ik heb hier een discussie. vriend heeft nog 40 dagen staan en kn dus 8 weken vakantie op nemen.hij heeft er ook al 3 gehad dit jaar. nu wil hij een deel uit laten betalen ( belasting technies niet voor delig maar hij wil vanalles kopen ) nu weigerd zijn baas dit. maar hij mag ze ook niet opmaken. (net of hij graag 2 maanden thuis zit) mag zijn baas dit weigeren? we gaan niet meer op vakantie en hebben dus de dagen niet nodig daarvoor. we hebben nog 6 maanden en dan heeft hij alweer26 dagen erbij! schiet niet op dus.
Volgens mij is het zo, dat als het in zijn CAO staat vastgelegd, dat hij recht heeft op betaalde vakantiedagen, hij deze ook mag gebruiken of laten uitbetalen. Zijn baas mag dit wettelijk volgens mij niet weigeren. Anders zou ik even de vakbond bellen en advies vragen.
Extra vakantiedagen mogen worden afgekocht. Het gaat dan om vakantiedagen boven het verplichte minimum aantal dagen per jaar (20 dagen bij een fulltime dienstverband) of om extra dagen die zijn gespaard in voorgaande jaren. Let op dat het geen wettelijke vakantiedagen mogen zijn die in voorafgaande jaren zijn opgebouwd. De werkgever is niet verplicht om vakantiedagen van de werknemer af te kopen als hij dat wil. Omgekeerd is de werknemer ook niet verplicht zijn dagen te verkopen als de werkgever dat wil. Overigens staat er, als hij daaronder valt, ook vaak wel wat vastgelegd in de CAO. Ik weet niet over welke CAO we het hebben? Groetjes, Josien