Ervaringsdeskundigen, wat kost een 2de kleintje extra?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Sitalita, 19 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sitalita

Sitalita Fanatiek lid

6 aug 2011
    3.223
    0
    36
    Hoi meiden,

manlief en ik zitten te overwegen om voor een 2de kleintje te gaan..
    Nu vroegen wij ons af, wat zijn extra kosten die je maakt met een 2de kindje? De oudste zal dan ongeveer 2,5 jaar zijn, als het ons gegund is.

Wat zijn extra kosten qua luiers etc? Wanneer is de oudste daaruit, en noem maar op...

Dit zal niet de doorslaggevende factor zijn hoor, maar wel iets wat we in overweging nemen allemaal.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen!

2. sunshineS1976

sunshineS1976 Niet meer actief

3. FB1984

FB1984 VIP lid

17 jul 2010
    7.586
    0
    36
    Zuid-Holland
    Even duur als het eerst kindje...

Ik heb nu een zoontje van 2,5 jaar, nog niet zinderlijk
    Laatste weken veel diarree, dus luiers vliegen erdoor
    Dochtertje van 3,5 maand

Wat kost ze nu:
    Fv
    Luiers
    Kleding
    Speelgoed

4. Pasja83

Pasja83 Fanatiek lid

12 mrt 2009
    1.061
    1
    0
    Dat is erg lastig te zeggen.

Ga je bv geven of flesvoeding? Welk merk luiers koop je. Kan je de babykamer gebruiken voor de baby of slaapt je oudste kind e r nog in?

Qua zindelijkheid van de oudste verschilt dat natuurlijk ook. Mijn zoon was met 2,5 overdag zindelijk. Maar mijn nichtje pas met 3,5.

Heb je nog veel babyspullen van de oudste die je kan hergebruiken.

Je kan het zo duur/goedkoop maken als je zelf wil. ;)

5. sunshineS1976

sunshineS1976 Niet meer actief

Ik denk dat je wel veel kunt besparen op kleertjes (mits zelfde geslacht) en speelgoed? Ook al koop je ntl ook wel wat nieuws voor de kleine maar het merendeel heb je al.
    Denk dat de kosten het meest gemaakt worden op voeding (indieb fles) en luiers.

6. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Oudste was hier dagzindelijk met 2 jr 8 mnd. Jongste was toen 3 mnd.
    Ben nu ongeveer 10 euro per mnd meer kwijt aan luiers en doekjes.

Verder denk ik 20 euro per kind per mnd aan extra boodschappen en verzorgingsartikelen. Speentjes etc reken ik daar ook bij.

Kleding kun je zo duur maken als je wilt. Ik geef ongeveer 50 euro per maand uit bovenop de kbs. Maar dat deed ik ook met alleen de oudste.
    Ik bewaar deels van de oudste voor de jongste dus dat scheelt weer wat.

Kinderopvang is hier ongeveer nu 140% in vergelijking met toen alleen voor de oudste.

7. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Natuurlijk nog wel dubbele kosten voor verjaardagen, sinterklaas etc.

Hier bv trouwens dus daar weinig kosten aan gehad en geen potjesvoeding.

8. Nyn

Nyn Fanatiek lid

14 jan 2013
    1.008
    0
    0
    NULL
    Arnhem
    Als ze van hetzelfde geslacht zijn, kost het het eerste jaar niet veel meer. Zeker niet als de oudste (bijna) zindelijk is. De uitzet heb je al, je weet wat veel verbruikt wordt of handig is dus kun je dat goedkoop inslaan. Kleertjes kun je hergebruiken enz.
    Je moet wel een kinderkamer op orde maken, maar dat zou je op den duur toch moeten.

De jongste is nu bijna een jaar, de oudste nog niet volledig zindelijk, en nu zal het wat duurder worden. Maar dat is vooral omdat de jongste de kleren van de oudste niet meer aan kan omdat de seizoenen niet gelijk lopen. Dus vanaf nu grotendeels 2 garderobes die steeds aangeschaft moeten worden.

En het kdv kost extra geld. Denk dat dat nog wel de grootste kostenpost is.

9. Withinshin

Withinshin Bekend lid

1 okt 2009
    972
    0
    16
    NULL
    NULL
    Goedkoper, maar hier wel twee jongens. Kleren gaan dus nog een ronde mee (ook wel wat nieuw, maar niet veel) en er zit bijna twee jaar tussen, dus hebben we eigenlijk op wat beddengoed en hydrofielluiers niets nieuw bij hoeven kopen. Speelgoed net zo, alles kan voor beide jongens.

Luiers en voeding is een ander verhaal, oudste is nog niet zindelijk dus dubbel zoveel luiers en we zitten nu weer volop in de pakken FV (maar BV is natuurlijk een stuk goedkoper!)

Kinderopvang gaat wel een stuk meer kosten, maar zover zijn wij hier nog niet, dus dat moet nog blijken....

10. Sanjor

Sanjor Fanatiek lid

23 jan 2010
    4.337
    1
    0
    Almere
    Bovenstaand al veel voorbij gekomen.

Maar een tweede kost ook bergen energie :p
    (Ff flauw doen hihihi. Sorry)

11. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Idd zoals boven. Hier twee meiden dus ik kan veel 'hergebruiken'.

Verder kun je en tweede kinderkamer ook zo duur maken als je zelf wilt. Nieuw, of tweede hands.
    En evt zaken die je bij je eerste kleine gemist hebt die je nu wilt hebben, maar hebben wij hier ook via marktplaats gedaan.

12. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Hier ook een tweede Meid op komst, ik merk dat we nu heel weinig aan hoeven te schaffen in vergelijking met de eerste.

