die je toch al los moet geven).

Moraal van dit verhaal...als je toch al 6 maanden bv geeft, geef dan gewoon nog wat langer, dan heb je met dat hele kv-gedoe niet te maken.

11. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    De belangrijkste reden is dat teveel mensen reclame geloven.

12. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Ik vind dat nogal een lijstje verschillen DM. En het gaat hier niet over bv maar over kv vs koemelk, en dat is gewoon niet geschikt voor zo'n jong kindje. Dat extra ijzer is gewoon nodig, net als die vitamines. Je doet je kindje te kort als je te vroeg met koemelk start en neemt een risico ivm de zouten op langere termijn. Ik vind je reactie over reclames nogal irritant, alsof niemand hier (incl dietisten) logisch kan nadenken. Wat een onzin.

13. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Het verschil tussen koemelk en opvolgmelk IS gewoon veel minder groot dan ze ons laten geloven! En i.v.m. de verdraagzaamheid van de eiwitten kun je niet aangezuurde zuivel beter later geven.

Het advies is bijgesteld: je moet je kind altijd vitamines geven of je nou borst of kunstvoeding geeft, en daardoor hebben die extra toegevoegde vitamines weinig nut.
    Belangrijkste is dat een kind goed en gevarieerd eet...dan heeft het die toegevoegde, moeilijk opneembare ijzer veel minder nodig.

En TO had het hier over opvolgmelk na borstvoeding. Als je gewoon lang genoeg borstvoeding geeft heb je die hele opvolgtoestanden niet nodig. Voor het ijzer is het beter, het ijzer in moedermelk wordt 6 keer zo goed opgenomen als uit kv. En moedermelk bevat ook stoffen die het lichaam van een baby helpen dit soort dingen efficienter uit de vaste voeding te halen (terwijl koemelk en dus ook opvolgmelk dat juist belemmert).

En ik heb een hele serie boeken van de opleiding voor dietisten in huis...die hele opleiding wordt zo vet gesponsord door Nutricia dat ik ernstige twijfels heb over de kwaliteit van de adviezen van Nederlandse dietisten.

Deel Deze Pagina