rondneuzen in andermans email

Discussie in 'De lounge' gestart door humptydumpty, 2 mei 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Oké, wat zouden jullie doen als je erachter kwam dat je secretaresse je privémail doorleest en bespreekt met een collega? Ik zal niet het hele verhaal vertellen, maar door een domme fout van haar ben ik erachter gekomen dat ze dit bij mij heeft gedaan. Ze weet nog niet dat ik het weet. Ik zie haar pas eind van de week weer. Ik ben behoorlijk boos. Niet eens zozeer omdat ze mn email "per ongeluk" gelezen heeft, ik heb haar zelf mijn inloggegevns gegeven, maar vooral dat ze dit met een collega besproken heeft.

Ik heb uiteraard gelijk mn inloggegevens aangepast, zodat ze er niet meer bij kan, maar ik twijfel nog een beetje over welke vervolgstappen ik moet nemen. Het is een aardig mens (wel enorme roddeltante) en ik wil haar niet per sé in de problemen brengen. Tegelijkertijd is ze ook de secretaresse van een aantal collega's, sommigen die ik ook als vrienden beschouw. Ik vind ergens dat ik hen wel moet waarschuwen, omdat ze waarschijnlijk ook in hun email rondneust. Ze is overigens ook secretaresse van haar directe leidinggevende, die een hele goede vriend van me is. Ik wil haar er sowieso mee confronteren.

Zouden jullie nog verdere stappen ondernemen?

2. blike1987

blike1987 VIP lid

14 aug 2010
    6.656
    263
    83
    Dierenartsassistente
    Friesland
    Oei... dit vind ik wel een grove schending. Misschien een officiële waarschuwing?

3. Maartt

Maartt Fanatiek lid

30 mrt 2011
    4.843
    725
    113
    Owh wauw. Ik zou haar er eerst zelf op aanspreken en vervolgens een melding maken bij haar direct leidinggevende.

Ik ben jarenlang secretaresse geweest. Dit is echt een NO GO.

4. Kolibrie

Kolibrie VIP lid

29 jun 2008
    5.767
    423
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Kun je het bewijzen dat ze dit heeft gedaan? Zodat het niet jouw woord tegen haar woord is? Zo ja, dan zou ik haar in een apart gesprek roepen en haar confronteren ermee. Daarbij zou ik ook aangeven dat mijn vertrouwen geschaad is en zij vanaf nu geen toegang meer heeft tot mijn gegevens.
    Ik ben zelf secretaresse en ik heb geheimhoudingsplicht. Dus als ik bepaalde informatie zou lekken zou dat voor mij denk ik een officiële waarschuwing betekenen. Wat zij gedaan heeft kan echt niet en kan serieuze gevolgen hebben voor haar functie. Een secretaresse is iemand die je volledig moet kunnen vertrouwen vind ik.

5. Meiske2015

Meiske2015 VIP lid

4 sep 2016
    7.734
    3.516
    113
    Heb je hier niet een beetje zelf om gevraagd? Je hebt haar toch zelf je inloggegevens gegeven? Is nou niet dat ze heeft gehackt ofzo.
    Werk en privé hou je toch gescheiden meestal.

Afgezien van dat zou ik haar er zeker op aanspreken vrijdag. Is wel schandalig dat ze dat doorroddelt.
    Ik zou ook collega's aanspreken en samen beslissen of er andere maatregelen genomen moeten worden.

Maar dit is alles wel als je het echt kan bewijzen.
    Haar woord tegen die van jou.

6. Hestia12

Hestia12 Actief lid

14 jan 2014
    292
    49
    28
    NULL
    NULL
    Natuurlijk zat zij fout door mail te lezen die niet voor haar bestemd was.

Maar je inloggegevens aan een ander geven is ook behoorlijk fout. Als ik jouw leidinggevende was en hoorde dat jij je inloggegevens deelde, zou ik jou ook berispen...!

En als ik een ondergeschikte van jou was, en ik zou horen dat jij je inloggegevens aan een ander gaf, zou ik ook heel erg not amused zijn. Als medewerker wil ik vertrouwelijke mail aan mijn leidinggevende kunnen sturen er op vertrouwende dat niemand anders die kan lezen. Bijvoorbeeld over medische/psychische dingen waar ik mee zit en die relevant zijn voor mijn leidinggevende om te weten. En niet voor de secretarese.

