Wie ervaring met peuter in MRI scan?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Tulp21, 4 feb 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tulp21

Tulp21 Niet meer actief

Heeft hier iemand ervaring met een peuter van bijna 2 die al eens onder een MRI scan heeft gelegen? Hoe hebben jullie dat gedaan? Onze jongste krijgt woensdagochtend met voorrang (arts wilde zo snel mogelijk had vandaag al gekund om 17.00 uur maar was niet te doen) een MRI scan zonder narcose. Ze willen hem hebben slapen tussen de benen van mijn vriend in. Hij gaat met hem mee in de scan maar heb eigenlijk nooit hiermee te maken gehad. Vraag is ook krijg je de uitslag al te horen die dag?

2. KanjerB

KanjerB VIP lid

24 apr 2007
    5.097
    0
    36
    Batuhan heeft het gehad toen hij een weekje was. Met een beetje slaapmiddel omdat hij toch bewoog in zijn slaap.

Hij krijgt binnenkort weer een MRI scan en dan wel waarschijnlijk met narcose.

Omdat ze zeggen haast zeker te weten dat hij wakker zal worden van het geluid. Ze zeiden dat als hij maar een beetje beweegt de mri zal mislukken.
    Lees dus mee.

Veel succes iedergeval! Ben benieuwd hoe het gaat laat je het nog weten?

3. Tulp21

Tulp21 Niet meer actief

Dankjewel! Voor jullie dus ook spannend. Veel succes!
    Ik zal zeker laten weten of het goed of slecht nieuws is (heeft symptomen voor een hersentumor). Ben benieuwd of hij ook wat gaat krijgen. Kan niet voorstellen dat hij stil gaat liggen :)

4. nanette77

nanette77 VIP lid

11 jan 2009
    10.817
    545
    113
    Vrouw
    Wat vreselijk dat jullie om die reden een mri moeten laten maken. Ik zal hard aan jullie denken! Rillingen lopen langs mijn lijf..

Nu op mri.. Slapen.. Hmmm zij zullen ervaring hebben hoor maar ik denk dan
    1 hoe slaapt hij door die herrie heen
    2 hoe gaan ze dat doen? Op commando slapen?

5. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    Hey, ik kan niet goed reageren nu maar ik wil zeggen vraag om narcose indien dat mag...onze dochter wou niet slapen met roesje. Heeft er 3 gekregen en had toen zo een slaap dat ze niet naar huis mocht naderhand. Ze lag er wel alleen in.

Vraag veel....ze kunne- je goed helpen.

6. Marsupilami

Marsupilami Fanatiek lid

12 dec 2006
    2.072
    309
    83
    verpleegkundige
    Zo dan, dat is niet niks. Ik heb er absoluut geen ervaring mee, ben zelf nog nooit in de mri geweest.
    Wel fijn dat je vriend mee mag. Dat lijkt me sowieso al vertrouwder.
    Als het niet lukt toch maar vragen voor een roesje, het lijkt me vreselijk belangrijk dat die mri door kan gaan.

De uitslag krijg je meestal op een poli afspraak na de mri. Hebben jullie ook al een afspraak staan? Of worden jullie gebeld als de uitslag binnen is.
    Meestal hoor je niet meteen iets tenzij dat de arts en de radioloog meekijken. Normaal wordt de mri door een röntgen-laborant gemaakt en wordt er daarna door de radioloog een verslag gemaakt en aan de behandelende arts doorgegeven en wordt het verslag in zijn medische status bijgevoegd.
    Gezien de vraagstelling en de spoed die erachter wordt gezet denk ik dat jullie snel iets zullen weten, sowieso als het vermoeden van een hersentumor bevestigd wordt.

succes en laat je even weten wat eruit is gekomen?

7. muis26

muis26 Fanatiek lid

jeetje sterke .. Lijkt me echt heftig ...

Ik denk dat ze jullie daar wel goed instrueren en ondersteunen hoor...

Ik zal duimen voor jullie dat alles ok is ...

