Hoi hoi, Ik had even een vraag aan een ieder die dit ook kent. Mijn zoontje Bart heeft een voorkeurshouding naar rechts kijken.( voor mij links) Nu krijgt hij een beetje een plat rechterachterhoofd. Nu leg ik hem in met zijn bedje vaak zat richting het raam. Dan kijkt ook lekker naar buiten. Op zijn zij leggen is wel een optie maar niet voor lang. Bart is dan zo aan het bewegen dat hij toch weer op zijn rug komt te liggen en dan weer zijn favo.kant gaat uitkijken. Ik heb al een opgerolde handdoek tegen zijn rug liggen. Zijn er nog meer manieren om een beetje zijn voorkeurshouding te verminderen of gaat dit met de tijd vanzelf over?
Hoi, Mijn dochtertje heeft er ook last van gehad. Zij heeft er fysio voor gehad. Dit was echt super. Op het CB hebben ze als het goed is wel een adres van een fysio. Bij mij kwam ze thuis en had heel veel tips! Super gewoon. Succes ermee.
mijn zoontjer had er ook last van maar als je het in de gaten houd en overdag het hoofdje zoveel mogelijk de andere kant oplegd komt het wel goed!
mijn dochter hd er ook last van. het enige wat bij haar echt hielp was op haar zij leggen met een zware knuffel achter haar rug.
Heb je al geprobeerd een knuffeltje of zo naast hem neer te leggen? Uit onderzoek is gebleken dat kinderen automatisch de kant opdraaien waar iets ligt wat langs de tepel van de moeder is geweest (niet allemaal, maar het valt te proberen)
Anders kun je een keer langs de fysio gaan, die helpen je met wat oefeningen. Bij Justin had dit geen zin, die lag alleen maar op zn achterhoofd, hij krijgt volgende week een helm. Maar dat is dan wel in het extreme geval hoor!
Ik heb zo'n speciaal ding gekocht van Delta Baby Dan heeft ze iets bij d'r buikje en d'r rug...ze kan dan niet op d'r rug terug draaien en niet op d'r buik draaien Kost geloof ik iets van 15 euro en is hier echt een aanrader!
Ik denk het langs de tepel doen zal denk ik alleen helpen als je borstvoeding geeft. Dat gaat bij mij niet op! Ik heb al geprobeerd een knuffel aan de goede kant te leggen maar daar kijkt hij nog maar even naar. Ik denk dat ik het overdag gewoon veel op de zij moet leggen. 1 voordeel is dat we het nu al zien en dat je er dan op kan gaan letten. Wordt het te extreem dan kunnen we altijd nog naar fisio. Bedankt voor de tips allemaal.
je kunt hem andersom op het aankleedkussen leggen. en dan op de ene en dan op de andere de fles geven. mijn zoontje had het ook, niet ernstig en is helemaal weggegaan. ik had een driehoekje in zijn bed liggen, zodat hij niet op zijn rug ging liggen, zo bleef hij op zijn zij. groetjes, Miranda
wat is een driehoekje? wij hadden een balkje onder het matras liggen, maar dat maakte niets uit, hij ging gewoon scheef op z'n voorkeurshouding liggen. Balkje dus maar weer weggehaald want ik vond het een erg vervelend gezicht.
het zijn 2 driehoekjes verbonden met een stuk stof, waar je je kindje inlegt. één zit tegen de rug, de ander tegen de buik. ik weet niet hoe ze heten. groetjes, Miranda
Mijn zoontje heeft het ook en ik ben begonnen met osteopathie om zijn nekje los te krijgen. Dat is gelukt maar de afplatting word niet minder, dus vandaar dat ik nu ook begonnen ben met fysio. Enkele oefeningen: Bij het verschonen je kind recht voor je uit leggen zodat hij je recht aan moet kijken. Op de bank met je knieen omhoog gaan zitten en hem er dan met zijn buik tegenaan leggen zodat hij zeg maar over je knieen heen kijkt. Enkele malen per dag eventjes op zijn buikje leggen (onder toezicht) Op de bank met je knieen omhoog je kind zo neer zetten dat hij je aankijkt. En dan op deze manier de fles geven. Zodat zijn nekje recht blijft. succes! Als je foto's van de oefeningen wil kun je me pben dan stuur ik ze door.
Mijn zoontje is sinds gisteren klaar met zijn redressiehelmtherapie. Helaas een helm gekregen als gevolg van een voorkeurshouding. Ondanks dat we er alles aan gedaan hebben om die houding te doorbreken. Ik kan je maar 1 ding aanbevelen en dat is schakel meteen een kinderfysiotherapeut in. Wij zijn al begonnen met behandelen van zijn voorkeurshouding toen hij 5 weken oud was maar zijn eerst naar een osteopaat gestapt. Helaas werkte dit niet, een fysiotherapeut daarentegen wel. Maar de afplatting was al een feit dus een helm niet meer te voorkomen.