Heb je haar meer inloggegevens gegeven dan alleen die van je mail? Zodat ze namens jou dingen kan accorderen of inzien, wel zo gemakkelijk? Allemaal wijzigen!

Krijg je wel eens inloggevens per mail gestuurd (ik wel, heel vaak), dan heeft zij die dus ook allemaal kunnen bekijken en misbruiken, zelfs als jij ze niet gedeeld hebt met haar. Je ondermijnt op deze manier de gehele beveiligingsstructuur van je bedrijf! Alles waar inlog voor nodig is, niet voor de fun maar om juridisch en financieel correct te kunnen handelen als bedrijf, komt in het geding als mensen wachtwoorden delen.

Voordat je haar aanspreekt op haar fout, zou ik me dus ook even heel erg goed afvragen wat jou allemaal kwalijk genomen kan worden door het delen van je persoonlijke inloggegevens...

Ik bedoel het niet rot, meer om je te waarschuwen dat dit openbaarmaken niet alleen voor haar gevolgen zou kunnen hebben.

7. Ellen291982

Ellen291982 Niet meer actief

Ik begrijp ook niet helemaal waarom ze de inloggevens heeft van je privèmail? Je hebt geen aparte werkmail?

Maar even los van deze vraag is het natuurlijk echt niet goed van haar dat ze het leest en vooral dat ze het doorspeelt aan een collega. Zo kan je haar natuurlijk niet vertrouwen. Je weet zeker dat ze het van jouw mail heeft? Dan zou ik haar er zeker op aanspreken.

8. olleke

olleke Fanatiek lid

8 mrt 2012
    4.842
    4.103
    113
    Dit is best een vervelend geval. Inloggegevens van de gebruikersaccount uitwisselen gebeurt hier ook wel eens om te kunnen werken. Als ik niet kan inloggen kan ik bijv mijn agenda niet zien en geen afspraken maken. Via account van collega kan het dan wel. Alleen is er dan ook rechtstreeks toegang tot outlook en dus mail.
    Maar wat ik niet helemaal begrijp is dat ze privé mail kan zien.
    Echt niet dat ik mijn werkmail nl voor privé zou gebruiken! Juist omdat dat evt ook voor anderen zichtbaar kan zijn.

9. manuela83

manuela83 Actief lid

12 mei 2016
    259
    24
    18
    Vrouw
    thuismama
    kerkdriel
    al heb jezelf de inlog gegevens gegeven vind ik nog niet dat ze dit behoord te bespreken met een andere collega
    snap ook niet dat ze even lekker gaat lezen
    ik denk dat ik echt uit mijn plaat zou gaan dit is niet echt netjes van haar en vind zo iets eigenlijk ook totaal niet kunnen

10. tuc

tuc Niet meer actief

Ik vraag mij af waarom je haar de inloggegevens hebt gegeven?
    Moest ze iets voor je in de gaten houden, was het in haar functie als secretaresse?
    Kijk dat ze dus dingen leest daar kun je weinig over zeggen, je hebt haar immers zelf toegang gegeven. Maar ik kan mij voorstellen dat secretaresses wel vaker dingen onder ogen krijgen die bij die persoon moeten blijven. Dus in haar functie moet ze wel weten dat ze discreet is over wat ze doorverteld.

11. Caithy

Caithy Fanatiek lid

8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Ik begrijp wel dat je je gegevens hebt gegeven, bij een secretaresse moet dat ook veilig kunnen zijn. Hier heb ik mijn werk en prive gegevens ook bij elkaar in de email. Dan nog hoort ze dit niet te lezen.
    Ik zou het eerst bespreken met mijn direct leidinggevende.
    Hier zou er zeker een officiële waarschuwing plaatsvinden en ook een excuses.
    Ook zou ik de persoon aan wie de privé dingen zijn doorverteld een gesprek mee voeren, om misverstanden te voorkomen.

