stilte

Discussie in 'De lounge' gestart door Nipa18, 4 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    het is ook vakantie he.

2. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

Ja was zeker wel de bedoeling maar peuterdochter zat steeds nee nee nee nee en wij maar stil gebaren en zij mama papa arun hihih.

Dus nee we hebben het maar een beetje over geslagen volgendjaar weer een moment en hoop dan dat ze snapt dat ze even haar mondje moet houden.

Wij konden naamelijk onze lach niet meer in houden.

Maar ik heb zeker respect voor dodenherdenking net nog sinderslist gekeken net z.n tratie aan het woorden. :(

3. Feetjes

Feetjes Fanatiek lid

20 aug 2010
    1.298
    18
    38
    Ik werd vroeger al naar binnen geroepen voor de dodenherdenking als ik buiten aan het spelen was. Mijn ouders maakten er geen dramatisch geheel ofzo van, maar vonden wel dat ik die twee minuten ook stil moest zijn, met uitleg waarom uiteraard. Het heeft ervoor gezorgd dat ik me als kind al besefte dat je dankbaar moet zijn voor je vrijheid. Ik ga dat ook zeker bij mijn kinderen zo doen.

Dus ja, ik vind het heel belangrijk om er bij stil te staan.

4. Feetjes

Feetjes Fanatiek lid

20 aug 2010
    1.298
    18
    38
    Helemaal mee eens, kleine moeite.

5. Naomi1971

Naomi1971 Bekend lid

21 okt 2010
    740
    0
    16
    woonbegeleidster gehandicaptenzorg
    home sweet home
    Ik ben ook 2 minuten stil geweest ondanks dat ik moest werken. (gehandicaptenzorg). Heb bewoners met een kop koffie op de bank gezet en de dodenherdenking op tv gezet, gelukkig waren ze stil zodat ik ook even stil kon staan bij alle slachtoffers.

6. marilouise

marilouise Niet meer actief

wij zijn hier ook altijd 2 minuten stil vinden het niet meer dan normaal eigenlijk,
    waar ik me aan kapot heb geergerd dat onze buren exact om 8 uur mensen gingen uitzwaaien uitgebreid roepend doeidoeidoei midden op straat was niet de enige die zich eraan ergerde,

het ergste staat hier los van vervolgens is de buurman tot vanacht half 2 aan het timmeren geweest continue iemand heeft de politie gebeld nadat er een hoop geschreeuw was geweest al rond half 12 op straat nadat mensen gingen vragen of hij misschien kon stoppen.

7. mutsie79

mutsie79 Fanatiek lid

6 sep 2007
    2.567
    221
    63
    Hier ook stil....
    Mijn gedachten gaan uit naar de slachtoffers van deze oorlog, op welke manier dan ook.
    Wij leven in vrijheid en dat is voor ons ''normaal'', maar het kan ook anders.
    Natuurlijk sta ik er vaker bij stil en lees ook af en toe boeken over de oorlog en ben er dan in gedachten ook mee bezig en niet alleen deze 2 minuten op 4 mei, maar ik vind dat ik door op 4 mei stil te zijn een mooi gebaar omdat er zoveel mensen tegelijkertijd aan de slachtoffers denken, het is een eerbetoon en respect.
    Opdat wij nooit vergeten.....

8. mama van Marit

mama van Marit Niet meer actief

Wat is nu 2 min? 2 minuten stilstaan en denken aan alle oorlog slachtoffers. Aan mensen die vechten voor onze vrijheid. Aan de mannen, vrouwen en kinderen die omgekomen zijn in concentratie kampen die vergast zijn! Dat mag nooit vergeten worden!! Onze (overgroot) opa's die gevochten hebben in Indië en jaren van huis waren. Nee dit mag niet vergeten worden. En eigenlijk is 2 min veel te weinig.
    Ik vraag me af of degene die het niet kan opbrengen om stil te zijn staan die vandaag wel te hossen op de befrijdings Festival?

9. Chilleke

Chilleke VIP lid

21 jan 2010
    10.869
    1
    36
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Brabant
    Vind het heel normaal om 2 min stil te zijn, je hebt je vrijheid te danken aan die mensen die voor ons zijn gestorven, is het dan zoveel moeite om 2 minuten stil te zijn?
    Het is iedereen zijn eigen keus, maar snap niet als je het niet doet.
    Wat ik me dan afvraag, de mensen die niet 2 minuten stil zijn, gaan die dan wel naar bevrijdingsfestivals enzo? Want ik vind dat aan elkaar verbonden. Gisteren herdenken we de slachtoffers en vandaag vieren we de vrijheid!

10. Chilleke

Chilleke VIP lid

21 jan 2010
    10.869
    1
    36
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Brabant
    Precies mijn gedachten

11. nikkie83

nikkie83 Fanatiek lid

16 jun 2007
    2.054
    2
    0
    tussen hier en daar
    Ik zeker weten wel . mijn over grootvader is een heeel naar persoon geweest in WO2 en is er mede verantwoordelijk voor dat er zoveel doden zijn gevallen :(

12. wonderteam

wonderteam Niet meer actief

hier idem.

13. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Over dat eerste en over die 2 minuten en dat ik dat idd veel te weinig vind, heb ik al een hoop geschreven. Maar dat je schrijft dat degene die het niet kunnen 'opbrengen' om stil te zijn, vind ik wat raar omschreven, niet kunnen opbrengen is een erg groot woord zegmaar, ik ben vaak genoeg in gedachte bij die mensen en hun families (denk ook aan families van militairen die nu niet thuis zijn, families die wonen in landen waar oorlog is). Dus ja, ik kan het wel zeker opbrengen om 2 minuten stil te zijn, veel langer zelfs, want in 2 minuten heb ik nog niet alles overdacht en overal aan gedacht. Maar ik kan het idd niet opbrengen wanneer men mij 'verplicht'door te zeggen zo en nu ga jij eraan denken en stil zijn! Juist dan ga ik denken, waarom moet ik er nu aan denken dan? Want het kwam niet natuurlijk in me naar boven, eer ik bedacht heb aan wie ik zou willen denken en waarover zou willen denken, zijn die 2 minuutjes al lang en breed om. Je knippert bij wijze van spreke met je ogen en het is om.

Maar oke, wat ik zeggen wilde. Wij staan uiteraard niet te 'hossen' op een of ander festival. Sowieso is er volgens mij geen festival hier in de buurt. En dan nog, ik zie geen rede daarheen te gaan, zie daar het nut niet van. (maar oke koninginnedag, pasen, pinksteren, kerst, hemelvaartsdag etc, daar zien wij ook geen nut van en 'vieren' we ook niet).

En toch denk ik maar al te vaak aan de mensen van vroeger. Maar ook dat door alles wat zij gedaan hebben, wij nu kunnen leven zoals we kunnen leven. Denk zeker dat wij dat hen dankbaar moeten zijn. Maar eigenlijk vind ik het vooral heel bijzonder ook, dat hun zoveel dingen hebben zien komen. En verder vind ik het ook echt heel mooi om die verhalen van vroeger te horen en ben er nog altijd voor, dat er iets moet komen zodat het ook aan onze kinderen doorverteld kan worden, met dat zelfde gevoel erin als die oudere mensen die het mij nu vertellen erin legde. De angsten, de onzekerheden, maar ook gewoon hoe ze dat deden! Toen ze honger hadden en de moeder geen voldoende borstvoeding had, met de kinderwagen en kruik naar een boer en dan stiekem die kruik vol melk mee terug nemen, dat vind ik bijzondere dingen om te horen ja! Vind het heel jammer, dat onze kinderen, dat gewoon niet vanuit de generatie kan horen, als waar ik het wel van heb gehoord. En doorvertellen kan ik het niet, ik heb immers het gevoel niet, ik weet het niet meer precies en hun, hun weten nu nog altijd precies hoe dat toen ging.

14. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    Normaal altijd stil, vroeger werd ik ook naar binnen gehaald door mijn ouders om 2 minuten stil te zijn.

Gisteren waren de kids beneden dus helaas geen 2 minuten stil kunnen zijn, maar wel met mijn gedachte uiteraard bij dodenherdenking.

15. bengeltje86

bengeltje86 VIP lid

6 jan 2007
    8.553
    0
    36
    renkum
    die van mij niet aangezien hij als ik hem om 7 uur na bed doe vanaf 3 uur loop te kloten wakker zijn roepen en klaar wakker is en aangezien zijn papa werk is dat niet handig dus hij gaat om kwart over 8 na bed en slaap dan jaaj klink heel stom wel tot 8 uur sochtends :( vraag me niet af waarom hij het anders niet doet

16. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Ik ben altijd stil op 4 mei om 20.00u.
    Kleine moeite om dan even stil te staan bij een stuk geschiedenis dat voor een groot gedeelte ons leven nu heeft bepaald.

17. 1986Lynn

1986Lynn Fanatiek lid

3 sep 2009
    2.636
    379
    83
    ..
    Ik ben 2 minuten stil om 8 uur, maar ik vind niet dat ik kan oordelen dat andere mensen ook stil moeten zijn. Ieder gedenkt op zijn of haar eigen manier. Dus mijn inziens hoef je je niet te verantwoorden hoor Hanneke.

18. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.156
    8.130
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Ik doe het altijd.

Die ene dag per jaar, 2 minuten.

Hoe freakin' moeilijk is het om 2 minuten per jaar stil te zijn. De overige 525.598 minuten kan je ook je brood smeren of saxofoon spelen.

19. MoederK

MoederK Fanatiek lid

19 jan 2009
    1.833
    46
    48
    Gaat hier niet om of het moeilijk is maar niet iedereen wilt/doet dat op deze manier. Iedereen mag toch overledenen herdenken op zijn eigen manier en wanneer hij/zij wil. Heeft vind ik niets met
    "geen respect" te maken zoals sommigen hier schrijven.

Ik vind het wel niet zo netjes om op dat moment in het openbaar hard te gaan praten oid omdat de meeste mensen die 2 minuten toch stil zijn maar verder zou ik zeggen, laat iedereen in zijn waarde en laat iedereen de dingen op hun eigen manier doen en druk daar niet meteen een stempel op!

Deel Deze Pagina