Scheve of afgeplatte hoofdjes ontstaan doordat babys te lang in hun voorkeurshouding liggen, op hun rug met het hoofd steeds naar dezelfde kant. Omdat het schedeltje nog week is, kan de ene kant platter worden dan de andere kant. De baby zelf vindt het prima, want hij ligt wel prettig op die platte kant. De voorkeurshouding kan er echter toe leiden, dat hij zijn armen en benen niet evenveel beweegt, dat hij niet goed recht kan liggen en dat hij zijn hoofd niet goed in het midden houdt. Het eenzijdig bewegen van een baby kan belemmeringen vormen voor zijn ontwikkeling. Buikligging is een actievere houding dan rugligging en is daarom goed voor de motorische ontwikkeling van de baby. In deze folder worden een aantal adviezen gegeven waarmee de voorkeurshouding kan worden voorkomen en hersteld. Voor de leesbaarheid wordt de baby met hij aangeduid. De tekst gaat natuurlijk ook over meisjes. Het doel van de adviezen Alle adviezen die in deze folder gegeven worden, hebben als doel dat uw baby: Recht kan liggen, zowel op de rug als op de buik.Het hoofd in het mid-den kan houden en naar alle kanten even goed om zich heen kan kijken. Beide armen en benen evenveel kan gebruiken. De fysiotherapeut zal de baby stimuleren in de ontwikkeling van de niet-voorkeurskant en instructies geven ten aanzien van het oefenen met de baby en het handelen in de dagelijkse verzorging.Wanneer er geen sprake meer is van een voorkeurshouding, blijft bewegen naar alle kanten belangrijk, omdat dit de voortgang in de motorische ontwikkeling stimuleert. De praktijk van alledag De adviezen in deze folder kunt u toepassen tijdens verschillende dagelijkse activiteiten. Vaak heb je als ouder een bepaalde voorkeurshouding om bijvoorbeeld te voeden en de baby vast te houden. Met een simpele verandering in de eigen houding kan uw baby gestimuleerd worden naar de niet-voorkeurskant te kijken. Het gaat dan om de volgende momenten: in bed aankleden/verschonen voeden dragen in de box zitten spelen vervoeren in de maxi cosi of kinderwagen In bed Als uw baby op de rug slaapt, draait u zijn hoofdje naar de niet-voorkeurskant. Soms lukt dat niet en draait hij het hoofd direct terug. Probeer het dan later nog eens. Plaats opvallend speelgoed aan de niet-voorkeurskant, als uw baby wakker is. In het algemeen kijkt uw baby graag naar het licht. Door het bedje om te draaien of andersom op te maken, kunt u uw baby naar de niet-voorkeurskant laten kijken. Aankleden/verschonen Leg uw baby overdwars op het aan-kleedkussen en zorg dat u er recht voor staat. Zo voelt uw baby ook wat recht liggen is. Voeden Als u flesvoeding geeft, houdt uw baby dan zo vast dat hij naar de niet-voorkeurskant moet draaien om u te zien. Zorg dat beide armpjes naar voren liggen. U kunt uw baby ook recht voor u op uw benen leggen, zodat hij zijn hoofd in het midden houdt, zie figuur 1. U kunt eventueel gebruik maken van een hoefijzerkussen om uw baby goed te positioneren. Dragen Wanneer uw baby tegen uw schouder ligt (bijvoorbeeld bij het troosten of het laten van een boertje), zorgt u er dan voor dat hij naar de niet-voorkeurskant kijkt, zie figuur 2. Bij de dragen van uw baby op de arm, is het goed om links en rechts af te wisselen, zie figuur 3. Draagt u uw baby op een andere manier (bijvoorbeeld in een draagzak), draai dan het hoofd naar de niet-voorkeurskant of naar het midden. In de box Rugligging Hang het speelgoed op borst-hoogte recht voor uw baby of iets naar de niet-voorkeurskant. Let op waar geluid en licht van-daan komt. Babys draaien hun hoofd-je graag naar het licht of geluid. Kijk goed naar de reacties van uw baby. Door de box op een andere plaats te zetten, kunt u hem naar de niet-voorkeurskant laten kijken. Buikligging Het is voor de ontwikkeling belangrijk dat uw baby zo vaak mogelijk op de buik ligt. Hij moet dan wel wakker zijn en u moet erbij blijven! Leg de armpjes naar voren, zodat hij op de ellebogen kan steunen. Op deze manier kan uw baby het hoofd gemakkelijker optillen en naar beide kanten kijken. Lukt dit nog niet, geef hem dan met uw hand wat steun op de billen. Zijligging U mag uw baby ook regelmatig op zijn zij leggen. Let er op dat uw baby wisselend op zijn linker en rechter zij ligt. Hij moet dan wel wakker zijn en u moet erbij blijven! Zitten Belangrijk is dat uw baby voelt wat recht is en dat kan heel goed op schoot. Zie voorbeelden figuur 4. Als uw baby op schoot zit, zorg dan dat uw stem van de niet-voorkeurskant komt. Als uw baby in een wipstoeltje zit, zet het stoeltje dan zo neer dat hij naar de niet-voorkeurskant kijkt, of recht naar voren. U kunt uw baby eventueel ondersteunen met behulp van een handdoek, zie figuur 5. Spelen Als uw baby nog heel klein is, kijkt hij graag naar uw gezicht. Zeker als u met uw baby praat en uw lippen bewegen, zal hij uw bewegingen volgen. Om het nekje goed te laten bewegen naar alle kanten, kunt u uw baby een speeltje laten volgen. Zorgt u ervoor dat de baby op zijn rug ligt en dat u het speeltje op borsthoogte van de baby beweegt, zodat hij er met naar voren gebogen hoofdje naar kan kijken. Ook kan een baby spelen in buikligging. In buikligging strekt de baby zich op en oefent hij zijn balans. Zorg dat de speeltjes iets meer aan de niet-voorkeurskant liggen, zodat de baby naar de niet-voorkeurskant moet kijken. Vervoeren in de maxi cosi of de kinderwagen Zakt het hoofdje van uw baby steeds weg, dan kan een opgerold handdoekje aan de voorkeurskant steun geven om recht naar voren te kijken.