Vroeger had ik veel last van een koortslip, gelukkig de laatsten jaren helemaal niet meer. Maar vanmorgen werd ik wakker met een sneetje in mijn lip. Lijkt/voelt op een koortslip. Mijn dochtertje van 5 maanden drinkt bij mijn af en toe uit mijn glas. Vanmorgen dus ook. Niet aan gedacht aan mijn lip. Maar hoe zit het nou? Waar moet ik op letten de verschijnselen van hersenvliesontsteking. Heb mijn HA al gebeld kreeg de asistente en die wist het niet. Ja als ze koorst krijgt bellen, Meer geen info.... Kan niet langs komen omdat het nog niet levensbedrijging is en ze is ook niet ziek. Hoeveel kans heeft het dat eej baby hersenvliesontsteking krijgt. Wat moet ik doen.?
dat is in de eerste weken na de geboorte vooral gevaarlijk, maar ik zou gewoon even je ha bellen hoe groot die kans is
Je moet de fontanel goed in de gaten houden bij hersenvliesontsteking, als deze naar boven komt, direct bellen! Even ter info, als jij een koortslip hebt ( herpesvirus), dan heeft je kindje het ook al. Gemiddeld wordt 90% van de babies geboren met het virus, alleen komt het dan niet altijd tot uiting. De eerste weken zijn heel belangrijk, geen vocht op vocht of wond kontakt.
Koortslip is ook inderdaad bij de eerste weken na de geboorte heel gevaarlijk voor een pasgeborene. Maar er zolang geen contact maakt me het koortslip is er niks aan de hand, maar goed zou het nu nog vermijden al heb je zelf de virus bij je en misschien het kindje het ook bij zich draagt zou ik er nog steeds mee oppassen. Mijn moeder en zusje hebben ook om de haverklap een koortslip en ik zeg het altijd direct van niet kussen hoor!
Heb jij voor mij een link waar ik dit terug kan vinden? Want mij is verteld dat het alleen overdraagbaar is via onderling contact, en dat het niet erfelijk is.
Het is ook niet erfelijk, maar ik kan me zo voorstellen dat je het als moeder gewoon vanuit je eigen bloed tijdens de zwangerschap met je baby meegeeft.
Dat is dus niet zo. Alleen het vocht wat uit de blaasjes komt is besmettelijk. Zonder dit vochtcontact bestaat er geen kans op besmetting.
Volgens mij is het ook niet meer gevaarlijk voor oudere baby's, krijgen ze er geen hersenvliesontsteking of andere akelige dingen van (behalve dan dat ze ook besmet kunnen worden met het herpes virus)
tijdens mijn zwangerschap heb ik een koortsblaar gehad, en direct gebeld dat was niet gevaarlijk want daar zou mijn zoon niet door besmet kunnen worden. twee weken geleden had ik een koortsblaar toen was Dano 5 maanden maar ik moest heel voorzichtig doen en geen kusjes geven als ik kapotte blaasjes had. het eerste half jaar is absoluut voorzichtigheid geboden, daarna nog steeds maar dan wordt het minder kritisch. symptomen van hersenvliesontsteking weet ik niet. zolang hij geen koorts had, gewoon alert was en at en dronk was er niks aan de hand
bedankt meiden voor de reacties.. heb gebeld, kreegde HA aan de lijn. Hij heeft het uit gelegt, en hoef me nog niet zorgen te maken...
Gelukkig maar! Wel wil ik alle moeders die wel een last van een koortslip hebben adviseren om altíjd voorzichtig te doen. Ook al is de kritische fase voorbij, je weet zelf hoe pijnlijk en vervelend een koortslip is. Je zou toch niet willen dat je kindje dat ook krijgt... Mijn dochter is bijna 5 maar nog steeds ben ik uiterst voorzichtig wanneer ik weer eens een koortslip heb. Op 4 verschillende plekken heb ik flesjes desinfect staan. Was gemiddeld 100 keer per dag mijn handen en kus en knuffel dus niet. Gelukkig heeft mijn dochter de leeftijd dat ze begrijp dat wanneer mama een koortslip heeft we geen drinken kunnen delen en mama niet kan proeven. Maar nogmaals, kijk altijd uit met een koortslip... welke leeftijd dan ook.
Ik had laatst ook een koortslip en die kleine kreeg er de volgende dag ook eentje , toen moest ik toch ff bij de huisarts komen en toen begon ik ook over hersenvliesontsteking en hij zei toen tegen mij dat dat wel het grootste doemscenario was bij een koortslip .... hij zei goed in de gaten houden bij koorts of opkomende rode of blauwe vlekken gelijk bellen .... succes ermee ..
Hoe kan een baby nou met dit virus geboren worden als er überhaupt nog geen contact geweest is dan? Daarom vroeg ik over de site ofzo waar je deze, toch wel belangrijke info, vandaan hebt.
Ooit wel eens van een navelstreng gehoord? Waarin stoffen tussen moeder en kind uitgewisseld worden? ( ja sorry hoor, dit kan je toch zelf bedenken) Deze informatie heb ik niet van een site ,maar van mijn opleiding.
Zodra jij een kortslip hebt, maakt je lichaam antistoffen aan om het virus tegen te gaan. De ongeboren baby krijgt deze antistoffen via de navelstreng mee. Ook als je bortsvoeding geeft terwijl je een koortslip hebt krijgt je baby de antistoffen via de moedermelk. Dat is alleen maar positief! Ik wil hiermee natuurlijk niet zeggen dat je kindje dan geen gevaar loopt, maar ik ben er van overtuigd dat de weerstand tegen het virus dan wel groter is. Natuurlijk blijft het zaak heeeeel voorzichtig met de baby in de buurt van je lip te zijn! Ik spreek uit ervaring. In de eerste week na de bevalling heb ik een mega koorstlip gehad. Mijn kind heeft gewoon borstvoeding gehad. Ik had een kapje voor mijn mond , een Compeed patch op mijn lipblaasje en handen wassen deed ik om de haverklap. Het is allemaal goed gegaan, maar wat ben ik bang geweest om het over te dragen! Je kan echt niet voorzichtig genoeg zijn.
Aangezien er tegen mij gezegt is dat alleen het VOCHT van de koortslip besmettelijk is ga ik ervan uit dat die níet via de navelsreng loopt. Dus nee, dat had ik dus niet zelf kunnen bedenken. En aangezien jij het blijkbaar van je opleiding geleerd hebt, heb je vast wel een site of link waar ik dit kan terug vinden... Want het lijkt mij een beetje sterk dat je via je navelstreng je kind besmet met een koortslip...