Liefs muis

8. Tulp21

Tulp21 Niet meer actief

De arts van mri afdeling vertelde al dat hij bang was dat het niet zou lukken maar dat zien we woensdag allemaal hoe en wat. Hij moet in pyama in de ochtend komen. Ik moet hem Melatonine tabletjes geven maar zoals ik overal lees is er veel herrie hoe kan een kleintje dan slapen :( Vind het gewoon allemaal spannend en eng.
    Afspraak bij de arts staat ook al vast. Hij had pas plaats op 8 maart maar deze arts gaat speciaal voor ons op een vrijdag overwerken omdat wij veel eerder terecht moeten bij hem dan over een maand pas. Wij proberen positief te blijven en er niet aan te denken maar toch ik had het niet verwacht en vooral geen spoed MRI. Heb in het ziekenhuis vandaag op een gegeven moment behoorlijk staan trillen van shock toen ik moest wachtten voor het bloedprikken voor hem :)

9. Saffron88

Saffron88 Actief lid

28 okt 2012
    313
    1
    0
    Regio Rotterdam
    Heel veel sterkte!

Ik ben er zelf 2 keer in geweest en het maakt herrie. Het bonkt en zoemt vooral best hard. Ik kan me niet voorstellen dat een 2- jarige daar doorheen slaapt, zeker niet omdat het dan toch allemaal al spannend is.

Ik ben er ook een keer voor mijn hoofd doorheen geweest en kreeg toen een soort rekje om mijn hele hoofd heen. Daarmee lag mijn hoofd wel vast, maar de rest niet dus ik mocht ook absoluut niet bewegen. Ik vind het dus wel apart dat ze een 2-jarige proberen stil te laten liggen.

Meestal krijg je de uitslag later pas, een MRI-scan wordt gemaakt door iemand die daarvoor opgeleidt is, maar zover ik weet beoordelen zij zelf niet de opnames, maar doet de arts dat waarna je de uitslag krijgt tijdens een losse afspraak.

10. Zus

Zus Fanatiek lid

25 jun 2008
    1.081
    0
    0
    Jeetje meid, ik heb geen tips. Wil je alleen heel veel sterkte wensen. Wat moet dit wachten verschrikkelijk zijn. Hoop dat het meevalt.

11. Mily

Mily Fanatiek lid

2 okt 2008
    1.088
    0
    0
    Jeetje meid dat is niet niks zeg, ben er gewoon sprakeloos van. Hoop voor jullie dat het allemaal mee zal vallen. Dikke knuffel in ieder geval.

12. linnim

linnim Fanatiek lid

24 mrt 2009
    2.027
    367
    83
    in nederland
    Jemig.
    Weet dat ze het in het ziekenhuis waar ik werk alleen onder narcose doen.
    Heel veel sterkte

13. mammie1982

mammie1982 Fanatiek lid

25 aug 2010
    1.459
    0
    0
    NULL
    NULL
    Jeetje meid, wat ongelofelijk heftig zeg!
    Ik wens je heel erg veel sterkte en kracht en zal keihard duimen dat het niet is wat de dokter vermoed. Dikke digi knuffel

14. Tulp21

Tulp21 Niet meer actief

Dankjewel voor de lieve reacties. Het is inderdaad zenuwslopend. Wil er gewoon niet aan denken. Ik bedoel de kans is gewoon zoooooo klein maar stel dat het mijn zoontje het echt heeft? Krijg er gewoon behoorlijke hoofdpijn van. De neuroloog zei wel lukt het niet zonder narcose moet hij alsnog onder een narcose maar ze willen het persee op deze manier doen om de narcose te vermijden. Ik kan mij gewoon niet voorstellen dat hij stil blijft liggen. Vandaar mijn vraag ook hier wat jullie ervaringen zijn. Wel fijn om te lezen :)

15. zustertje12345

zustertje12345 Bekend lid

12 jul 2012
    851
    0
    0
    verpleegkundige
    Zaandam
    hay,

Allereerst wat verschrikkelijk dat hij om deze reden door de mri moet! hoop dat het mee valt.
    Ik ben zelf kinderverpleegkundige en de mri kinderen onder de 4 liggen bij mij op de afdeling.
    Hier wordt het onder de 6 maanden zonder narcose geprobeerd in een soort kussen waardoor ze niet goed kunnen bewegen. Boven de 6 maanden moet het met narcose omdat een mri ook lang duurt en bijna geen enkel kind zolang stil kan liggen, zeker een kind van 2 niet.
    De ervaring leert ook dat een roesje en slaapmedicatie op deze leeftijd eigenlijk nooit werken.
    Het is vast niet wat je wil horen maar ik zou stiekem toch maar een beetje uitgaan van een lichte narcose. Deze is wel heel licht en is hij snel na de mri weer uit wakker. Hij mag gewoon dezelfde dag nog naar huis dan!

Heel veel succes en ik hoop dat het mee valt. (Ps bij spoed mri's, hoor je de uitslag vaak erg snel!)

