diabetes en kolven in zwangerschap?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Flashyfly, 30 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Flashyfly

Flashyfly Fanatiek lid

11 feb 2012
    1.947
    0
    0
    Werk fulltime
    Limburg
    Beste lactatiekundige,

Ik heb sinds een aantal weken zwangerschapsdiabetes. Gelukkig met een strak dieet en zonder insuline best goed onder controle.
    Wel is mijn baby erg groot. Werd afgelopen dinsdag alweer op 4200gr geschat. Buik lag boven de groeicurve en hoofd op de bovenste groeicurve.

Als de bevalling niet binnen enkele dagen zelf start word ik volgende week ingeleid.
    Onze baby zal ook vaak geprikt worden op suikers en bijvoeding geven is volgens de artsen in het ziekenhuis noodzakelijk.

Ik wil graag borstvoeding gaan geven en nu lees ik dat de borstvoeding wat langzaam op gang kan komen. Ook zou ik graag borstvoeding van mijzelf als bijvoeding willen geven aan onze baby.

Zou ik al kunnen starten met kolven (met de hand) en waar kan ik het beste de druppels in opvangen?
    Hoe vaak per dag mag ik kolven?
    En hoe kan ik het beste bewaren?

Als ik morgen zou starten heb ik ongeveer 5-6 dagen om de borstvoeding op gang te brengen.

Alvast bedankt voor je reactie.

Groeten Flash

2. Saskia

Saskia Lactatiekundige

17 apr 2012
    818
    0
    0
    Hoi,

Het zou prachtig zijn als je je kindje kan bijvoeden met je eigen melk.

Vanaf de 37e zwangerschapsweek mag/kan je gaan kolven, met je hand, met een handkolf of zelfs electrisch.

Dit mag je elke 3 uur doen. 15 minuten of tot er niks meer komt.
    Vang het op in een afsluitbaar bekertje. Bij de thuiszorgwinkel of apotheek zijn kolfflesjes van 35 ml of groter te koop.
    Bewaar dit in de vriezer en neem het t.z.t. mee naar het ziekenhuis.

Kijk of het daar ook in de vriezer gezet kan worden. Eenmaal ontdooide melk is nog 24 uur houdbaar in de koelkast.

Leg je kindje na de geboorte direct huid-op-huid, zodat jou productie snel verder op gang komt.
    Leg hem binnen 1 uur aan. Als jijnu al begint met kolven, dan kan hij direct wat uit jou borst drinken en in sommige gevallen is daardoor bijvoeden niet nodig.

Succes met alles en ik hoor graag van je hoe het is gegaan in het ziekenhuis.

Groetjes Saskia

Deel Deze Pagina