Hallo Meiden, Mijn zus heeft een tumor/cyste/gezwel op 1 van haar eierstokken. Ze kunnen het nog geen duidelijke naam geven, omdat ze dus niet goed weten wat het is. Ze heeft al maanden last van pijnen, bloedingen etc. Nu na onderzoeken heeft ze tot 2 keer toe verhoogde CA125 waardes. Ze moet waarschijnlijk binnen nu en drie weken onder het mes om een biopt te nemen van die 'mandarijn' op haar eierstok. Zijn er hier meiden met ervaring met deze combi? Mijn moeder schiet namelijk al helemaal in de stres, maar zou er eventueel ook gewoon nog iets goedsaardig uit kunnen komen?? Vind het toch wel naar en maak me best zorgen. X Snoozie
Nee geen ervaring mee, maar wat schrikken zeg!! Heel veel sterkte voor je zus. Ik vond dit over de waarden: Diagnose Kanker forum • Toon onderwerp - CA 125
Weet niet of je al gegoogled hebt maar ik vond dit CA 125 - Wikipedia Maar dan nog denk ik dat je het beste gewoon af kan wachten en gewoon naar de doktoren luistert , zelf zoeken vind ik altijd link want je krijgt altijd de minderleuke dingen te horen en te zien .... sterkte
Thanks voor het zoeken meiden! Dat had ik ook al even gedaan. Het zou wat de CA125 betreft nog 2 kanten op kunnen, maar zwangerschap is bij haar al uitgesloten en endometriose ook. Voornamelijk met de PAP2 erbij is het toch wel spannend. Maar jullie hebben verder ook helemaal gelijk, meer dan afwachten kunnen we toch niet. Al hoop je toch stiekem hier een beetje gerustgesteld te worden
pap2 hoeft opzich nog niets te zeggen gelukkig, alleen dat het een beetje onrustig is en de ca125 waardes ook niet want er zit wel iets op de eierstok maar dat hoeft geen kanker te zijn want door een cyste kan die waarde ook verhoogd zijn. Ik hoop voor jullie dat het ook alleen maar een cyste is en als het wel eierstokkanker is dan is ze er heel erg mooi op tijd bij en dat is echt een wonder want eierstokkanker wordt normaal gesproken pas heel laat ontdekt en dan zal in het geval van je zus er ook heel goed wat aan te doen zijn.(mijn moeder heeft het, 6w geleden gediagnosticeert maar ze heeft het waarschijnlijk al 5-10 jaar).
Napoleon, hoe is het nu met jouw moeder? Heeft ze al veel behandelingen achter de rug?? Hier nog een duidelijker gesprek met mijn zus gehad. De arts had gezegt dat haar bloedwaardes 'verontrustend' waren. A.s. week weer een afspraak, dan gaat mijn moeder mee, zodat zij nog extra vragen kan stellen, wanneer mijn zus dichtklapt. We wachten inderdaad maar af...
Heel veel sterkte de komende tijd! Ik heb geen ervaring met tumormarkers, heb zelf nu al bijna pap3a en word hopelijk 1 maart voor de laatste keer geopereerd. Het idee van onderzoeken en wachten op uitslagen is verschrikkelijk en ik hoop dat het uiteindelijk mee zal vallen!
hi snoozie, wat schrikken voor je zus. die pap2 is nog niet zo alarmerend, dat zijn matig onrustige cellen die absoluut geen kanker zijn, maar die via pap3a naar pas3b naar pap4/5 het wel kunnen worden. maar het kan ook uit zichzelf weer naar pap1 gaan. weet je de CIN waardes? je hebt CIN 1 tot en met 3, en dit geeft aan 'hoe diep' of hoe aan de oppervlakte de cellen zitten. hoe hoger in getal, hoe dieper in het weefsel (en hoe onhandiger) ik zou eerder die CA 125 eng vinden. aangezien dat als potentieele tumormarker wordt gezien. wens je zus veel sterkte, en dat het snel verholpen kan worden indien nodig!! NB ik heb zelf een paar jaar geleden pap3B en CIN3 gehad, ze spraken toen van een beginstadium van baarmoederhalskanker. hiervoor ben ik gelaserd (ik zou het geen operatie maar een onprettige ingreep willen noemen). het was erg schrikken maar ik ben nu keurig pap1. hoe eerder je erbij bent, hoe beter en veiliger. eigenlijk is het vanaf pap4/5 pas echt gevaarlijk. maar eng is het altijd. dit is wat ik weet en heb ervaren, ik hoop dat je zus ook genoeg info krijgt van de arts, heel belangrijk (voor haar gemoedsrust) knuffel!
Hey Meiden, Bedankt voor jullie lieve woorden en ervaringen, dat maakt altijd weer een stukje wijzer Gister heeft mijn zus zoveel pijn gehad met rare uitstralingen, dat ik met spoed met haar om 19.00 's avonds naar de gyn ben gegaan (na veel telefoontjes!!). Nu ligt ze al helemaal voorbereid voor de operatie te wachten wanneer er een gaatje vrij is op de OK, maar zeker is dat het vandaag gaat worden. Gelukkig kan het qua uitslagen nog alle kanten op, er wordt nu een stuk van de cyste weggehaald en naar de pathaloog gestuurd voor 'snel' onderzoek. Dan eventueel nog verder geopereerd. Ook zullen er dingen op kweek worden gezet, dan zal ze wellicht daarna nog een keer geopereerd moeten worden, maar dat is afwachten. Groet Snoozie
Is ze getest op HPV? Ik zou dat anders ook even laten doen, je kan het maar weten ook welke ze dan heeft..... Heel veel succes! Miss kunnen ze dan kijken of er enigzinds iets hpv gerelateerd is.