16. linda84

linda84 Fanatiek lid

3 sep 2006
    4.383
    36
    48
    Mijn zoontje heeft afgelopen zomer een mri gehad onder narcose. Hij was toen 2 1/2 jaar. 3 uur nadat hij wakker werd mocht hij weer mee naar huis.
    Wij kregen de uitslag 2 weken later te horen van de neuroloog.

Sterkte !

17. sydneys

sydneys Niet meer actief

heel veel sterkte.
    zorg ook voor gehoorbescherming, eis dat!
    hier hadden ze geen voor baby's (besparing) waardoor die dure mri bijna mislukt was (3 van de 7 waren maar goed)
    bij de volgende mri gaan ze hem in slaap doen dus ik denk dat dat bij jouw ook gaat gebeuren want voor die kleintjes is het wel eng

18. Elleke

Elleke Fanatiek lid

1 mrt 2011
    1.835
    170
    63
    Heb er zelf niet mee te maken gehad, maar wil jullie wel veel sterkte toewensen! Tjonge, wat heftig zeg dat hij om die reden in de MRI.
    Waar worden deze vermoedens op gebaseerd bij zo'n kleintje, als ik vragen mag :) ik bedoel; welke symptomen geeft hij af dat ze dit denken?
    Sterkte hoor!

19. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.320
    238
    63
    Ten eerste wil ik je heel veel sterkte wensen. Ken dit zenuwslopende gevoel maar al te goed!!
    Ons zoontje heeft vorig jaar een MRI van zijn hoofd gehad om hersentumor en bloedingen uit te sluiten. Gelukkig was alles in orde.
    Bij hem hebben ze de MRI onder narcose gedaan. De neuroloog vertelde dat hij wakker zou schrikken als hij alleen een roesje kreeg.

Welk ziekenhuis ben je? Zie dat je uit Limburg komt.

Heel veel succes en sterkte en hopelijk positief nieuws voor jullie!!

20. Tulp21

Tulp21 Niet meer actief

Dat mag zeker. Mijn zoontje kijkt scheel (heeft brede neusbrug net als zijn broer) maar gaat uiteindelijk goed staan. Dit is ook het geval bij onze jongste maar hij trekt sinds kort met 1 oog steeds naar een bepaalde hoek toe. Sowieso lopen we bij een oogarts. Vorig jaar aug. zijn wij naar de HA geweest omdat hij ook erg veel drinkt (lees: zeker 2 liter op nog geen 24 uur!) suiker getest maar was het niet. Hij loopt overal tegenaan en valt heel vaak. Dit viel ook de kinderdagverblijf op. Rond de kerstperiode begon hij steeds (vooral de ochtenden) te klagen van hoofdpijn en dit in de loop van de dag. Eerst dachten wij dat het te maken had met zijn ogen maar zijn 2 weken geleden op controle geweest en daaruit blijkt dat hij juist heel goed ziet en uit de onderzoeken blijkt dat hij daar geen hoofdpijn van heeft. Is een arts toen gekomen en die heeft ons doorverwezen naar een neuroloog. Dit vond dus vandaag plaats. Daar is ook onderzoeken gedaan maar wat ik nooit echt goed gezien heb (niet eens wist) is dat zijn voorhoofd bovenin een bolling vertoont, dat kan duiden op een hersendruk en daardoor de schedel gaat vervormen. Aangezien niemand dit bij ons heeft is dit ook iets waar naar gekeken moet worden. Kan toevallig zo zijn dat het wel bij hem hoort maar dit is dus niet zeker. Hij moest vandaag bloedprikken vanwege ook het vele drinken. Kan zijn dat zijn zoutgehalte te laag is (zoiets werd verteld) en doordat hij zoveel drinkt kan het vaak ook te maken hebben met vocht in de hersenen. Staat in verband met iets maar eerlijk gezegd heb het daarna niet meer zo heel goed meegrekregen. De kleine wilde al vanaf het begin naar huis en jas aan. Wilde daar niet zijn en normaal is dit nooit een probleem voor hem. Was echt beetje dubbel vandaag :)

In ieder geval de algemene symptomen van een hersentumor zijn hoofdpijn (vooral de ochtenden), overgeven, scheel/dubbelzien, vaak vallen/stoten. Niet alle symptomen hoef je te hebben en er zijn zoveel verschillende hersentumoren waarbij verschillende symptomen zijn. Als ik iets vergeten ben hierover te zeggen sorry maar dit valt mij even snel binnen.

Deel Deze Pagina