Het zou meer gaan om luiers, wat ik nu al af en toe koop, fv want ik kan geen bv geven, en kdv. Maar als het nu een jongetje was, dan was het wel anders want dan moest ik veel meer kleertjes kopen.

13. Mamsie2010

Mamsie2010 Bekend lid

1 jan 2013
    984
    6
    18
    Noord Brabant
    Op zich hoeft het niet duurder te kosten Op marktplaats staat veel voor een goed prijsje
    Wij hebben twee jongens dat scheelt natuurlijk ook wel maar toch schaffen we geregeld kleding aan omdat ik niet wil dat ze altijd alles hetzelfde aan hebben en luiers zijn in de aanbieding op zich niet heel duur Kdv wordt wel een stuk duurder helaas

14. Jessie80

Jessie80 VIP lid

3 okt 2009
    6.203
    266
    83
    Hangt ook van je kindjes af en in welk seizoen ze worden geboren. Want zelfs als ons tweede kindje een jongetje is kan hij nog niet de broeken maat 68/74 aan van zijn oudere broer.. die zijn namelijk allemaal kapot gekropen..

15. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Wat ik nieuw heb qua meubels is een nieuwe kleerkast voor de oudste, er komt nog een groot bed. Babykamer is doorgeschoven naar de baby.
    Luiers heb ik van Kruidvat en ook al van te voren in diverse maten ingeslagen.
    Kleertjes wel wat nieuw maar toch ook veel gekregen.
    Ondanks dat ik de kleren van de oudste bewaard heb vind ik toch niet alles leuk.
    Ook is de jongste doordat ze prematuur is veel smaller en fijntjes en zitten veel dingen te wijd.
    En ik vind het ook niet leuk om haar alleen die kleertjes aan te doen die haar grote zus al aan heeft gehad.
    En verder shop ik veel in de uitverkoop en vooral in de kleine maatjes die ze maar kort heeft bij zeeman en wibra.
    En ik maak van kleertjes die ik nog heb weer nieuwe combinaties.
    Rompertjes, hydrofiele luiers, beddengoed enzo allemaal hergebruikt.
    Via marktplaats een duowagen voor €75 en een goede buggy voor de oudste.

16. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Ik heb eigenlijk geen idee wat het extra kost slecht hè. ...
    De kinderopvang gaat ons nu voor 2 kinderen voor ongeveer 50 uur per week €200 kosten. Dat is het bedrag wat we zelf betalen als de toeslag er al af is.

17. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Oudste is nog niet zindelijk en gebruikt meestal 3-5 luiers per dag en jongste 5-7 ongeveer.

18. Sitalita

Sitalita Fanatiek lid

6 aug 2011
    3.223
    0
    36
    Hier zal het flesvoeding worden, dus dan zit ik al snel op 9 euro per week aan voeding.. Dan de luiers (onze zoon kan alleen goed tegen pampers, dus daar ga ik maar weer vanuit), dat is dan 10 euro per pak zo'n beetje..
    Dat betekent al snel 80 euro per maand, maar niet meer dan wat we nu kwijt zijn..

En hoe zit het met kinderbijslag?

19. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    Niet zoveel meer, langer borstvoeding gegeven doordat ik nu meer erover wist. (dus geen flesvoeding kosten volledig, helaas had ik niet genoeg melk dus gedeeltelijk flesvoeding erbij)

Luiers zat mijn oudste ook nog in maar die kreeg ik vergoed ivm ontwikkelingsachterstand en ze geen gewone merk luiers meer aan kon. Anders was ze hopelijk al zindelijk geweest (was 3,5 toen de 2de kwam)

Kleding, helaas dat kostte wel wat extra....kreeg namelijk het andere geslacht hihihi, als het hetzelfde is heb je daar ook niet zoveel uitgaven aan.

Kamertje helaas voor de 1e moest ik nieuw bed, nieuwe kast, nieuwe commode (ivm nog luiers) En dat kostte wel wat, maar daar tegenover geen nieuwe baby kamer. Ook geen nieuwe aankleding want had veel aquablauw en groen voor onze eerste dus kon ook voor 2de.

Verder had ik alles bewaard van speelgoed en verzorgings dingen enz enz enz...dus daar geen uitgaven voor.

Toen hij ouder werd omdat ik meer ervaring had...geen potjes! Zelf maken dus minder uitgaven daarin, hij at met 6 maanden met de pot mee (gepureerd) makkelijker en goedkoper!

Luiers voor de 2de tsjah gewoon net zoals voor de 1e altijd....koop nu wel etos luiers omdat hij daar gelukkig wel tegen kan, de 1e had gevoelige billen en kon alleen tegen pampers........

Dus echt veel extra niet, enkel hebben we pas geleden een nieuwe auto moeten kopen omdat onze eerste te groot werd :S ze paste niet meer met voeten achter de stoel........ Auto stoel was zei toch al uit gegroeid, dus maxi cosi en 2de opvolg stoel gewoon door geschoven, had beetje neutrale stoelen gekocht al voor de 1e.

Verder dus weinig extra's....

20. Arti13

Arti13 Niet meer actief

Ik denk dat de kosten voor een tweede in het begin voornamelijk zitten in eventueel fv, luiers en kleertjes.
    Wij hebben veel gekregen, ik geef bv en mijn oudsten zijn allebei zindelijk. Dochter met 2,5, zoon met 2jr3mnd, dus geen extra luiers.
    En natuurlijk kdv. Dat is een behoorlijke kostenpost. Bruto een verdubbeling, maar je krijgt voor de tweede en derde wel meer terug.

Maar de kosten zitten denk ik vooral als ze ouder worden. Zwemles/ clubjes, duurdere kleding, fietsen, school, grotere maaltijden, vakanties of uitjes.

Deel Deze Pagina