12. Nescio

Nescio Niet meer actief

Ik begrijp ook dat je je inloggegevens hebt gegeven. Wat een onzin dat dan 'het beveiligingssysteem van het hele bedrijf' gevaar zou lopen. Een secretaresse heeft geheimhoudingsplicht. Ze krijgt dagelijks vele vertrouwelijke dingen onder ogen, van haar leidinggevende, van anderen. Ze beheert mailaccounts en agenda's, dat is haar WERK. Ze moet dit met de uiterste discretie behandelen en niet doorkleppen.

Heel onprofessioneel van haar, dus. Zou ook een waarschuwing geven.

13. jojo85

jojo85 Fanatiek lid

14 okt 2012
    1.160
    497
    83
    Een secretaresse moet je kunnen vertrouwen. Ik zou eerst eens het gesprek met haar aangaan en kijken hoe ze reageert. Dan kun je beslissen of je dit verder nog ergens wilt neerleggen.

14. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Uiterst onprofessioneel. Misschien had jij idd niet je inloggegevens moeten geven, maar als zij die nodig had om naar haar functie te kunnen handelen, dan begrijp ik dat. Dat zij vervolgens mails leest die niets te maken hebben met wat zij hoorde te doen met jouw mail, dan is ze echt heel fout bezig. Als ik in de vakantie de planten van de buren water geef, ga ik toch ook niet in hun kasten snuffelen en hun post openen? Dat zij mij de sleutel geeft is geen uitnodiging tot snuffelen. In jouw geval hetzelfde; zij kreeg met een reden die inloggegevens, niet met als reden lekker rond te snuffelen.

Ik zou haar er persoonlijk op aanspreken. En als het niet jouw woord tegen het hare is, zou ik er ook officieel een melding van maken.

15. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.818
    113
    Jep mee eens.

Ik ben zelf werkzaam als secretaresse en heb daarmee toegang tot meerdere mailboxen. Het zou werkelijk nooit in mij opkomen om met iemand anders te praten over wat ik daarin mogelijk heb gelezen.

Het is wel een zware beschuldiging in deze functie. Weet je heel zeker dat ze erover gepraat heeft? Sowieso zou ik haar eerst zelf confronteren voor je naar haar leidinggevende stapt, wel zo fair.

16. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Op ons werk is het inderdaad doodnormaal om een secretaresse je inloggevens te geven. Dit doet zo'n beetje 75% van de mensen in mijn functie. Ze beheert ook mijn agenda en moet soms emails versturen namens mij.

Het is inderdaad een beetje dom van me dat ik mn werk email ook prive gebruik. Ik heb ook nog een ander prive account dat ik voor echt privacygevoelige zaken gebruik, maar helaas ben ik regelmatig te lui om al het prive verkeer via die account te laten verlopen. De dingen die ik via de werkaccount bespreek zijn op zich ook wel zaken, waarvan ik het niet gelijk een ramp vind als zij ze per ongeluk zou zien. Ik vind alleen wel dat ze er discreet mee om moet gaan. Het met een andere secretaresse bespreken vind ik veel te ver gaan!

Ik heb bewijs dat ze mn mail gelezen en besproken heeft. Ik vind op zich dat ze wel een waarschuwing verdiend, ik zou alleen niet willen dat haar contract hierom niet verlengd zou worden. Ik kan haar baas wel vragen om het bij een waarschuwing te laten, alleen is hij heel erg van de principes en van eerlijkheid. Ik ben daarom een beetje bang dat hij toch neigt naar meer dan een waarschuwing. Daarom twijfel ik of ik het wel of niet moet vertellen. Tegelijkertijd wil ik ook niet dat zij door kan gaan met privezaken van anderen bespreken met haar collega's. Lastig!

Ik zal sowieso eerst maar met haar praten.

17. Meisje93

Meisje93 VIP lid

21 mrt 2015
    32.071
    14.402
    113
    Dit idd.

18. Triangel

Triangel Niet meer actief

Ik zou het gesprek met haar aangaan en aan de hand daarvan beslissen of het nodig is naar haar leidinggevende te stappen. Kijk naar haar houding enz.

19. Sue87

Sue87 Niet meer actief

Dit!!

20. Hommeltje

Hommeltje Niet meer actief

Vind het ook wel raar om inloggegevens te geven. Ik zou werk en prive ook gescheiden houden.

Deel Deze Pagina